لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

تذکر شش نماینده به وزیر کشور در مورد «برخورد خشن» با تجمع رانندگان شرکت واحد


شش نماینده مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۲۱ آذر، درباره «برخورد با تجمع رانندگان شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه» به وزیر کشور تذکر دادند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمدرضا بادامچی، از فراکسیون امید، در صحن علنی روز یکشنبه مجلس در تذکری کتبی به عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، درباره آنچه «برخورد خشن» با تجمع رانندگان اتوبوس رانی نامید، تذکر کتبی داد.

فاطمه حسینی، یکی از نمایندگان این فراکسیون، نیز در تذکری دیگر خواستار پیگیری برخورد با تجمع صنفی رانندگان شرکت واحد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، چهار نماینده دیگر مجلس در این مورد به وزیر کشور تذکر کتبی داده اند. مهر اشاره ای به اسامی این نمایندگان نکرد.

به گزارش ایلنا، محسن سرخو، رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران، روز سه شنبه ۱۶ آذر، برخورد با کارگران پیگیر مسائل صنفی خود را محکوم کرده و از آنان و خانواده های شان عذر خواسته بود.

پیش از این، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه و چند تشکل دیگر کارگری گزارش داده بودند که ماموران نیروی انتظامی مانع از تجمع و راهپیمایی حدود ۲۰۰ تن از رانندگان شرکت واحد در روز ۱۴ آذر شدند. این رانندگان در اعتراض به پرداخت نشدن تسهیلات حق مسکن رانندگان و کارگران شرکت واحد قصد داشتند در مقابل ساختمان شهرداری تهران تجمع کنند.

خبرگزاری ایلنا به نقل از کارگران شرکت واحد نوشته که آنها سال هاست منتظر تحویل مسکن هستند و رایزنی‌ها و نامه ‌نگاری‌های شان به نتیجه نرسیده است. این کارگران پیشتر و در مرداد ماه دست به تجمع زده بودند.

گزارش ها حاکی از آن بود که دست کم ۱۷ تن از رانندگان شرکت واحد از سوی ماموران نیروی انتظامی برای چند ساعت بازداشت شدند و تعدادی از آنان نیز از جمله با باتوم مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

از جمله رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، حسن سعیدی، ناصر محرم‌زاده و ایرج فدایی بوده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، این سه کارگر پس از انتقال به پلیس امنیت در میدان ارگ تهران، به دلیل امتناع فرمانده این واحد از تحویل آنها به بیمارستان سینا اعزام شدند.

در این ارتباط، ایرج فدایی، راننده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، به شماره روز ۱۸ آذر ماه روزنامه شهروند گفته است که «بیمارستان آنها را به دلیل آنکه پول همراه شان نبود، نپذیرفت.»

به نوشته ایلنا، محسن سرخو، رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران، با عذرخواهی از کارگران شرکت واحد و خانواده‌های‌شان افزود: «ما در صحن شورا حضور داشتیم، اما متوجه این موضوع نشدیم. این وظیفه ما بود که از برخورد خشونت‌آمیز با آنها ممانعت کنیم.»

اما، ایرج فدایی، راننده شرکت واحد، به روزنامه شهروند گفته است: «معذرت‌خواهی به چه درد ما می‌خورد. جلوی زن و بچه‌های‌مان با ما برخورد کردند.»

در این حال، محسن سرخو، عضو شورای اسلامی شهر تهران، در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه «برخورد با کارگران پیگیر مسایل صنفی همانند شلاق زدن کارگران اخراجی معدن طلای آق دره محکوم است»، از شهرداری تهران خواست در این زمینه عکس‌العمل نشان دهد و با ضاربان برخورد شود.

اما تاکنون و به رغم گذشت یک هفته از این موضوع، شهرداری تهران هیچ واکنشی به ضرب و شتم رانندگان شرکت واحد نشان نداده است. مقام های جمهوری اسلامی ایران نیز در این مورد سکوت کرده اند.

در واکنش به برخورد نیروی انتظامی، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه در بیانیه ای با این عنوان که «مسکن حق مسلم کارگر» است، اشاره کرد که تجمع و راهپیمایی رانندگان این شرکت بر اساس ماده ۲۷ قانون اساسی صورت گرفت که به موجب آن، تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل مبانی اسلام نباشد آزاد است.

این سندیکا اعلام کرد که قصد پلیس و دستوردهندگان برای برخورد، به گفته این تشکل، «ایجاد ترس و وحشت بین تجمع کنندگان بود تا دیگر جرات تجمع نداشته باشند.»

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه روز یکشنبه در صفحه تلگرامی خود خبر داد که مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در دیدار با دو تن از نمایندگان کارگران گفته است: «حق تان بوده است. این طوری بخواهید رفتار کنید وضع همین است و اصلا کار شما ها را انجام نخواهیم داد.» مهدی چمران واکنشی به این خبر نشان نداده است.

در این میان، برخورد با رانندگان شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه انتقاد شدید شماری از تشکل های کارگری در ایران را به دنبال داشته است.

کانون مدافعان حقوق کارگر در بیانیه ای اینگونه برخوردها را «پلیسی» نامید که به گفته این تشکل، نشان از «پیش بینی اعتراض های گسترده مردمی علیه انواع فشارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، بی حقوقی ها، تبعیض ها و دزدی ها است.»

اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران در ایران و سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نیز با حمایت از خواسته‌های رانندگان شرکت واحد، تعرض را به حقوق کارگران را محکوم کردند.

همچنین سازمان سراسری کارگران سوئد و اتحادیه کارگران حمل و نقل این کشور با تأکید بر حق بدون قید و شرط تجمع و اعتراض رانندگان شرکت اتوبوسرانی تهران، خواستار پیگیری و مجازات آمرین و عاملین ضرب و شتم رانندگان معترض شدند.

این دو تشکل کارگری سوئد در عین حال بر لزوم «ایجاد فضای مناسب و آزاد، بری از تهدید و ارعاب و ضرب و شتم و دستگیری برای فعالیت‌های سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه تأکید کردند».

برخورد با کارگران تجمع کننده در ایران که خواست‌های صنفی را دنبال می‌کنند، تازگی ندارد. در این ارتباط، به گزارش ایلنا، چند روز پیش از راهپیمایی حدود ۵۰۰ تن از کارگران شرکت پلی‌ اکریل اصفهان که قصد تجمع در مقابل استانداری اصفهان را داشتند، جلوگیری شد.

ایلنا بدون اشاره به اینکه چه نهاد یا نیرویی مانع راهپیمایی کارگران شد، نوشت: کارگران پلی اکریل در شش ماه گذشته، دستمزدی دریافت نکرده‌اند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز گزارش داد که تجمع سراسری پرسنل و کارگران و خانواده های شان شرکت ملی نفت ایران در مقابل وزارت نفت در تهران که قرار بود روز ۱۷ آذر برگزار شود، با فشارهای امنیتی لغو شد.

قرار بود این تجمع با هدف افزایش دریافتی ماهیانه و اجرای ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت برای ارزش یابی کارکنان نفت برگزار شود.

XS
SM
MD
LG