لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

جنتی: انتقاد از سپاه پاسداران «اجرای سیاست‌های آمریکا» است


آیت الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان و دبیر شورای نگهبان، انتقادها از سپاه پاسداران را «اجرای سیاست‌های آمریکا» درباره این نهاد نظامی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی روز پنجشنبه ۵ مرداد، در نشست اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان با کمیسیون‌های این مجلس گفت که نباید سپاه پاسداران را «به اسم تفنگدار مورد هجمه» قرارداد و «سیاست‌های آمریکا را پیاده کرد».

احمد جنتی اضافه کرد:« آنان می‌خواهند به جنگ با رهبری بیایند، اما چون نمی‌توانند با رهبری مقابله کنند، اسم سپاه را می‌برند».

سخنان رئیس مجلس خبرگان و دبیر شورای نگهبان در شرایطی ابراز شد که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز اول تیر در انتقادی تلویحی از فعالیت‌های سپاه پاسداران گفته بود که بخشی از اقتصاد ایران به دست «دولتی» داده شده است که «هم تفنگ دارد و هم رسانه» و «کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند».

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، اما این سخنان را «بی‌انصافی» خواند و گفت که اگر دولت «بدون تفنگ» باشد «توسط دشمنان تحقیر و تسلیم» خواهد شد.

تعداد دیگری از فرماندهان سپاه پاسداران و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی نیز از این سخنان انتقاد کردند و سخنگوی سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به «تخریب‌‌های» صورت گرفته علیه سپاه، بسیج و قوه قضاییه پیش‌بینی کرد که «فتنه جدیدی در پیش است».

در همین حال،‌ روز دوشنبه دوم مرداد، حسن روحانی با فرمانده کل و چهار فرمانده ارشد سپاه پاسداران دیدار کرد اما دفتر ریاست جمهوری ایران تنها خبر کوتاهی از این دیدار منتشر کرد و به جزئیات گفت‌وگوها اشاره ای نکرد.

غلامحسین غیب پرور، فرمانده بسیج، اما گفت که این دیدار «اعتراضی» نبوده و در فضایی«صمیمی» برگزار شده است.

در همین حال، آقای روحانی روز چهارشنبه سوم مرداد در جلسه هیئت دولت، سپاه پاسداران و دیگر نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی را به عنوان «نیروهایی بازدارنده» ستود و تعهد کرد که «تمام سلاح‌های دفاعی» جمهوری اسلامی را، «بدون توجه به نظرات دیگران» تقویت کند.

به نوشته ایسنا، احمد جنتی همچنین گفت که «دشمن می‌خواهد ما بگوییم این نظام در طول ۳۸ سال جز اعدام چیز دیگری نداشته است».

وی اضافه کرد:« مسئله براندازی موضوعی نیست که در برهه‌ای مطرح و پس از آن فراموش شود. دشمن به دنبال براندازی نظام است و می‌خواهد این موضوع را از داخل شروع کند».

حسن روحانی روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت در همدان و در جریان انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که «مردم ایران اعلام می‌کنند آنهایی که در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند را قبول ندارند».

ابراهیم رئیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال جاری، همراه با تعدادی دیگر، از اعضای کمیته تصمیم‌گیرنده درباره اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ بود.

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت روحانی، نیز از جمله دیگر اعضای کمیته تصمیم گیری درباره اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ بود.

بر اساس فایل صوتی منتشر شده از نشست اعضای این کمیته با آیت الله حسینعلی منتظری، قائم مقام وقت رهبری جمهوری اسلامی اقدامات این کمیته را «جنایت» توصیف می‌کند.

ابراهیم رئیسی در آن هنگام به عنوان معاون وقت دادستان در کمیته تصمیم‌گیری اعدام‌های دهه ۶۰ عضویت داشت.

سخنان حسن روحانی در مبارزات انتخاباتی اش، واکنش مقام های قضایی را به دنبال داشت و از جمله محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز ۱۰ تیر گفت: «اگر گفته می‌شود که شما در این ۳۷ سال جز کشتن و زندان کردن چه کردید؟ ما می‌گوییم کار دستگاه قضا برخورد با جرم است. در دهه ۶۰ اگر برخورد قوه قضائیه نبود، ریشه نفاق برچیده نمی‌شد».

اعدام‌های دهه ۶۰ در ایران انتقادهای گسترده سازمان‌های حقوق بشری را به دنبال داشته است که خواستار محاکمه مسببان این اعدام‌ها شده اند. این درخواست‌ها با بی‌توجهی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران مواجه شده است.

XS
SM
MD
LG