لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

آيت‌الله بيات زنجانی: شرايط حاکم بر زندانيان سياسی، نامشروع و غيرقانونی است


آيت‌الله اسدالله بيات زنجانی، از مراجع تقليد نزدیک به اصلاح‌طلبان، در ديدار با خانواده‌های زندانيان سياسی با انتقاد از شرايط فعلی حاکم بر زندانيان سياسی، برخوردهای صورت گرفته با این زندانیان را نامشروع و غيرقانونی دانست.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی دفتر آيت‌الله بيات زنجانی، او در اين ديدار که روز جمعه صورت گرفت، همچنين با انتقاد از اعمال فشار بر خانواده‌های زندانيان سياسی گفت که شکل برخوردهای فعلی با زندانيان و خانواده‌های آنان نيز نامشروع و غیرقانونی بودن این برخوردها را بيش از گذشته تأييد می‌کند.

در دو سال گذشته، صدها تن از فعالان سياسی و مدنی و روزنامه‌نگار بازداشت و به اتهام‌های امنيتی احکام زندان دريافت کرده‌اند. اين زندانيان و خانواده‌هايشان می‌گويند که اتهامات وارد شده، ماهيتی سياسی داشته و به هيچ وجه درست نبوده است.

موضوعی که در گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری در ايران و جهان نيز منعکس شده است.

از جمله احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ايران، در گزارش اخير خود به موارد بازداشت و بدرفتاری با فعالان سياسی، روزنامه‌نگاران، فعالان دانشجويی، هنرمندان، وکلا و حتی مدافعان محيط زيست پرداخته است.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی دفتر آيت‌الله بيات زنجانی، اين مرجع تقليد همچنين با اشاره به اينکه پيامبر مسلمانان و امام اول شيعيان «نه تنها مخالفان خود را زندانی نمی‌کردند بلکه سهم منتقدان از بيت‌المال را نيز محفوظ می‌داشتند» گفت: تضادهای جدی بين اعمال برخی حاکمان با حکومت معصومين وجود دارد.

اين مرجع تقليد در اين خصوص به زندانی نشدن مخالفان پيامبر مسلمانان و امام اول شيعيان در مدينه و مکه اشاره کرد و افزود: [در آن زمان] منتقدين آزادانه در حال زندگی بودند.

او اعمال فشار بر خانواده‌های زندانيان سياسی از طريق تماس‌های مکرر و بدون توجيه توسط برخی مرتبطين پرونده‌ها را از مصاديق «عمل نامشروع» دانست و تأکيد کرد که اينگونه تماس‌هايی که نقل می‌شود با هيچ يک از مبانی شرعی و اخلاقی سازگار نيست.

در اين گزارش، توضيح بيشتری در مورد تماس‌هايی که آيت‌الله بيات زنجانی به آنها اشاره کرده، نشده است.

آيت‌الله بيات زنجانی اضافه کرد که اين ظلم‌ها هميشه مقطعی بوده و روزی به اتمام خواهد رسيد.

در همين حال، به نوشته وبسايت تحول سبز، نزديک به اصلاح‌طلبان، جمعی از خانواده‌های زندانيان سياسی با انتشار بيانيه‌ای، نسبت به مداخله دستگاه‌های اطلاعاتی و امنيتی و حتی قضايی در امور خصوصی و خانوادگی زندانيان سياسی و تهديدهای صورت گرفته توسط نيروهای امنيتی اعتراض کردند.

خانواده‌های زندانيان سياسی در بيانيه خود همچنين به نقض حقوق بشر و بی‌قانونی در زندان‌ها و در ارتباط با زندانيان سياسی اشاره کرده و از جمله نوشته‌اند: آنچه در زندان رجايی شهر بر سر زندانيان سياسی می‌رود و هر روز حضورشان در کنار زندانيان و مجرمين خطرناک، جانشان را در معرض آسيب جدی قرار می‌دهد، خلاف قانون است و بی‌اعتنايی به وضعيت سلامت آنان و ديگر زندانيان سياسی در ديگر زندان‌های ديگر شهرها.

در بيانيه اين خانواده‌ها گفته شده است که علی لاريجانی، رئيس مجلس، درخواست‌های مکرر آنها را برای ملاقات با او يا کميسيون‌های مرتبط مورد بی‌اعتنايی قرار داده است.
XS
SM
MD
LG