لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۳

توصیه مشاور روحانی به رئیسی: قاضی از گذشته درس عبرت بگیرد


ابراهیم رئیسی،‌ تولیت آستان قدس رضوی.
ابراهیم رئیسی،‌ تولیت آستان قدس رضوی.

خبرگزاری تسنیم خبر داد که حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن روحانی، در توئیتر خود خطاب به ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، نوشت که «از گذشته درس عبرت بگیرد» و «قاضی را در معرض قضاوت عمومی» قرار ندهد.

حسام الدین آشنا روز دوشنبه ۲۳ اسفند، در توئیتر خود بدون اشاره مستقیم به نام ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، نوشته بود: «شایسته نیست احترام آستان قدس رضوی را به کارزار سخت و تلخ انتخابات بکشانیم. مصلحت نیست قاضی را در معرض قضاوت عمومی قرار دهیم. از گذشته درس عبرت بگیریم.»

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

در هفته‌های گذشته گمانه‌زنی‌هایی در مورد معرفی ابراهیم رئیسی، که ریاست دادگاه ویژه روحانیت را نیز بر عهده دارد، به عنوان نامزد اصلی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبهشت سال آینده مطرح شده است. در این ارتباط،‌ نام وی در میان ۱۴ گزینه اصلی جبهه مردمی نیروهای انقلاب، تشکل نوپای اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری، قرار دارد.

با این حال، ابراهیم رئیسی هنوز درباره احتمال نامزدی خود واکنشی نشان نداده است. با این همه،‌ خبرگزاری صدا و سیما، ‌وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، چهارشنبه گذشته مصاحبه‌ای را از او منتشر کرد که در آن اعلام کرده بود، در انتخابات نامزد نخواهد شد، اما ساعاتی بعد این خبرگزاری اعلام کرد که مصاحبه‌ای با آقای رئیسی نداشته است.

با نزدیک شدن به زمان برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، رقابت‌های سیاسی وارد سطح جدی‌تری شده است.

انتخابات ریاست جمهوری قرار است ۲۹ اردیبهشت سال آینده برگزار شود و چندین چهره مختلف نزدیک به اصولگرایان برای نامزدی در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند.

پست توئیتری مشاور فرهنگی رئیس جمهوری ایران، به سابقه قضایی آقای رئیسی باز می‌گردد. او در نزدیک به چهار دهه گذشته همواره در مناصب عالی قضایی در ایران قرار داشته است.

او پیش از انتصاب به ریاست دادگاه ویژه روحانیت، دادستان کل کشور بود و سابق بر این رئیس سازمان بازرسى كل كشور، دادستان انقلاب اسلامى تهران و سال ها نیز معاون اول قوه‏ قضاییه‏ بوده است.

ابراهیم رئیسی همچنین پس از انتخابات پرحاشیه سال ۸۸ و به دنبال سخنان مهدی کروبی، ‌یکی از رهبران معترضان به نتایج انتخابات، در مورد آزار معترضان بازداشت‌شده در کهریزک، به عنوان یکی از اعضای هیئت سه‌ نفره ویژه بررسی اين موضوع از سوی رئیس وقت قوه قضاییه انتخاب شد. این هیئت سخنان آقای کروبی را رد کرد و «هتک حیثیت و اعتبار نظام» دانست.

پیشتر ابراهیم رئیسی، به عنوان معاون وقت دادستان در کمیته تصمیم‌گیری اعدام‌های دهه ۶۰ عضویت داشت. آیت الله حسینعلی منتظری در این مورد در یک فایل صوتی که چند ماه پیش از سوی احمد منتظری، ‌فرزندش، منتشر شد، به نقش او اشاره کرده بود. اما تاکنون از سوی وی پاسخی به این موضوع داده نشده است.

در کتاب خاطرات آیت الله منتظری آمده که بعد از صدور فرمان آیت الله خمینی، بین ۲۸۰۰ تا ۳۸۰۰ نفر از زندانیان اعدام شده اند.

ابراهیم رئیسی همچنین علاوه بر سابقه قضایی، از اسفند ماه سال ۹۴، با حکم آیت الله علی خامنه ‌ای، ‌رهبر جمهوری اسلامی، به تولیت آستان قدس رضوی، بزرگ‌ترین مجموعه اوقاف ایران، منصوب شد

حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری ایران، در گذشته نیز در مورد برخی از نامزدهای احتمالی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری اظهار نظر کرده است.

وی در مهر ماه گذشته در توئیتی به عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق صدا و سیما، توصیه کرده بود «به خاطر خودش چهار سال صبر کند.»

نام آقای ضرغامی نیز در میان ۱۴ نامزد اصلی تشکل اصولگرای جبهه مردمی نیروهای انقلاب قرار دارد.

حسام الدین آشنا همچنین به زمزمه‌های احتمال نامزدی قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، نیز واکنش نشان داده و در توئیتی نوشته بود: «نگذاریم او را مانند محسن [رضایی] و باقر[ قالیباف]به کارزار کلید و گازانبر بکشانند.»

این در حالیست که این مقام سپاه پاسداران گفته است که قصدی برای شرکت در انتخابات ندارد.

XS
SM
MD
LG