لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

«حلقه‌های صالحین»، گسترده‌ترین طرح بسیج سپاه پاسداران


محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، در همایش مربیان حلقه‌های صالحین در حسینیه ثارالله سپاه قم، بر ضرورت ترویج تفکر ولایت فقیه در این حلقه‌ها تاکید کرده‌است.

بنابر گزارش خبرگزاری ایسنا، سرتیپ نقدی گفته‌است حلقه‌های صالحین باید جایی برای کادرسازی انقلاب و نیروهای ولایی باشند.

اما حلقه‌های صالحین چه کسانی هستند و چکار می‌کنند؟

ساختار و تشکیلات

حلقه‌های صالحین یکی از تشکیلات زیرمجموعه بسیج است و ساختار آن از سوی سپاه پاسداران به سراسر کشور ابلاغ شده‌است.
هدف نهایی این طرح تربیت عقیدتی و سیاسی و کادرسازی برای بسیج و کشور از پایین‌ترین سطح ممکن یعنی مساجد و مدارس است.

ایده اولیه تشکیل حلقه‌های ۱۵ تا ۲۰ نفره صالحین که تعدادآنها نیز بر اساس یکی از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای تهیه شده، از ایده‌های رهبر جمهوری اسلامی است. این حلقه‌ها در سطح مساجد هر کوچه، محله، ناحیه و شهر و استان تشکیل شده‌اند و در سراسر کشور نیز در مدارس و دانشگاه‌ها و سازمان‌ها تمرکز بیشتری دارند اگر چه محدود به مدارس و مساجد نیستند.

اجرای طرح حلقه صالحین از سال ۱۳۹۰ شروع شده و مستندات موجود که به طور علنی منتشر شده نشان می‌دهد سرتیپ نقدی فرمانده بسیج خود شخصا استان به استان می‌رود و از نزدیک بر اجرای این طرح سراسری و کشوری نظارت می‌کند.

مربی و سرگروه

عناصر اصلی در اجرای طرح حلقه‌های صالحین عبارتند از ۱۵ تا ۲۰ عضو حلقه‌ها و یک سرگروه یا یک مربی. سرگروه مربی است که هنوز آموزش‌های رسمی مورد نظر سازمان بسیج را طی نکرده‌است و هر زمان این آموزش‌ها را دید به عنوان مربی ارتقا می‌یابد و اگر در چند حلقه و یا بیشتر فعال باشد عنوان سرمربی می‌یابد. در همین چارچوب سرتیپ نقدی گفته‌است بسیج در حال آموزش ۱۱ هزار مربی برای حلقه‌های صالحین است.

از سوی دیگر در حالی که بسیجی فعال، از مهمترین رده‌های بسیجی‌ها در ساختار بسیج به شمار می‌رود سرتیپ نقدی گفته ملاک اینکه کسی عضو فعال بسیج به شمار آید حضور در طرح حلقه‌های صالحین است.

حلقه‌های صالحین همچنین وب‌سایت‌های مخصوص به خود را دارند که با دامنه صالحین دات.آی آر شناخته می‌شوند که یکی از شناخته‌شده‌ترین آنها سایت حلقه‌های صالحین تهران است.

منابع درسی و آموزشی

از نظر منابع درسی دروس تفسیر قران آیت‌الله مکارم شیرازی و محسن قرائتی و نیز کتاب‌های آیت‌الله مرتضی مطهری از مبانی درسی حلقه‌های صالحین به شمار می‌رود.اما در سطوح بالاتر و کشوری از نظریات و دیدگاه‌های آیت‌الله مصباح یزدی در جلسات منظم با فرماندهان ارشد سپاه و بسیج استفاده می‌شود. این آموزش معمولا در مواردی که سراسری است و با اردو همراه است با حضور مربیان ارشد و هادیان سیاسی فرماندهان حلقه‌های صالحین در دفتر آیت‌الله مصباح یزدی صورت می‌گیرد اما مواردی که به سطوح پایین‌تر مربوط می‌شود روحانیونی که شاگرد آقای مصباح به شمار می‌روند به اردوهای آموزشی حلقه‌های صالحین دعوت می‌شوند و آموزش‌های عقیدتی در اردوگاه‌ها برگزار می‌شود و یا شخصیت‌های سیاسی نزدیک به حکومت به این اردوها برای سخنرانی دعوت می‌شوند.

مراحل سه‌گانه آموزشی

مراحل آموزشی حلقه‌های صالحین نیز سطح‌بندی شده و به طور رسمی به سه سطح و مرحله تقسیم شده‌است. این آموزش‌ها در سراسر کشور سه مرحله دارند که به ترتیب عبارتند از جذب، تثبیت و رشد. در مرحله جذب به افرادی که برای عضویت در حلقه‌های صالحین مطلوب شناخته می‌شوند امکان ورود به این حلقه‌ها در سطح مساجد و پایگاه‌های بسیج مساجد داده می‌شود.

در مرحله دوم که مرحله تثبیت است، فرد جذب شده در دوره‌های آموزشی ویژه تحت تعلیم قرار می‌گیرد و در مرحله سوم وارد دوره رشد می‌شود. در این آموزش‌ها بر ارتباطات خارج از کلاس تاکید ویژه شده‌است.

حلقه‌های صالحین در مدارس

در مدارس و در بین دانش‌آموزان نیز که یکی از محوری‌ترین بخش‌های طرح حلقه‌های صالحین است، شعار محوری این طرح، هر مدرسه یک حلقه صالحین است و به طور مثال فقط در اراک اعلام شده که ۹۰۰ حلقه صالحین در مدارس تشکیل شده‌است.

بودجه و منابع مالی

بودجه حلقه‌های صالحین از بودجه سپاه و بسیج و در چارچوب بودجه عمومی و سالیانه کشور تامین می‌شود و هر حلقه بر اساس تعداد نفرات جذب شده به حلقه و نیز بر اساس گزارش کار آن حلقه بودجه می‌گیرد.

هریک از حلقه‌های صالحین با نام یکی از شهدای پایگاه، مسجد، محله نام‌گذاری شده و توصیه شده بهترین زمان برای جلسات حلقه‌ها، قبل یا بعد از نماز مغرب و عشاء باشد که مصادف با نماز جماعت شود و تعداد بیشتری در کلاس‌ها حضور یابند.

و نهایت اینکه در اهمیت حلقه‌های صالحین، هم سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه و هم سرتیپ محمدرضا نقدی فرمانده بسیج به طور رسمی و علنی گفته‌اند این مهمترین برنامه بسیج سپاه پاسداران است.
XS
SM
MD
LG