لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

هشدار روسیه، چین و پاکستان نسبت به نفوذ گروه حکومت اسلامی در افغانستان


روسیه، چین و پاکستان روز سه شنبه هفتم دی هشدار دادند که نفوذ گروه حکومت اسلامی (داعش) در افغانستان در حال افزایش و وضعیت امنیتی آن کشور رو به وخامت است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نمایندگان این سه دولت در جریان دیداری در شهر مسکو تصمیم گرفتند در دیدارهای بعدی خود دولت افغانستان را دعوت کنند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، پس از پایان این دیدار به خبرنگاران گفت:«هر سه کشور نگرانی مشخص خود در مورد افزایش فعالیت گروه های تندرو اسلام گرا از جمله شاخه افغانی گروه حکومت اسلامی را ابراز کردند.»

آمریکا که ۱۵ سال پس از عملیات سرنگون کردن حکومت طالبان هنوز هم حدود ۱۰ هزار نظامی در خاک افغانستان دارد به این مذاکرات دعوت نشده بود.

این دیدار که سومین مورد از مذاکرات سه کشور روسیه، چین و پاکستان است و تاکنون از دولت افغانستان برای شرکت در آن دعوت نشده، به احتمال زیاد موجب نگرانی دولت آمریکا خواهد شد که بر اساس آن، در مذاکرات مربوط به آینده افغانستان به حاشیه رانده شده است.

مقامات افغانستان و آمریکا می گویند دولت روسیه ارتباط با گروه طالبان را که با دولت افغانستان می جنگد افزایش داده است. ولی دولت روسیه کمک به این گروه را تکذیب کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: سه کشور روسیه، چین و پاکستان «معتقدند که شرایط امنیتی افغانستان بدتر شده است.»

او می گوید:«هر سه کشور در مورد ضرورت انعطاف در حذف نام برخی از افراد از فهرست تحریم ها به عنوان بخشی از اقدامات در راستای تشویق گفت و گوهای صلح آمیز بین دولت افغانستان و گروه طالبان توافق کردند.»

به نوشته رویترز، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، ماه گذشته از سازمان ملل متحد خواست تا رهبر جدید طالبان را در فهرست تحریم قرار دهد و به این ترتیب روند گفت و گوهای صلح را که از مدت ها پیش متوقف شده است، بیش از پیش تضعیف کرد.

در این میان، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز سه شنبه و قبل از پایان دیدار مسکو گفت: در مورد این مذاکرات به دولت افغانستان به شکل درستی اطلاع داده نشده است.

او افزود:«مذاکره درمورد آینده افغانستان، حتی اگر با حسن نیت باشد، درغیاب نمایندگان این کشور به وضعیت واقعی افغانستان کمکی نخواهد کرد و در مورد نیات حقیقی این مذاکرات سئوالات جدی طرح می کند.»

طی سال جاری، شهرهای مرکزی چند ولایت افغانستان زیر حمله شدید نیروهای طالبان قرار گرفته اند. نیروهای دولتی تلفات سنگینی داشته و طی هشت ماه اول سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۵۰۰ تن از آنها کشته شده اند.

گروهی که خود را شاخه افغان داعش معرفی می کند مسئولیت چند حمله طی سال گذشته را برعهده گرفته است.

خبرگزاری ایتارتاس نیز از قول سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت: دولت های روسیه، چین و پاکستان به اقدامات خود برای تقویت روند مصالحه ملی در افغانستان ادامه خواهند داد.

ماریا زاخارووا گفت:«هر سه کشور معتقدند که در این روند مصالحه ملی سکان هدایت باید در دست خود افغان ها باشد و اصل ادغام گروه های مسلح مخالفت دولت در یک زندگی صلح آمیز باید رعایت شود.»

XS
SM
MD
LG