لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۲

مطهری خواستار ارجاع مصوبه مجلس درباره رد صلاحیت‌شدگان به مجمع تشخیص مصلحت شد


علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی
علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی

نایب رییس مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه ۱۳ بهمن خواستار آن شد که مصوبه مجلس در مورد ممنوع بودن رد صلاحیت منتخبان بعد از برگزاری انتخابات، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود و در صورت موافقت آن با این مصوبه، مینو خالقی، منتخب سوم اصفهان، وارد مجلس خواهد شد.

علی مطهری در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا افزود، «اصرار» دوباره مجلس بر مصوبه خود، با وجود دو بار رد شدن آن از سوی شورای نگهبان، به این معنا است که این مصوبه باید به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود تا این نهاد حکم نهایی را صادر کند.

به گفته نایب رییس مجلس، اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام به نفع مجلس رای دهد «با توجه به اینکه از نظر حقوقی، استفسار عطف به ماسبق و شامل گذشته نیز می‌شود»، مینو خالقی «که به ناحق کنار گذاشته شد می‌تواند وارد مجلس شود».

مجلس شورای اسلامی در جلسه روز هفتم شهریور خود تبصره ۳ ماده ۵۲ قانون انتخابات قوه مقننه را که مربوط به تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات است، تفسیر کرده بود.

بر اساس تفسیر مجلس، شورای نگهبان تنها می‌تواند نامزدها را در مهلت تعیین شده در قانون انتخابات رد کند و نباید پس از انتخاب یک نامزد، او را رد صلاحیت کند.

با این حال، روابط عمومی شورای نگهبان روز ۲۰ شهریور اعلام کرد که این شورا طرح یاد شده را رد کرده و برای رفع ایرادات به مجلس بازگردانده است.

مجلس ایران پس از آن این مصوبه را اصلاح کرد اما مصوبه جدید مجلس نیز از سوی شورای نگهبان رد شد.

مجلس ایران همچنین در جلسه هفتم شهریورماه خود تصویب کرده بود که بخشی از استفساریه، در کمیسیون‌ها «رفع ابهام» و بار دیگر در صحن علنی مطرح شود.

این بخش از استفساریه نیز پس از بررسی در کمیسیون‌های مجلس در جلسه علنی روز ۱۰ بهمن تصویب شد.

نمایندگان مجلس در مصوبه جدید خود نیز تاکید کردند که شورای نگهبان پس از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه «نمی‌تواند اظهار نظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد».

براساس این مصوبه، چنانچه به این شورا مدارک جدیدی درباره نامزدها رسیده باشد، این مدارک باید طبق آئین نامه داخلی مجلس در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار گیرد.

شورای نگهبان درباره مصوبه جدید مجلس اظهار نظر نکرده است.

طرح تفسیر تبصره ۳ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس، پس از اختلاف نظر شورای نگهبان و وزارت کشور درباره «ابطال» آرای مینو خالقی، منتخب سوم اصفهان در انتخابات مجلس، که برخی از نمایندگان از آن با عنوان رد صلاحیت پس از برگزاری انتخابات نام می‌برند، ارائه شده بود.

علی لاریجانی، رییس مجلس، روز پنجم خرداد با اشاره با اختلاف پیش‌آمده در مورد خانم خالقی گفته بود که شورای نگهبان نمی‌تواند نظارت خود را به بعد از انتخابات نیز تسری دهد.

این در حالی بود که آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز ۲۲ اردیبهشت، گفته بود که این نهاد می‌تواند بعد از انتخابات نیز افراد را رد صلاحیت کند.

به دنبال مخالفت دولت با «ابطال» آرای مینو خالقی و اصرار طرفین بر مواضع‌شان، موضوع به هیات حل اختلاف بین سه قوا ارجاع شد که این هیات به نفع شورای نگهبان رای داد.

موضوع «نظارت استصوابی» و عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات در همه دوره‌های انتخابات مجلس و ریاست جمهوری اعتراض‌های زیادی را سبب شده، اما این شورا همچنان به رد صلاحیت نامزدهای بسیاری در همه دوره‌های انتخابات ادامه داده است.

براساس اصل ۹۹ قانون اساسی، شورای نگهبان نظارت بر همه انتخابات به جز انتخابات شوراها را بر عهده دارد و براساس تفسیری که این شورا از این اصل ارائه کرده، این نظارت، «استصوابی است‌ و شامل‌ تمام‌ مراحل‌ اجرايی‌ انتخابات‌ از جمله‌ تأييد و ردّ صلاحيت‌ كانديداها می‌شود».

XS
SM
MD
LG