لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

۲۲ نماينده مجلس: عواقب خشک شدن دریاچه ارومیه متوجه دولت است


دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه
۲۲ نماینده مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به هیات رئیسه این مجلس، از دولت خواستند که پاسخگوی پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ناشی از روند خشک شدن دریاچه ارومیه باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، این نمایندگان مجلس در نامه خود همچنین خواستار رفع فوری و کار‌شناسانه مشکل دریاچه ارومیه شدند و اعلام کردند که عواقب هرگونه مشکلی در این موارد متوجه دولت و دست‌اندرکاران خواهد بود.

این نامه پس از آن انتشار یافت که گزارش داده شد، مجلس به طرح دو فوریتی نجات دریاچه ارومیه رای منفی داده است.

اعتراض به روند خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه در ایران تازگی ندارد و پیش از این نیز سازمان‌های غیر دولتی، تعداد زیادی از کار‌شناسان محیط زیست و نیز شماری از نمایندگان مجلس بار‌ها خواستار توجه مسئولان به این موضوع شده‌اند.

در همین باره، مقام‌های دولتی بار‌ها گفته‌اند که طرح‌هایی برای نجات دریاچه ارومیه در دست اجراست.

از جمله این مقام‌ها، علی نظری دوست، مدیر طرح نجات تالاب‌های ایران، است که در مصاحبه با رادیو اینترنتی «ایران صدا» ضمن آنکه شرایط دریاچه ارومیه را بسیار حاد و بحرانی دانسته، گفته است: «اینطور نیست که از وضعیت دریاچه ناامید باشیم و امیدواریم که بتوانیم و امیدواریم که بتوانیم آن را به شرایط گذشته‌اش بازگردانیم.»

با این حال، از نامه ۲۲ نماینده مجلس چنین بر می‌آید که هنوز طرحی که نتایجش آشکار باشد به اجرا در نیامده است.

پیش از انتشار این نامه بسیاری از تماشاگران بازی دو تیم تراکتور سازی و شهرداری تبریز در این شهر در روز پنجشنبه با دادن شعارهایی نسبت به آنچه بی‌توجهی مسئولان به خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه نامیدند، اعتراض کردند.

این اعتراض پس از پایان بازی فوتبال ادامه یافت و تعدادی در خارج از ورزشگاه اقدام به دادن این شعار کردند: «سد‌ها را بشکنید - دریاچه ارومیه را پر کنید.»

در همین ارتباط، روابط عمومی انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران گزارش داد که حمید قربان علیزاده و بهنام علیزاده، دو تن از فعالان مدنی آذربایجانی، روز پنجشنبه از طرف نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

براساس این گزارش، این دو با پخش بطری‌های آب در میان مردم، از آنان می‌خواستند تا اعتراضشان را به بی‌توجهی دولت نسبت به خشکی دریاچه ارومیه و رد طرح دوفوریتی نجات دریاچه اورمیه از طرف مجلس ابراز کنند.

این اعتراض‌ها پس از رد طرح دو فوریتی انتقال آب به دریاچه ارومیه در مجلس صورت گرفت. به این ترتیب، این طرح به صورت عادی در مجلس بررسی خواهد شد. این اقدامی بود که خبرگزاری فارس از آن به عنوان بی‌توجهی اکثریت نمایندگان مجلس به بحران موجود برای این دریاچه نام برد.

این در حالی بود که طراحان این طرح در مجلس هشدار داده بودند که در صورت بی‌توجهی به وضعیت وخیم دریاچه ارومیه، این دریاچه تا دو سال دیگر خشک می‌شود و امکان بارش باران‌های نمکی در منطقه وجود دارد.

در این ارتباط، به گزارش خبرگزاری فارس، مدیرحفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی از شوره‌زار شدن ۳۰۰ کیلومتر از وسعت دریاچه ارومیه خبر داد و اعلام کرد که حیات ‌وحش دریاچه ارومیه دچار بحران شده است.

بر اساس این گزارش، بسیاری از کار‌شناسان محیط زیست هشدار داده‌اند که خشک شدن کامل دریاچه ارومیه به معنای نابودی کشاورزی و مسموم شدن هوای شمال غرب ایران خواهد بود.

این کار‌شناسان به دلایل گوناگونی برای خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرده‌اند که از آن جمله، کاهش میزان بارندگی و استفاده بی‌رویه از آب‌های سطحی و زیر زمینی اطراف این دریاچه در سال‌های اخیر هستند.

در عین حال، شماری از کار‌شناسان محیط زیست، ساخت سدهای متعدد بر روی رودخانه‌هایی که به این دریاچه می‌ریزند، را یک دلیل دیگر برای خشک شدن دریاچه ارومیه دانسته‌اند.
XS
SM
MD
LG