لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

پایان دیدار پوتین؛‌مرکل:‌ باید به مذاکره ادامه دهیم


دیدار خانم مرکل و آقای پوتین در بندر سوچی در جنوب غربی روسیه صورت گرفت.
دیدار خانم مرکل و آقای پوتین در بندر سوچی در جنوب غربی روسیه صورت گرفت.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت، پس از دیدار با ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهوری روسیه،‌ گفت که برلین و مسکو باید به رغم عدم توافق های خود به مذاکره ادامه دهند.

دیدار خانم مرکل و آقای پوتین در بندر سوچی در جنوب غربی روسیه صورت گرفت. این نخستین دیدار آنگلا مرکل از روسیه از زمان انضمام شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی محسوب می شود.

او در این ارتباط از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه حمایت می‌کند.

پیشتر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مقام‌های روسیه گفته بود این اتحادیه خواهان مناسبات بهتری با آن کشور است ولی نمی‌تواند الحاق ناحیه کریمه را نادیده بگیرد و تحریم‌ها علیه روسیه ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صدراعظم آلمان که همراه با رئیس جمهوری روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود،‌ گفت: همیشه بر این عقیده بوده ام که حتی اگر اختلافات جدی در برخی زمینه ها داشته باشیم باید به مذاکره ادامه دهیم.

به نوشته رویترز،‌ در سخنان و حتی چهره آنگلا مرکل و ولادیمیر پوتین مشخص بود که آنها دارای اختلافات جدی در مسایلی مانند سوریه، اوکراین، ‌وضعیت حقوق بشر در روسیه و اتهام های مربوط به دخالت مسکو در انتخابات سایر کشورها هستند.

آقای پوتین پیش از این دیدار به خبرنگاران گفته بود که مذاکرات دو طرف بر روابط دوجانبه و «موضوعات بسیار حساسی مانند اوکراین و روسیه» متمرکز خواهد بود.

وی در جریان مصاحبه مطبوعاتی مشترکش با صدراعظم آلمان موضوع دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را «شایعه» توصیف کرد و گفت:‌ «ما هرگز در تحولات سیاسی و روند سیاسی دیگر کشورها دخالت نمی کنیم و در ضمن نمی خواهیم هیچکس در تحولات سیاسی و سیاست خارجی ما دخالت کند.»

نیکی هیلی،سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد،فروردین ماه گذشته،گفت پس از پایان تحقیقات در مورد اتهام‌های مربوط به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، دونالد ترامپ از انجام اقدامات قاطع علیه مسکو، کاملا حمایت خواهد کرد.

به نوشته رویترز،‌ صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری روسیه دردیدار خود در مورد درگیری در شرق اوکراین گفتند که بر لزوم نیاز به اجرای کامل توافقنامه مینسک توافق کرده اند.

توافقنامه مینسک ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ تصویب شد و بر اساس آن ضمن مشخص کردن نقشه راه برای رسیدن به صلح دایمی قرار شد میان نیروهای دولتی اوکراین و گروه‌های جدایی‌طلب مورد پشتیبانی روسیه آتش‌بس به مورد اجرا گذاشته شود. ولی این توافقنامه هرگز به طور کامل اجرا نشده و این موضوع مانع از اداره آنها از سوی حکومت مرکزی شده است.

ولادیمیر پوتین در این ارتباط، ‌دولت مرکزی اوکراین را متهم کرد که با سیاست های خود باعث وضعیت کنونی در شرق اوکراین و تلاش برای جدایی از آن کشور شده است.

این در حالیست که دولت اوکراین و کشورهای غربی،‌ مسکو را به حمایت از گروه های جدایی طلب و ارسال تجهیزات نظامی برای آنان متهم می کنند. مسکو در مقابل اتهام ارسال تجهیزات را رد می کند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین در مورد حمله شیمیایی در شهر خان شیخون سوریه که به گفته کشورهای غربی، از سوی نیروهای دولتی سوریه صورت گرفته است،‌ گفت که این موضوع ثابت نشده است.

این در حالیست که سازمان دیده‌بان حقوق بشر، ‌مستقر در نیویورک، روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت، اعلام کرد که بر پایه شواهد جدید، نیروهای دولتی سوریه از ماه دسامبر ۲۰۱۶ تاکنون در چهار حمله از جمله حمله خان‌شیخون که حدود ۱۰۰ کشته به جا گذاشت، از موادی مشکوک به مواد مخرب اعصاب، استفاده کرده‌اند.

حکومت بشار اسد تاکنون اتهام حمله شیمیایی به خان شیخون را رد کرده است.

به نوشته رویترز،‌ صدراعظم آلمان درباره حمله پلیس روسیه به تظاهرات ضد دولتی گفت که نگرانی های خود در این مورد و نیز مسایلی که از سوی سازمان های حقوق بشری مطرح شده را با ولادیمیر پوتین در میان گذاشته است.

آنگلا مرکل افزود که در مذاکره اش با رئیس جمهور یروسیه بر اهمیت احترام به حق تظاهرات در یک جامعه مدنی و نقض سازمان های غیر دولتی تاکید کرده است.

در این میان، ‌آقای پوتین با تکذیب نقض حقوق تظاهرکنندگان از سوی پلیس گفت که رفتار دستگاه های مسئول اجرای قانون در روسیه بهتر از برخی کشورهای اروپایی است. او نامی از این کشورها نبرد.

سفر آنگلا مرکل به روسیه در حالی انجام ‌شد که قرار است دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، نیز عصر سه‌شنبه به وقت واشینگتن، در تماسی تلفنی با همتای روس خود درباره جنگ سوریه گفت‌وگو کند.

XS
SM
MD
LG