لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

عضو شورای شهر حمله نیروی انتظامی به رانندگان شرکت واحد را محکوم کرد


محسن سرخو، رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران، روز سه شنبه ۱۶ آذر، «برخورد خشونت‌آمیز با کارگرانی که پیگیر مسائل صنفی خود هستند» را «محکوم» کرد و از آنان و خانواده های شان «عذر» خواست.

پیش از این سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه و چند تشکل دیگر کارگری گزارش داده بودند که ماموران نیروی انتظامی مانع از تجمع و راهپیمایی حدود ۲۰۰ تن از رانندگان شرکت واحد در روز یکشنبه ۱۴ آذر شدند. این رانندگان در اعتراض به پرداخت نشدن تسهیلات حق مسکن رانندگان و کارگران شرکت واحد قصد داشتند در مقابل ساختمان شهرداری تهران تجمع کنند.

گفتگوی حسن سعیدی،عضو سندیکای شرکت واحد تهران با روزبه کارونی در مورد تجمع رانندگان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:33 0:00
لینک مستقیم

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محسن سرخو در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با ابراز تاسف از رویداد روز یکشنبه گفت: «تعدادی از کارگران و بازنشستگان شرکت واحد که برای مسائل مرتبط با تعاونی مسکن خود در مقابل شهرداری تجمع کرده بودند با خشونت مواجه شده و تعدادی از آنان در مقابل خانواده مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.»

حسن سعیدی، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، در گفت و گو با رادیو فردا در مورد برخورد نیروی انتظامی با رانندگان شرکت واحد به رادیو فردا گفت که ماموران با باتوم، شوکر و ضربات مشت و پوتین با رانندگان مقابله کردند.

گزارش ها حاکی از آن بود که دست کم ۱۷ تن از سوی ماموران نیروی انتظامی برای چند ساعت بازداشت شدند و تعدادی از آنان نیز از جمله با باتوم مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

از جمله رانندگان شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه که مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، حسن سعیدی، ناصر محرم زاده و ایرج فدایی بوده اند.

بر اساس این گزارش، این سه تن پس از انتقال به پلیس امنیت در میدان ارگ تهران به دلیل امتناع فرمانده این واحد به بیمارستان سینا اعزام شدند و تحت مداوا قرار گرفتند.

حسن سعیدی، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، در گفت و گو با رادیو فردا در مورد برخورد نیروی انتظامی با رانندگان شرکت واحد به رادیو فردا گفت که ماموران با باتوم، شوکر و ضربات مشت و پوتین با رانندگان مقابله کردند.

به نوشته ایلنا، محسن سرخو، رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران، گفت: «قابل پذیرش نیست کارگرانی که درخواست احقاق حقوق خود در مسائل صنفی و تعاونی مسکن را دارند به جای اینکه طرف مذاکره قرار بگیرند و به نامه‌های شورای اسلامی کارگران شرکت واحد پاسخ داده شود، مورد ضرب و شتم قرار بگیرند.»

وی اضافه کرد:«به عنوان مسئول فراکسیون کارگری، از این افراد و خانواده آنها عذرخواهی می‌کنیم زیرا ما در صحن شورا حضور داشتیم، اما متوجه این موضوع نشدیم. این وظیفه ما بود که از برخورد خشونت‌آمیز با آنها ممانعت کنیم.»

آقای سرخو اشاره کرد که ۵۰۰ تن از اعضای تعاونی مسکن شرکت واحد نتوانسته اند از تمهیدات این تعاونی استفاده کنند و به مبلغ وام آنها افزوده شده است.

اما حسن سعیدی در گفت و گو با رادیو فردا تعداد رانندگان و کارگرانی که از تسهیلات مسکن برخوردار نشده اند را بیش از هفت هزار تن برآورد کرد.

ایلنا به نقل از کارگران شرکت واحد نوشت که آنها سال هاست منتظر تحویل مسکن هستند و رایزنی‌ها و نامه ‌نگاری‌های شان به نتیجه نرسیده است.

بر اساس این گزارش، این کارگران از شهرداری تهران می‌خواهند که به مطالبات آنها در زمینه مسکن رسیدگی کند.

به نوشته سایت خبری میدان، در سال ۹۲ مصوبه‌ای از سوی شورای مسکن شهرداری در رابطه با چگونگی بهره‌مندی کارگران شرکت واحد از تسهیلات بلاعوض مسکن صادر شد و شهرداری تهران مبلغ ۷۵ میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات به کارگران در نظر گرفت اما همچنان کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

به نوشته میدان به نقل از کارگران این شرکت، مصوبه‌ای که درباره تعاونی مسکن آنان تعیین شده تاکنون اجرایی نشده است و در حالی‌که از سال ۸۸ در پروژه تعاونی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند تنها شاهد ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی بوده‌اند.

محسن سرخو، عضو شورای اسلامی شهر تهران، در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه برخورد با کارگران پیگیر مسایل صنفی همانند شلاق زدن کارگران اخراجی معدن طلای آق دره محکوم است، از شهرداری تهران خواست در این زمینه عکس‌العمل نشان دهد و با ضاربان برخورد شود.

برخورد با کارگران تجمع کننده در ایران که خواست های صنفی را دنبال می کنند،تازگی ندارد. پیش از این نیز گزارش هایی در مورد برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالان کارگری و کارگران برخی از کارخانه ها منتشر شده اند.

به طور معمول، مقام های جمهوری اسلامی ایران در قبال این گزارش ها و اخبار سکوت اختیار کرده اند.

در این ارتباط، برخورد با رانندگان شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه انتقاد شدید شماری از تشکل های کارگری در ایران را به دنبال داشته است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری ایلنا، از راهپیمایی حدود ۵۰۰ تن از کارگران شرکت پلی‌ اکریل اصفهان که قصد تجمع در مقابل استانداری اصفهان را داشتند، جلوگیری شده است.

ایلنا بدون اشاره به اینکه چه نهاد یا نیرویی مانع راهپیمایی کارگران شده است، نوشت: کارگران پلی اکریل در شش ماه گذشته، دستمزد خود را نگرفته‌اند و استقرار هیات اجرایی دولت در این شرکت طی سه ماه گذشته نیز نتوانسته است مشکلات آنها را حل کند.

بر اساس این گزارش، پس از آنکه از راهپیمایی صدها کارگر پلی اکریل اصفهان جلوگیری شد، مدیرعامل شرکت پلی‌اکریل با حضور در جمع کارگران معترض وعده داد که در روزهای آتی از محل تخصیص اعتبار توسط دولت، یک ماه از معوقات آنها را پرداخت خواهد کرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز گزارش داد که تجمع سراسری پرسنل و کارگران و خانواده های شان شرکت ملی نفت ایران در مقابل وزارت نفت در تهران که قرار بود روز ۱۷ آذر برگزار شود، با فشارهای امنیتی لغو شده است.

قرار بود این تجمع با هدف «افزایش دریافتی ماهیانه» و «اجرای ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت برای ارزش یابی کارکنان نفت» برگزار شود.
به نوشته سایت اتحاد، متعلق به اتحادیه آزاد کارگران ایران، به دنبال تصویب قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت در سفند سال ۹۱ در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن به وزیر نفت در سال ۹۳ برای اجرا، این وزارت خانه ماده ۱۰ را اجرا نکرد و این موضوع نارضایتی کارکنان و کارگران شرکت ملی نفت ایران را به همراه داشته است.

XS
SM
MD
LG