لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

فدراسیون آموزش بین‌الملل: مقام‌های ایران اسماعیل عبدی را آزاد کنند


فدراسیون آموزش بین‌الملل،‌ با صدور بیانیه‌ای با درخواست از مقام‌های ایرانی برای آزادی فوری اسماعیل عبدی، دبیرکل زندانی کانون صنفی معلمان ایران،‌ فراخوانی برای همبستگی جهانی با این فعال حقوق صنفی معلمان اعلام کرده است.

فدراسیون آموزش بین‌الملل در این بیانیه از وضعیت سلامتی آقای عبدی ابراز نگرانی کرد.

دبیرکل زندانی کانون صنفی معلمان ایران از روز ۱۰ اردیبهشت سال جاری در اعتراض به «رفتار غیر قانونی و ناعادلانه نسبت به فعالین مدنی در ایران و عدم استقلال قوه قضاییه و صدور احکام زندان برای فعالان تشکلات معلمان و کارگری» در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

این فعال حقوق صنفی معلمان ایران همچنین خواستار «خروج روند پیگیری پرونده‌اش از حالت امنیتی به عادی»‌ شده است.

به نوشته سایت حقوق معلم و کارگر، ‌نزدیک به کانون صنفی معلمان ایران، اسماعیل عبدی روز دوم اردیبهشت در بیانیه‌ای از دولت حسن روحانی به دلیل آنچه «ادامه سرکوب معلمان» نامید، انتقاد کرده بود.

او نوشته بود «اینک در فضای پسابرجام که فریاد قانون‌مندی، مردم سالاری، حقوق‌بشر و آزادی‌های مدنی دولتمردان، گوش فلک را کر کرده است، بدون توجه به مقاوله ‌نامه‌های بین‌المللی حقوق مدنی-سیاسی و اقتصادی-اجتماعی-فرهنگی و قوانین سازمان بین‌المللی کار و فدراسیون آموزش بین‌الملل که جمهوری اسلامی ایران متعهد به رعایت آنهاست؛ شاهد بازداشت اعضای هیئت مدیره کانون‌های صنفی معلمان و تشکل‌های مستقل کارگری و تشکیل دادگاه‌های چند دقیقه‌ای هستیم که همه‌ افراد با اتهام های مشخص و یکسانی مانند «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» محاکمه و روانه زندان می‌‌شوند.»

آقای عبدی اضافه کرده بود: «دستگیری بدون ابلاغِ اجرای احکام و بدون نشان دادن کارت شناسایی، در منزل و در میان ترس و بهت اعضای خانواده، نگهداری در زندان بدون دسترسی به وکیل تا روز دادگاه و عدم تمدید بازداشت نزدیک به یک سال، نشان‌دهنده‌ نقض آشکار حقوق شهروندی و بدون شک برهم‌ زننده‌ امنیت جامعه است.»

در این ارتباط، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز ۲۱ اردیبهشت خبر داد که دبیرکل زندانی کانون صنفی معلمان ایران به عوارضی چون کاهش وزن، ‌افت فشار و سرگیجه دچار شده است.

همچنین کانال تلگرامی کانون معلمان روز ۲۵ اردیبهشت نوشت که خانواده اسماعیل عبدی در شانزدهمین روز اعتصاب با او ملاقات کرده و متوجه کاهش ۱۰ کیلوگرمی وزن این فعال حقوق صنفی معلمان شده‌اند.

منیره عبدی، همسر دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران،‌ در مورد این دیدار گفت که دادیار زندان اوین به ملاقات همسرش رفته است و از وی خواسته است به اعتصاب خود پایان دهد تا با مرخصی‌اش موافقت شود اما آقای عبدی گفته است تا زمانی که با خواسته ‌ا و مرخصی‌اش موافقت نشود به اعتصاب خود ادامه خواهد داد.

به نوشته سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، آقای عبدی به شش سال حبس محکوم شده و اعاده دادرسی او نیز به تازگی در دیوان عالی کشور ثبت شده است.

در همین حال،‌ فدراسیون آموزش بین‌الملل فشارها بر دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران از سوی مقام‌های دولتی به دلیل «فعالیت‌های سندیکایی، مطالبه آموزش رایگان و در دسترس بودن آموزش عمومی برای همگان»‌ را محکوم کرد.

این فدراسیون بین‌المللی معلمان از حکومت ایران خواست به جای توجه به خواسته‌های معلمان از جمله آزادی تاسیس تشکل های مستقل، دستمزد بالاتر از خط فقر، بهداشت و درمان عمومی مناسب برای همگان، بازنشستگی مناسب، آموزش رایگان، و توقف خصوصی‌سازی آموزش و پرورش، فشار بر فعالان صنفی حقوق معلمان را تشدید کرده است.

XS
SM
MD
LG