لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۷

حملات مداوم به نیروهای امنیتی ایران؛ «احزاب کرد در عملیات نظامی شرکت ندارند»


خبرگزاری های ايران گزارش داده اند که در جريان حمله به يک پاسگاه مرزی جمهوری اسلامی ايران در منطقه کانی کبود در شهر مريوان در بامداد روز ۱۳ فروردين، چهار مامور نيروی انتظامی کشته و پنج نفر ديگر نيز زخمی شدند.

تاکنون هيچ گروهی مسئوليت اين حادثه را بر عهده نگرفته است.

از چهارم فروردين ماه تاکنون چهار عمليات نظامی در استان کردستان ايران روی داده است که طی آن، شش نفر از ماموران نيروی انتظامی و مرزبانی کشته و نزديک به ۱۰ نفر نيز زخمی شده اند.



مسعود کردپور، روزنامه نگار در کردستان ايران، با اشاره به اينکه درگيری های نظامی در کردستان ايران در چند سال گذشته افزايش يافته است، به راديو فردا می گويد: «خشونت در منطقه بيشتر شده است و فعاليت ها بيشتر حالت زيرزمينی دارند و هيچ گروهی نيز تاکنون مسئوليت اين حوادث را بر عهده نگرفته است.»

در اين ميان، عبد الجبار کرمی، نماينده سنندج در مجلس، در ارزيابی خود از حادثه مريوان گفت که اين حملات با هدف ناامن کردن دوباره کردستان انجام می گيرد، و از مسئولان امنيتی استان کردستان و آنچه مسامحه در برقراری امنيت اين استان خواند، انتقاد کرد.

از سويی، عبدالله مهتدی، دبيرکل حزب کومه له کردستان ايران، با مشکوک توصيف کردن حوادثی مانند مريوان به راديو فردا می گويد: «احزاب کرد ايرانی به هيچ وجه در اين گونه عمليات شرکت نمی کنند.»

وی در مقابل چند احتمال را مطرح می کند و می افزايد: می توان اين گمان ها را داشت که اين عمليات ساخته و پرداخته جمهوری اسلامی است يا آنکه توطئه ای در کار است که جمهوری اسلامی از اين گونه حوادث برای اعدام ها و يا دستگيری های گسترده در کردستان يا تدارک ديدن حمله ای به احزاب مخالف کرد در کردستان عراق استفاده کند.

در همين خصوص، علی عبداللهی، معاون امنيتی و انتظامی وزير کشور، گفته است: با دستگيری عوامل چند مورد از عمليات‌های تروريستی، مشخص شد که اين افراد از سوی دستگاه‌های جاسوسی آمريکا و اسرائيل در منطقه اقليم کردستان عراق پشتيبانی و هدايت شده‌اند و افزود که اين موضوع به مسئولان آن منطقه منعکس شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، معاون امنيتی انتظامی وزير کشور با تاکيد بر لزوم تقويت مرزها افزود: در بحث تقويت داخلی و رايزنی‌های ديپلماسی‌ خارجی کارهايی انجام شده و ادامه دارد تا بتوانيم ريشه اين مشکلات را در منطقه بخشکانيم.

وی با بيان اينکه به احتمال قوی، اين اقدام، کار پژاک است، گفت: مسببين اين حادثه تروريستی شناسايی، دستگير و به سزای اعمالشان خواهند رسيد.

مسعود کردپور، روزنامه نگار در کردستان ايران، درباره اين موضوع می گويد:
« علاوه بر گروه پژاک، گروه های سلفی هم در کردستان ايران فعال هستند و پيش از اين، مقام های جمهوری اسلامی ايران نيز در مورد فعاليت های مسلحانه آنها، از جمله انفجار در شهر سنندج، صحبت کرده بودند.»

وی اضافه می کند: «اما در مورد مناطق مرزی و روستاها، اين گروه های سياسی هستند که فعالند. با اين همه، اين گروه ها تاکنون مسئوليت حادثه مريوان را بر عهده نگرفته اند.»

آقای کردپور به اين پرسش که گروه های سلفی از چه زمانی مبارزه مسلحانه با جمهوری اسلامی ايران را شروع کرده اند، پاسخ می دهد که اين گروه ها قبلا آزادانه و در بسياری از شهرها به طور رسمی فعاليت می کردند، اما در يکی دو سال اخير آنها به فعاليت مسلحانه روی آورده اند.

اين روزنامه نگار اشاره می کند که همين گروه ها تاکنون به صورت رسمی، تغيير مواضع خود را اعلام نکرده اند.

در همین حال، بحث دست داشتن پژاک در حادثه مريوان در شرايطی مطرح شده است که اين گروه تاکنون مسئوليت آن و ساير حوادث هفته های اخير در مناطق کردنشين ايران را بر عهده نگرفته است.

در مقابل، اين گروه حتی قتل چهار کارمند سازمان حفظ محيط زيست در اطراف شهر سنندج در روز ۱۳ اسفند سال گذشته را مشکوک و سئوال برانگيز دانسته است.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG