لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۴

خامنه‌ای: قوه قضائیه پرچمدار حقوق عمومی در جامعه شود


آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۱۲ تیر خواستار آن شد که قوه قضائیه «پرچمدار حقوق عمومی در جامعه شود و در هر زمینه ای که لازم بود، از حقوق مردم با قدرت دفاع، و با متخلفان و قانون شکنان مقابله کند».

وی که در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه و رؤسای کل دادگستری‌های سراسر ایران سخن می گفت،‌ با حمایت از آیت الله صادق لاریجانی،‌ رئیس این قوه، گفت: «در قانون اساسی تصریح شده است که نظارت بر حُسن اجرای قوانین و نظارت بر حسن اجرای امور بر عهده قوه قضائیه است و دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور به عنوان دو بازوی اصلی قوه، مسئولیت این دو وظیفه مهم را بر عهده دارند».

یک روز پیشتر، حسن روحانی،‌ رئیس‌ جمهوری ایران، در همایش سراسری قوه قضائیه در تهران گفته بود:«اگر یکی از وظایف رئیس جمهور اجرای قانون اساسی است بخشی از این وظیفه، اصول مربوط به کمک رئیس جمهور به قوه قضائیه است».

وی افزوده بود:«رئیس جمهور همان‌قدر که نسبت به دولت و مسایل اجرایی دغدغه دارد باید نسبت به قوه قضائیه هم دغدغه داشته باشد».

آقای روحانی همچنین کمک به قوه قضائیه را بخشی از اصول قانون اساسی دانسته بود که «رئیس جمهور مسئول اجرای آن است» و اضافه کرده بود:«رئیس جمهور اگر مشکلی در اجرای قانون ببیند باید به میدان آمده و در کنار قوای دیگر به حل آن کمک کند».

او در سخنانش همچنین از برخی از اقدامات قوه قضائیه انتقاد کرده و ضمن تأکید بر لزوم وجود «دستگاه قضایی مستقل و بی‌طرف» گفته بود که «نباید قبل از داشتن ادله، کسی را احضار یا جلب کرد».

در ماه‌های اخیر، حسن روحانی و مقام‌های قوه قضائیه انتقادهایی را متوجه یکدیگر کرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی،‌ در بخش دیگری از سخنان روز دوشنبه خود «احیا و استیفای حقوق عامه و حمایت از آزادی‌های مشروع مردم» را از وظایف مهم قوه قضائیه دانست و افزود:«این قوه باید پرچمدار این موضوعات باشد و با مخالفان و معارضان حقوق عمومی در هر جایگاهی، مقابله کند».

او در این مورد به موضوعاتی مانند «انتخابات، ریزگردها و بورسیه ها» اشاره کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال،‌ خواستار برخورد جدی با تخلفات و اصلاح قوه قضائیه شد و در مورد «برخورد و مجازات متخلفان و حفظ آبروی نزدیکان و اعضای خانواده آنها» گفت: «در جایی که آبروی نظام در معرض خطر است، حفظ آبروی نظام اسلامی مقدم و مهمتر است، زیرا مردم مسائل را می‌بینند و متوجه می‌شوند و نباید اینگونه احساس شود که قوه قضائیه با متخلفانِ قضایی، برخورد نمی‌کند». وی توضیح بیشتری در مورد نداد.

«حقوق آمران به‌معروف و ناهیان از منکر» نیز در سخنرانی آیت الله خامنه ای مطرح شد.

او گفت:«برخی مکرراً می‌گویند بعضی اصول قانون اساسی معطل مانده است، اما گویا آنها، اصل هشتم قانون اساسی را که مربوط به امر به‌معروف و نهی از منکر است، جزء اصول قانون اساسی نمی‌دانند و به این امر واجب توجه نمی‌کنند».

رهبر جمهوری اسلامی در این ارتباط، با اشاره به «حمایت بیانی و عملی خود از آمران به‌معروف»، این کار را وظیفه قوه قضائیه دانست.

او روز ۱۷ خرداد در ادامه انتقادهایش از عملکرد دستگاه‌های دولتی با استفاده از اصطلاح نظامی «آتش‌به‌اختیار» از طرفدارانش خواسته بود تا هنگام بروز «اختلال و تعطیلی» در دستگاه‌های مرکزی فکری، فرهنگی و سیاسی، خود دست به کار شوند و تصمیم‌گیری و اقدام کنند.

این سخنان بازتاب گسترده ای داشت و برخی منتقدان، آن را به معنای مجوز رهبر جمهوری اسلامی به حامیانش برای برخورد با مخالفان تعبیر کردند و پیامد آن را «هرج و مرج» دانستند.

در این ارتباط،‌ محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز ۲۳ خرداد تذکر داد که «سوء استفاده سیاسی» از سخنان رهبر جمهوری اسلامی «ظلم بزرگ» به او خواهد بود.

این در حالی بود که اصولگرایان از سخنان رهبر جمهوری اسلامی حمایت کردند.

در این میان، ‌آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز عید فطر گفت که آتش به اختیار به معنای فحاشی و بی قانونی و به گفته وی طلبکارکردن مدعیان و مدیون کردن جریان انقلابی نیست.

XS
SM
MD
LG