لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

انتقاد انتظامی، بنی اعتماد و میلانی از انحلال خانه سینما


در ادامه مخالفت ها با انحلال خانه سينما، عزت‌الله انتظامی، بازيگر قديمی سينما، تئاتر و تلويزيون، و رخشان بنی اعتماد و تهمينه ميلانی، دو کارگردان مشهور ايرانی، از اين تصميم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاد کردند.

وزارت ارشاد روز ۱۳ دی ‌ماه حکم انحلال خانه سينما را به دليل آنچه انجام نشدن «تشريفات قانونی مربوط به تأسيس مؤسسات فرهنگی و هنری و اقدامات غير‌قانونی بعدی» ناميد، اعلام کرد.

در همين حال، قرار است شکايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از خانه سينما، روز ۲۱ دی، در دادگاه مطرح شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:26 0:00
لینک مستقیم


عزت‌الله انتظامی، بازيگر قديمی سينما، تئاتر و تلويزيون، در نامه سرگشاده خود خواستار آن شد که در مورد انحلال خانه سينما «عاقلانه» انديشيده شود و خطاب به مسئولان سينمايی نوشت: «اگر گوشه‌ای از ساختمان خانه سينما به علتی احتياج به تعمير دارد... شما را به خدا قسم، همه بنا را خراب و نابود نکنيد...»

وی خطاب به اين مسئولان اضافه کرد: «اگر با مديران خانه سينما اختلاف نظر داريد، اگر به عملکرد مديری ايراد داريد و بدبختانه تعامل نمی شود، چرا خانه ما را ويران می‌کنيد... آخر چرا خانه سينما...؟»

به گزارش خبرگزاری ها، در بخشی از اين نامه سرگشاده از مسئولان سينمايی خواسته شده است با توجه به اينکه «خانه سينما متعلق به تک تکِ اعضایِ هنرمند و زحمت‌کشِ خانه سينماست»، «با تعامل و همفکری و دوستی، هنرمندانه و به دور از اختلاف سليقه‌های شخصی مشکل پيش آمده را حل کنند.»

همچنين رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان، در يادداشتی در حمايت از خانه سينما نوشت: «اين تشکل سينمايی، ملک اجاره‌ای نيست که صاحب ملک حکم تخليه آن را بدهد.»

خانم بنی اعتماد، «خانه سينما» را ساخته ‌شده به دست تک‌تک اهالی خانواده سينما دانست و نوشت که اين تشکل سينمايی در صورت بسته شدن، در اتحاد اهالی خانواده سينما پا برجاست.

تهمينه ميلانی، کارگردان، نيز در يادداشتی، نوشت که توضيحات مسئولان دولتی در مورد انحلال خانه سينما، او را قانع نکرده است.

او افزود: «کافی بود بيش از اعلام رسمی بسته شدن خانه سينما، همه صاحب نظران و متعهدين هنر سينما را با ارسال دعوت نامه‌ رسمی به يک جلسه عمومی فرامی‌خواندند و با طرح تخلفاتی که در خانه‌ سينما انجام پذيرفته، نظر آنها را هم جويا می‌شدند و بعد تصميم می گرفتند.»

اين کارگردان همچنين نوشته است: «با کنار هم گذاشتن مجموعه‌ اطلاعات در مورد انحلال خانه سينما به اين نتيجه ‌رسيده است که پشت اين تصميم، پيش از اينکه خرد حاکم باشد، خشم، نفرت، حسادت و احساسات عمل کرده است.»

تهمينه ميلانی با انتقاد از تنگ نظری در عرصه هنر نوشت: «با کنترل بيش از حد و اعمال سليقه گروهی خاص و تسويه فيلمسازان که انديشه‌ای متفاوت داشتند و گاه با زندانی کردن ايشان، کار به جايی رسيده که سينماهای داخلی، بی‌رونق و حضور فيلمسازان ما در نمايش‌های بين‌المللی به حداقل رسيده است.»

او عاقلانه ترين راه را مقابله با «بی‌هنران تنگ نظر» دانست و نوشت: «خشونت فقط کتک زدن فيزيکی نيست و ... تهديد به بسته شدن يا بستن خانه ۵۰۰۰ انسان، در واقع، نوعی ترور شخصيت جمعی است و راه را برای رسيدن به تعادل اجتماعی سخت تر می‌کند.»

در مقابل، برخی از سينماگران هوادار حکومت از تصميم انحلال خانه سينما توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمايت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سهيل کريمی، مستند ساز، در نامه‌ای به سران سه قوه، خانه سينما را «اسب چوبين تروا» ناميد و خواستار به آتش کشيده شدن آن شد.

وی همچنين از سران جمهوری اسلامی خواسته تا عملکرد خانه سينما که وی آن را «خانه سست بنياد عنکبوت» ناميده است، مورد بررسی قرار دهند.

جمال شورجه، کارگردان نزدیک به جناح اصولگرا، نيز در يادداشتی پيشنهاد داده که وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در اسرع وقت شورايی موقت برای رسيدگی به امور صنوف و مطالبات آنها در خانه سينما مستقر کند تا به گفته او، هر چه زودتر و به‌صورت قانونی، خانه سينمای واقعی شکل بگيرد.

او با توصيف «خانه سينما» به عنوان «مرکز يا لانه جاسوسی»، این تشکل صنفی را متهم کرده که تبديل به «سنگر» و «سرپل فتنه سبز» و «هدايت هنرمندان معدود و معلوم‌الحال» سينما شده است.

در اين ميان، جلال يحیی زاده، عضو کميسيون فرهنگی مجلس، به سايت خبرآنلاين گفته که اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در انحلال خانه سينما قانونی است و اکثر اعضای اين کميسيون از اين اقدام حمايت می کند.
XS
SM
MD
LG