لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۸

حمله مأموران امنیتی به تجمع کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران


گزارش‌ها از تهران حاکی است که تجمع نزدیک به ۲۰۰ تن از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که قرار بود صبح روز یکشنبه در مقابل شهرداری تهران برگزار شود، با حمله مأموران انتظامی و امنیتی مواجه شده است.

به گزارش سایت خبری میدان، این دومین بار در ماه‌های گذشته بود که کارگران این شرکت در اعتراض به حل نشدن وضعیت مسکن خود تجمع ‌کردند.

در سال ۹۲ مصوبه‌ای از سوی شورای مسکن شهرداری در رابطه با چگونگی بهره‌مندی کارگران شرکت واحد از تسهیلات بلاعوض مسکن صادر شد و شهرداری تهران مبلغ ۷۵ میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات به کارگران در نظر گرفت اما همچنان کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

میدان به نقل از کارگران این شرکت نوشت، مصوبه‌ای که درباره تعاونی مسکن آنان تعیین شده تاکنون اجرایی نشده است و در حالی‌که از سال ۸۸ در پروژه تعاونی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، تنها شاهد ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی بوده‌اند.

صفحات تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، و اتحادیه آزاد کارگران ایران، گزارش کرده‌اند که در پی تجمع کارگران، تعدادی از آنان مورد ضرب و شتم ماموران نیروی انتظامی و پلیس امنیت قرار گرفتند.

بر این اساس کارگران شرکت‌کننده در تجمع، شعارهایی در انتقاد از شهردار تهران، و با خواست رسیدگی به وضعیت مسکن خود سر داده‌اند.

در این گزارش‌ها، از وحید فریدونی، حسن سعیدی، رسول طالب مقدم، عطا باباخانی، محمد سامی، مجید شکریان، علی رضا توسلی، امیر تاخیری، محمدعلی اصلاغی، امیرعباس حسینی، ناصرمحرم زاده و ایرج فدایی، کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، نام برده شده که زخمی و یا بازداشت شدند.

به گفته این دو تشکل کارگری، بازداشت‌شدگان به مقر پلیس امنیت میدان ارگ منتقل شدند.

یکی از فعالان کارگری در تهران نیز به رادیو فردا گفت که در این تجمع «دست کم ۱۷ تن از کارگران بازداشت شدند».

او افزود: «به بازداشت‌شدگان گفته شد که اغتشاش‌گر هستند و امنیت ملی را به خطر انداخته‌اند ولی بازداشت‌شدگان این اتهام‌ها را نپذیرفته‌اند».

بر اساس این گزارش، بازداشت‌شدگان پس از چند ساعت و بدون تشکیل پرونده آزاد شدند.

در این میان، به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، به دلیل زخم‌های واردشده به سه تن از بازداشت‌شدگان به نام‌های حسن سعیدی، ایرج فدایی و ناصر محرم‌زاده، پلیس امنیت در میدان ارگ حاضر به تحویل گرفتن آنها نشد و این سه عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به بیمارستان منتقل شدند.

به نوشته صفحه تلگرامی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، آقای محرم‌زاده پیش از بازداشت، به دلیل اصابت باتوم به سرش، بیهوش شده بود.

این سندیکا خبر داد که این سه کارگر پس از مداوا در بیمارستان سینای تهران به جمع همکاران خود پیوستند.

پیش از این نیز گزارش هایی در مورد برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالان کارگری و نیز کارگرانی که در تجمع‌های صنفی شرکت می‌کنند، منتشر شده است. گرچه به طور معمول، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال این گزارش‌ها و اخبار سکوت اختیار کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG