لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۴

واکنش به تحریم های جدید آمریکا؛ عراقچی: سپاه و نیروی قدس تقویت خواهند شد


وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که تهران حق پاسخ به «اقدامات ضدایرانی دولت آمریکا» را برای خود محفوظ می‌دارد.
وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که تهران حق پاسخ به «اقدامات ضدایرانی دولت آمریکا» را برای خود محفوظ می‌دارد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که تهران حق پاسخ به «اقدامات ضدایرانی دولت آمریکا» را برای خود محفوظ می‌دارد.

پیش از آن نیز عباس عراقچی،‌ معاون وزیر امور خارجه ایران گفته بود که «سپاه پاسداران و نیروی سپاه قدس تقویت خواهند شد».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۱۱ مرداد، مصوبه کنگره این کشور درباره تشدید تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی را امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ترامپ در پیامی به قانونگذاران آمریکایی گفت: «به رغم اینکه از اقدامات سختگیرانه برای مقابله با رفتارهای تهاجمی و بی‌ثبات کننده ایران، کره شمالی و روسیه حمایت می‌کند، اما از دیدگاه وی این قانون کاستی‌های مهمی دارد

او همچنین در بیانیه‌ای گفت: «این مصوبه را «به خاطر وحدت ملت آمریکا» امضا کرده، ولی این قانون دارای مشکلاتی است.»

رئیس‌جمهوری آمریکا ۹۰ روز پس از اجرایی شدن این قانون باید تحریم‌هایی را علیه سپاه پاسداران و اشخاص خارجی که مقام رسمی، عوامل یا وابستگان سپاه پاسداران هستند، وضع کند.

در این قانون از نیروی قدس سپاه پاسداران به عنوان بازوی اجرایی این نهاد نظامی در خارج از ایران نام برده شده است که سیاست‌های تهران در «حمایت از گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی» را اجرا می‌کند و با تهیه امکانات نظامی و اقتصادی برای این گروه‌ها، آنها را قادر به «عملیات‌های تروریستی در سراسر خاورمیانه و جنوب آسیا» می‌کند.

سپاه پاسداران در عین حال مشمول تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار می‌گیرد که بر اساس آن، اموال نیروی قدس توقیف و هرگونه دادوستد نیز با آن ممنوع خواهد شد.

قانون جدید تحریم‌ها در عین حال رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، را موظف می‌کند که فهرست کاملی از ناقضان حقوق بشر در ایران و کسانی که مسئول شکنجه و اعدام‌های غیرقانونی در این کشور هستند تهیه کند تا زمینه تحریم آنها را فراهم سازد. این افراد از ورود به خاک آمریکا نیز منع شده‌اند.

در این میان، به گزارش خبرگزاری ها، ‌بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز پنجشنبه ۱۲ مرداد امضای لایحه تحریم‌های مجاس سنا و نمایندگان آمریکا علیه ایران از سوی دونالد ترامپ را محکوم کرد و از جمله آن را «واپسگرایانه، نامشروع، غیرمنطقی و مغایر با تمامی اصول انسانی و قوانین بین المللی»‌ خواند.

وی با اعلام اینکه تحریم های جدید «اجرای موفقیت آمیز برجام را متأثر می‌سازد»‌ گفت: «جمهوری اسلامی ایران در مقابل نقض برجام توسط آمریکا سکوت اختیار نخواهد کرد و به‌زودی سلسله اقدامات مقابله‌ای کشور توسط مجلس شورای اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام خواهد شد».

پیشتر نیز عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، ‌چهارشنبه شب طرح تحریم های جدید آمریکا را «نقض برجام» خوانده و گفته بود: «برای مقابله با این طرح، قوه قضائیه را وارد میدان کردیم، سپاه پاسداران و نیروی سپاه قدس تقویت خواهند شد».

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تلویزیون دولتی ایران،‌ او با اشاره به اینکه امضای این تحریم ها از سوی دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا، «کاملاً مورد انتظار بود»، افزود که تلقی دموکرات ها و جمهوری‌خواهان در آمریکا این است که «ایران در پی برجام قدرتمندتر شده و به وسیله آن قدرت زیادی پیدا کرده و رفتار کشورمان از نظر آنها در منطقه و در مقابل آمریکا تغییر نکرده است. بنابراین تصور عمومی در واشنگتن بر این است که باید دوباره ایران را در فشار قرار دهند اما برجام مانع بزرگی در مقابل آنان برای برگرداندن دوباره تحریم های نفتی و بقیه تحریم های سنگین قبلی است».

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه ایران همچنین گفت که پیش نویس مجلس «تدابیری را برای تقویت نیروهای مسلح ما و نیروی قدس اندیشیده است»‌ و افزود: «پس از تصویب این پیش نویس، بقیه مصوبات هیئت نظارت بر اجرای برجام عملی خواهد شد که برخی به وزارت امور خارجه مربوط می شود و شامل بعضی اقدامات سیاسی و حقوقی است، برخی هم به سازمان انرژی اتمی و برخی به نهادها و دستگاه های دیگر مربوط می شود».

وی به این پرسش که واکنش بقیه طرف های برجام از جمله اروپایی ها چیست پاسخ داد: «آنها مخالفت خود را با تحریم های یکجانبه و فرامرزی آمریکا اعلام کردند و پیام‌های مختلفی فرستادند که به تعامل اقتصادی خود با ایران ادامه خواهند داد».

با این همه، عباس عراقچی گفت:«روی پایبندی طرف مقابل حساب نمی کنیم بلکه روی توانایی های خود حساب می کنیم و برای هر سناریویی آمادگی داریم».

پیش از این، بریتانیا، فرانسه و آلمان همراه با آمریکا روز چهارشنبه به سازمان ملل متحد هشدار داده بودند که ایران با آزمایش یک موشک دارای توانایی حمل ماهواره برای قرار گرفتن در فضا، «گام تهدیدآمیز و تحریک‌کننده‌ای» برداشته است و خواستار رسیدگی دبیرکل سازمان ملل به این موضوع شده بودند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این چهار کشور در گزارشی به کمیته تحریم‌های ایران در شورای امنیت و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، پرتاب ماهواره‌بر از سوی ایران در روز پنجم مرداد را در تعارض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل درباره برجام دانسته بودند.

نمایندگان این چهار کشور از آقای گوترش خواسته‌ بودند که گزارش «کامل و جامعی درباره فعالیت موشکی بالستیک و برنامه فضایی ایران» به ۱۵ عضو شورای امنیت ارائه کند.

«شورای ملی مقاومت» که هسته اصلی آن را سازمان مجاهدین خلق تشکیل می دهد،با انتشار بیانیه ای خواستار به اجرا درآمدن سریع این تحریم ها شده است. این سازمان اپوزیسیون سپاه پاسداران را «ابزاری برای صدرو تروریسم و سرکوب» خوانده است.

بسیاری از تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران ۱۸ ماه پیش در نتیجه برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» از سوی قدرت‌های جهانی و سازمان ملل برچیده شدند ولی ایران همچنان تحت تحریم تسلیحاتی و سایر محدودیت‌ها قرار دارد که از نظر فنی ارتباطی به توافق هسته‌ای تیرماه سال ۱۳۹۴ ندارند.

XS
SM
MD
LG