لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

تجمع دو روزه کسبه ساختمان پلاسکو در مقابل بنیاد مستضعفان و دادستانی تهران


تصویر، آرشیوی است.
تصویر، آرشیوی است.

کسبه آسیب‌دیده ساختمان پلاسکو دو روز متوالی به طور جداگانه مقابل ساختمان‌های بنیاد مستضعفان و جانبازان و دادستانی تهران تجمع کردند.

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه ۲۲ خرداد با اعلام این مطلب نوشت که برخی از کسبه ساختمان پلاسکو که واحدهای آنها در قسمت تخریب نشده این ساختمان تجاری قدیمی قرار دارد، روز یکشنبه در مقابل بنیاد مستضعفان و جانبازان و روز دوشنبه در مقابل دادستانی تهران تجمع کردند.

بر اساس این گزارش٬ آنها خواستار استرداد این واحدها و ادامه کار در ساختمان پلاسکو شدند.

ایسنا به نقل از یکی از نمایندگان کسبه آسیب دیده ساختمان پلاسکو، علت تجمع آنها را «اظهارات ضد و نقیض معاون بنیاد مستضعفان و تاخیر در بازسازی» این ساختمان برخلاف وعده‌های رئیس بنیاد گزارش کرده است.

به گفته این نماینده که نام وی اعلام نشده است٬ محمد سعیدی‌کیا٬ رئیس بنیاد مستضعفان، پیشتر اعلام کرده بود که «۳۰ خردادماه عملیات بازسازی ساختمان پلاسکو آغاز می‌شود٬ اما هم‌اکنون پایان شهریور را به ما اعلام کرده‌اند.»

تجمع‌کنندگان همچنین خواستار دریافت زمان مشخص برای بازپس‌گیری واحدهای تجاری خود در ساختمان بازسازی شده پلاسکو بودند. این در حالی است که معاون بنیاد مستضعفان به کسبه گفته است «تکلیف سرقفلی کسبه ساختمان پلاسکو در مراجع قضایی مشخص می‌شود.»

آقای سعیدی‌کیا نیز اظهارات معاون خود در این زمینه را در «تناقض» با وعده‌های داده‌شده به کسبه پلاسکو ندانسته و گفته است: «بالاخره یک نهاد و دستگاه باید حق مالکیت و سرقفلی صاحبان این واحدهای تجاری را مشخص کند که پس از بازسازی ساختمان پلاسکو و به محض تائید از سوی دستگاه قضایی، واحدهای مذکور به صاحبان سرقفلی واگذار می‌شود.»

روزنامه شهروند نیز روز دوشنبه در مطلبی با عنوان «فرياد پلاسکو» درباره تجمع ۱۰۰ تن از کسبه پلاسکو مقابل ساختمان بنیاد مستضعفان نوشت: «کسبه همه ٢٨٦ مغازه حادثه ندیده ساختمان پلاسکو ناراضی‌اند...مغازه‌های آنها از ریزش و انفجار در ساختمان در امان ماند، اما حالا پای سارقان به مغازه‌های شان باز شده و در هفته‌های گذشته، کولر گازی، برخی از اجناس، و لامپ‌های آنها به سرقت رفته است.»

به نوشته این روزنامه٬ پس از حادثه پلاسکو به کسبه وعده وام ٣٠٠‌ میلیون تومانی دادند، اما تاکنون حتی «یک نفر هم این وام را نگرفته است.»

ساختمان ۵۰ ساله پلاسکو ۳۰ دی ماه سال ۹۵ طی چند ساعت آتش‌سوزی٬ فروریخت. در این حادثه علاوه بر جان باختن ۱۷ آتش‌نشان و پنج شهروند٬ املاک و اموال نزدیک به ۶۰۰ تن از کسبه نیز آسیب دید.

۲۰ فروردین ماه سال جاری٬ اعضای هیئت گزارش ملی حادثه پلاسکو، با تکرار انتقادهای گذشته درباره «کوتاهی» هفت نهاد از جمله شهرداری تهران و بنیاد مستضعفان در ایمن‌سازی این مجتمع، اعلام کردند که دستور تخلیه ساختمان «دیرهنگام» و «پس از ریزش» صادر شده است.

مهدی هداوند، عضو این هیئت گفت که آتش‌نشانی تیم ایمنی و سازه نداشته، مدیریت حادثه ناکارآمد بوده و همچنین استانداردهای ایمنی رعایت نشده بود.

XS
SM
MD
LG