لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

تأکید موگرینی بر تداوم تحریم‌های روسیه در نخستین سفر رسمی به مسکو


فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مقام‌های روسیه گفت این اتحادیه خواهان مناسبات بهتری با آن کشور است ولی نمی‌تواند الحاق ناحیه کریمه را نادیده بگیرد و تحریم‌ها علیه روسیه ادامه خواهد یافت.

خانم موگرینی روز دوشنبه چهارم اردیبهشت، در اولین سفر رسمی خود به مسکو به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از گفت‌وگو با وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری مشترک با او شرکت کرد.

خانم موگرینی در این نشست خبری یادآور شد که همکاری‌های روسیه و اتحادیه اروپا متوقف نشده و اتحادیه اروپا خواهان مناسبات بهتری است، ولی مسائلی نظیر اوکراین و سوریه بهبود مناسبات را بسیار دشوار کرده است.

خانم موگرینی افزود: «در شرایطی که علیه طرف مقابل تحریم وجود دارد، بعید است یکدیگر را همکاران استراتژیک تلقی کرد».

اتحادیه اروپا، آمریکا و تعداد دیگری از کشورها در سال ۲۰۱۴ پس از جدا کردن شبه جزیره کریمه از اوکراین و الحاق آن به خاک روسیه تحریم‌هایی علیه آن کشور وضع کردند.

علاوه بر این غرب به خاطر حمایت روسیه از شورشیان شرق اوکراین که با حکومت مرکزی می‌جنگند و طی آن از آوریل ۲۰۱۴ تاکنون بیش از نه هزار و ۹۰۰ نفر کشته شده‌اند، تحریم‌هایی علیه روسیه وضع کرده، و روسیه نیز با تحریم بسیاری از کالاهای کشاورزی وارداتی از غرب به این اقدام پاسخ داده است.

در این زمینه خانم موگرینی گفت که تحریم‌های اتحادیه اروپا «خودشان هدف نیستند» بلکه هدف آنها پایان دادن جنگ و بحران در اوکراین است.

موضوع دیگری آقای لاوروف و خانم موگرینی بر سر اختلاف نظر داشتند، حمله شیمیایی اخیر در سوریه با توسل به گاز سارین بود. در این حمله که در استان ادلب روی داد بیش از ۸۰ نفر کشته شدند، که شماری زیادی از کودکان در میان آنها دیده می‌شود.

در این زمینه خانم موگرینی تأکید کرد که سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی باید تحقیقاتی شفاف و علنی در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی در خان شیخون انجام دهد.

او یادآور شد که جنگ در سوریه عامل تلفات زیادی در میان غیرنظامیان شده، اما وقتی کار به استفاده از تسلیحات شیمیایی می‌رسد، ما با سطح متفاوتی از جنایت روبه‌رو هستیم.

خانم موگرینی افزود، اگر ماهیت استفاده از سلاح شیمیایی مشخص شود، می‌توانیم مشخص کنیم با چه میزان از جنایت جنگی مواجهیم، و به این دلیل است که اتحادیه اروپا خوهان تحقیقاتی کامل و شفاف در این زمینه است.

دولت‌های غربی معتقدند حمله خان‌شیخون توسط حکومت سوریه انجام شده، و در مقابل روسیه مدعی است که مخالفان رژیم اسد در این حمله دست داشته‌اند.

روز دوشنبه سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک با خانم موگرینی ضمن استقبال از بررسی این حمله توسط کارشناسان سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی، تأکید کرد مسکو و دمشق چهار ماه پیش شواهدی را دال بر استفاده مخالفان اسد از سلاح‌های شیمیایی به سازمان منع گسترش ارسال کرده‌اند.

انتقاد از آزار همجنسگرایان در چچن

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست خبری، از روسیه به دلیل شواهد مربوط به خشونت و آزار علیه مردان همجنسگرا در ناحیه چچن انتقاد کرد و گفت این وظیفه حکومت روسیه است که از حقوق تمامی شهروندان خود حفاظت کند.

خانم موگرینی گفت: «توقع ما این است که فدراسیون روسیه به وظایف خود در حفاظت از حقوق تمامی شهروندان عمل کند و به موازین حقوق بشر احترام بگذارد».

او افزود که این نکات را در مذاکره با سرگئی لاوروف در میان گذاشته است.

گزارشی که اول آوریل در روزنامه مستقل نووایا گازتا منتشر شد، حاکی از آن بود که اخیراً بیش از ۱۰۰ مرد در ناحیه چچن، به خاطر ظن به همجنسگرایی بازداشت شده و حداقل سه نفر از آنها به قتل رسیده‌اند.

از آن زمان مردان همجنسگرای اهل چچن در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی و سایر رسانه‌ها شرایط خود برای گریز از سرکوب و آزار در ناحیه چچن را بازگو کرده‌اند. منطقه‌ای که رمضان قدیرف از یک دهه پیش با خشونت و پنجه آهنین بر آن حکم می‌راند و از حمایت حکومت مرکزی روسیه نیز برخوردار است.

این گزارش‌ها در غرب نگرانی فراوانی ایجاد کرد و بسیاری خواهان برکناری قدیرف شدند، اما سخنگوی ولادیمیر پوتین ادعا کرده که در تأیید این گزارش‌ها هیچ شواهدی وجود ندارد.

در این نشست خبری، سرگئی لاوروف با انتقاد از سخنان خانم موگرینی گفت تا زمانی که مذاکرات چند موضوعه بین روسیه و اتحادیه اروپا از سرگرفته نشود، مسکو حاضر نیست به طور جداگانه در مورد حقوق بشر با این اتحادیه مذاکره کند.

XS
SM
MD
LG