لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

«حلقه های صالحین» و پرچم امر به معروف و نهی از منکر


محمدرضا نقدی،‌ رييس سازمان بسيج مستضعفين
محمدرضا نقدی،‌ رييس سازمان بسيج مستضعفين
محمدرضا نقدی،‌ رييس سازمان بسيج مستضعفين، از حلقه های صالحين خواسته است که به گفته او، پرچم امربه معروف و نهی از منکر را به اهتزاز در بياورند.

حلقه های صالحين پس از اعتراض ها به نتايج انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ و در سال ۱۳۹۰ ايجاد شد.

محمدرضا نقدی که در اولين جشنواره تجليل از برترين های شجره طيبه صالحين سخن می گفت،‌ از اعضای حلقه های صالحين خواست تا در ميدان خودسازی فعال باشند و به تکليف عمل کنند.

به گزارش سايت قسم، ‌وابسته به سپاه پاسداران تهران بزرگ، او با اشاره به سخنان آيت الله علی خامنه ای،‌رهبر جمهوری اسلامی، که گفته بود «بسيجی بايد در وسط ميدان باشد» ‌اعلام کرد:‌ «امروز، روز جنگ نرم است. مکر خطرناک دشمن آلوده کردن جامعه به فساد اخلاقی و فروپاشی نظام خانواده است که بسيج بايد در عرصه مبارزه با اين توطئه ها نقش آفرينی کند.»

رييس سازمان بسيج مستضعفين گفت: «تا ديروز حرف های سياسی و شايعه پراکنی و دروغ عليه نظام جمهوری اسلامی رايج بود. اين شيوه اگر چه مضر بود؛ اما خطرناک نبود و موجب بدبينی مردم نسبت به دشمنان می شد.»

مرتضی کاظميان، روزنامه نگار و تحليلگر سياسی در پاريس،‌درباره سخنان محمدرضا نقدی می گويد:« موج جديد آنچه که برخورد با تهاجم فرهنگی ناميده می شود، قابل پيش بينی است از جمله به خاطر گرم شدن هوا و به ويژه نزديک شدن ماه رمضان که در مورد آن حساسيت خاص ايدئلوژيک از سوی حکومت و بخشی از بدنه مذهبی حامی حکومت وجود دارد.»

آقای کاظميان اشاره کرد که اين سخت گيری ها به ويژه در سالی که رهبر جمهوری اسلامی آن را با فرهنگ هم در کنار اقتصاد مورد حساسيت قرار داده، قابل پيش بينی بوده است.

اين روزنامه نگار و تحليلگر سياسی با اشاره به سخنرانی آيت الله خامنه ای در ابتدای سال جاری که جوانان مومن و انقلابی را که به صورت خودجوش به فعاليت فرهنگی مشغولند، به گسترش کار فرهنگی شان تشويق کرد،‌افزود:«قابل پيش بينی بود که با اين اظهار نظر، يک نوع آماده باش و فراخوان داده شده است و پروژه جنگ نرم در قالب برخورد با بدحجابی تشديد شود و البته فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه بيش از پيش مسدود شود. اين در حاليست که در فضای سياسی شاهد ادامه فشار هستيم و تلاش می شود که نيروهای تغيير خواه و دموکراسی طلب و نيز فضای فرهنگی جامعه تحت کنترل حکومت باقی بماند.»

به نوشته قسم، محمدرضا تويسرکانی،‌ مسئول نمايندگی ولی فقيه در سازمان بسيج، نيز با اشاره به آنچه هراس صهيونيست ها و انگليسی ها از حلقه های صالحين ناميد، ‌گفت که فرمانده کل سپاه پاسداران برای اين حلقه ها سرمايه گذاری فراوانی انجام داده است.

او در عين حال اشاره کرد که سه آسيب، طرح صالحين را تهديد می‌کند و گفت که اقدامات خودسر يکی از اين سه آسيب است.

به گفته محمدرضا تويسرکانی،‌ «اقدامات خودسر يک آفت است و نيروی انقلابی خودسری نمی‌کند. بنابراين سرحلقه‌ها بايد موضوعاتی را که از بالا طرح می‌شود رعايت کنند. »

حلقه‌های صالحين چه کسانی هستند و چکار می‌کنند؟

آنان يکی از تشکيلات زير مجموعه بسيج هستند و ساختار آن از سوی سپاه پاسداران به سراسر ايران ابلاغ شده‌است.

ايده اوليه تشکيل حلقه‌های ۱۵ تا ۲۰ عضوی صالحين که تعداد آنها نيز بر اساس سخنان آيت‌الله خامنه‌ای تهيه شده، از ايده‌های رهبر جمهوری اسلامی است. اين حلقه‌ها در سطح مساجد هر کوچه، محله، ناحيه و شهر و استان تشکيل شده‌اند و در سراسر ايران نيز در مدارس، دانشگاه‌ها و سازمان‌ها فعالند.

هدف حلقه های صالحين

به نوشته سايت شجره طيبه صالحين تهران بزرگ،‌ «تربيت انسان مومن، بصير، مجاهد، فعال، انقلابی و دارای موضع» از اهداف اصلی و اساسی شجره طيبه صالحين است.

بر اساس اين گزارش،‌ صالحين در واقع، به منزله هموار کردن مسير ظهور امام دوازدهم شيعيان، کادرسازی دوباره برای انقلاب و نيز جريان‌سازی فرهنگی در کشور، با هدف غالب شدن رويکرد فرهنگی در تشکل‌های فرهنگی، دينی است.

در همين حال،‌ احمد سالک کاشانی، رئيس کميسيون فرهنگی مجلس، درباره طرح امر به معروف و نهی از منکر که در حال حاضر در کارگروه ويژه اين کميسيون در حال بررسی است، به خبرگزاری خانه ملت گفت: «با تصويب اين طرح، به صورت سازمان يافته، حمايت ويژه‌ای از آمران به معروف و ناهيان از منکر خواهد شد.»
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG