لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی به ۴٫۵ میلیون تومان رسید


بر اساس گزارش بانک مرکزی شمار معاملات مسکن در دی ماه نسبت به ماه مشابه پارسال، ۳٫۲ درصد افزایش یافت
بر اساس گزارش بانک مرکزی شمار معاملات مسکن در دی ماه نسبت به ماه مشابه پارسال، ۳٫۲ درصد افزایش یافت

بانک مرکزی ایران با انتشار گزارشی، اعلام کرد در دی ماه امسال، قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران، به چهار میلیون و ۴۹۰ هزار تومان رسید.

بر اساس این گزارش، قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی در شهر تهران در ماه مورد گزارش نسبت به دی ماه پارسال، ۹٫۹ درصد افزایش داشته است. این متوسط قیمت در مقایسه با آذرماه امسال با رشدی ۱٫۴ درصدی روبرو شد.

متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در ۱۰ ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال نیز رشدی کمتر از ۱۰ درصد را تجربه کرد.

با در نظر گرفتن نرخ تورم ۸٫۶ درصدی دی ماه امسال، می‌توان نتیجه گرفت که قیمت واقعی هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران طی یک سال گذشته، تقریبا ثابت مانده و افزایشی نداشته است.

در بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در دی‌ماه امسال، شمار دادوستدهای آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۶ هزار و ۷۰۰ واحد رسید که این تعداد دادوستد ثبت شده در مقایسه با ماه گذشته، ۴۱٫۶ درصد و در مقایسه با دی ماه پارسال، ۳٫۲ درصد افزایش تجربه کرد.

تعداد معاملات واحد مسکونی در ۱۰ ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال نیز، با رشد ۷٫۹ درصدی مواجه شد.

اهمیت این اعداد و ارقام و رشد تعداد دادوستدهای بازار مسکن پایتخت از آن رو اهمیت دارد که بخش ساختمان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی در اقتصاد ایران به شمار می‌رود که رکود و رونق در این بخش می‌تواند، تمام اقتصاد ایران را تخت تاثیر قرار دهد.

بخش ساختمان در سال‌های اخیر با رکود مواجه بوده و سیاست‌های دولت و بانک مرکزی برای رونق بخشی این حوزه، تاکنون موثر واقع نشده است.

افزایش شمار داد و ستدهای آپارتمان‌های مسکونی در دی ماه، امیدها به بازگشت رونق به این بخش را افزایش داده‌است.

هر چند که بخش ساختمان در گزارش مرکز آمار ایران از نرخ رشد اقتصادی ایران در نیمه نخست امسال با رشد منفی ۹٫۷ درصدی روبرو بود و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی پیش بینی کرده است که بخش ساختمان تا پایان امسال، با رشد ۱۴٫۹- درصد، به کار خود پایان دهد.

در بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی که بر مبنای آمارهای سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات ایران، تدوین شده است، گران‌ترین منطقه تهران در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری، به منطقه یک شهرداری تهران اختصاص داشت که در دی ماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در این منطقه، ۱۰ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان بود.

ارزان‌ترین منطقه تهران در این ماه نیز، با ثبت دو میلیون و ۱۹۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ شهرداری تهران تعلق داشت.

منطقه پنج شهرداری تهران با سهم ۱۶ درصد از کل معاملات خرید و فروش مسکن پایتخت در این ماه، پررونق‌ترین منطقه تهران به شمار می‌رفت و پس از آن مناطق چهار و دو شهرداری در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

از دیگر اطلاعات قابل توجه در این گزارش بانک مرکزی، رونق در خرید و فروش واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی هر مترمربع ۳ تا ۳٫۵ میلیون تومان بود.

همچنین واحدهای مسکونی با زیربنای ۶۰ تا ۷۰ مترمربع بیشترین طرفدار و تقاضای بازار را به خود اختصا داد.

بر اساس این اطلاعات، می توان نتیجه گرفت که توان خرید عمده خریداران در دامنه ۱۸۰ تا ۲۴۵ میلون تومان متمرکز شده است.

XS
SM
MD
LG