لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

دادستان تهران: ۳ نفر از متهمان پرونده اهانت به رئیس جمهور معرفی شدند


عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، روز یکشنبه ۱۱ تیر اعلام کرد که گزارش و اطلاعات «متهمان اهانت به رئیس جمهوری در راهپیمایی روز جهانی قدس در تهران»‌ به دادستانی ارسال شد و گفت: «سه نفر از متهمان این پرونده معرفی شدند و بقیه هم قرار است معرفی شوند».

بر اساس گزارش ها، در روز قدس، عده‌ای در اطراف حسن روحانی،‌رئیس جمهوری ایران، شعارهای «مرگ بر منافق»، و «روحانی، بنی صدر پیوندتان مبارک» سر دادند که انتشار فیلم و تصاویر آن بازتاب‌های فراوانی در ایران داشت.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا،‌ دادستان تهران با اشاره به اینکه گزارش های وزارت اطلاعات به یکی از شعبات بازپرسی ارجاع خواهد شد،‌ افزود: «وانمود شده است تحقیقات انجام شده در این زمینه بدون حکم»‌ بوده است.

او اعلام کرد که «تحقیقات با حکم قضایی در دادسراها انجام شد» ‌و اضافه کرد: «اگر فردی در ساعاتی به مرکزی هدایت شد بدون مجوز نبوده است و رسانه ها نباید به نفع فرد و یا جناجی خاص فضا سازی کنند».

عباس جعفری دولت آبادی از رسانه ها خواست تا اجازه دهند «پرونده مسیر خود را طی کند» و دادستانی با دقت و صحت به این پرونده رسیدگی کند.

پیشتر دادستانی تهران این اقدام را «جرم مشهود» خوانده بود و شماری از مقام‌های دولت حسن روحانی و همچنین علی مطهری،‌ نایب رئیس مجلس، خواستار برخورد با «توهین کنندگان» به رئیس جمهوری ایران شده بودند.

در این میان،‌ به نوشته ایرنا، عباس جعفری دولت آبادی هرگونه «فضا سازی» در این قضیه را «مخدوش» دانست و گفت: «اینگونه وانمود نشود که حق انتقاد برای کسی وجود ندارد».

سخنان دادستان تهران در این مورد که تحقیقات با حکم قضایی انجام شد در شرایطی ابراز شده است که غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز هفتم تیر، گزارش‌ها درباره «بازداشت» دو خبرنگار خبرگزاری فارس را تکذیب کرده بود.

اما پس از این سخنان، خبرگزاری فارس اعلام کرد که دو خبرنگارش به صورت تلفنی به «نهاد امنیتی دولت» احضار شده بودند و به آنان گفته شده بود که حکم بازداشت شان «صادر شده و در صورت عدم حضور، در محل سکونت، بازداشت خواهند شد».

براساس این گزارش، این دو خبرنگار فارس، سه شنبه و چهارشنبه گذشته به یکی از ساختمان‌های وزارت اطلاعات مراجعه کرده و تا عصر در آنجا «بازجویی» شده و از آنها خواسته شده بود که ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه نیز بار دیگر به محل سابق مراجعه کنند.

این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران با اشاره به سخنان سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر صادر نشدن حکمی برای بازداشت دو خبرنگار خود، اعلام کرد که وزارت اطلاعات «بدون حکم قضایی» از خبرنگاران این خبرگزاری «بازجویی» کرده و این اقدام «قطعاً خلاف قانون است».

براساس گزارش‌ها، درسال‌های گذشته و از جمله پس از اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران صدها تن از فعالان سیاسی، روزنامه نگاران و فعالان مدنی را بدون حکم قضایی و به صورت تلفنی به ساختمان‌های اصلی خود و یا ساختمان‌هایی در سطح شهر تهران که هیچ تابلویی بر سر آنها نصب نشده، احضار و آنان را بازجویی کرده‌اند.

درهمین حال، تعدادی از فعالان سیاسی بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شده اند و حکم بازداشت آنان پس از بازداشت به آنان ارائه شده‌است.

خبرگزاری فارس و دیگر رسانه های وابسته به سپاه پاسداران در سال‌های گذشته از اقدامات وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران در بازداشت فعالان سیاسی منتقد دولت محمود احمدی نژاد دفاع کرده و اعترافات اجباری تعدادی از زندانیان سیاسی را منتشر کرده بودند.

در این میان، خبرگزاری فارس اعلام کرده بود که از این دو خبرنگار خود خواسته است تا روز پنجشنبه به وزارت اطلاعات مراجعه نکنند، «تا روشن شود ماموران این نهاد بر اساس کدام حکم قضایی اقدام به احضار و بازجویی از این دو خبرنگار کرده‌اند و در صورت مشخص شدن هرگونه اقدام خلاف قانون، حق خود برای پیگیری قانونی را محفوظ خواهد داشت».

پیشتر برخی از کانال‌های تلگرامی نزدیک به حسن روحانی، آقای طالبی را به «سازماندهی» معترضان به حسن روحانی در راهپیمایی روز قدس متهم کرده بودند اما او پیش از دستگیری این اتهام را تکذیب کرده بود.

XS
SM
MD
LG