لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۸

در ایران، «۱۲ میلیون تن زیر خط فقر مطلق قرار دارند»


تصویر، آرشیوی است.
تصویر، آرشیوی است.

رئیس «ستاد اجرایی فرمان امام» روز پنج‌شنبه، ۱۵ تیر، با «نامناسب» توصیف کردن وضعیت اقتصادی مردم در ایران و وضع فقر در آماری گفت: «۱۲ میلیون تن زیر خط فقر مطلق قرار دارند.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد مخبر دزفولی، رئیس این سازمان، همچنین اشاره کرد که بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر در ایران نیز زیر خط نسبی فقر به سر می‌برند.

وی با انتقاد از وجود محرومیت به رغم وجود امکانات گسترده و منابع معدنی و طبیعی در کشور افزود: «باید مردم را ثروتمند کنیم تا جایی که محتاج نشوند. نه این که محتاج شوند و بعد به کمک‌شان برویم.»

محمد مخبر دزفولی گفت: «سخت‌ترین کار این است که فردی سه سال عقد کند و برای دو میلیون تومان در خانه مانده باشد یا مریض سرطانی برای گرفتن نسخه، پول رهن را بدهد تا دارو بگیرد. کشوری که این همه امکانات و پتانسیل دارد و منابع خدادادی دارد، حقش این است که این گونه اداره شود؟»

پیش از سخنان رئیس «ستاد اجرایی فرمان امام» نیز برخی از مقام‌های ایران به زندگی میلیون‌ها تن در زیر خط فقر اشاره کرده بودند.

از جمله پرویز فتاح،‌ رئیس کمیته امداد، روز هفتم اسفند سال گذشته گفته بود که «۱۱ میلیون تن از جمعیت ایران» زیر خط فقر هستند.

همچنین جعفر رحیمی،‌ مدیرکل بهداشت، درمان و امور بیمه «کمیته امداد امام خمینی» روز دهم خرداد از سوء تغذیه ۲۰۰ هزار کودک زیر شش سال در ایران خبر داده بود.

او با اعلام این موضوع به خبرگزاری ایلنا گفته بود: «۵۰ درصد از این کودکان به علت فقر و ابتلاء به سوء تغذیه به کمیته معرفی می‌شوند تا از خدمات حمایتی بهره‌مند شوند.»

آقای رحیمی در مصاحبه خود با ایلنا اشاره کرده بود که سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ایلام، کهگیلویه و بویر احمد، کرمان و خوزستان شش استان محروم ایران هستند و گفت: «طرح سوء تغذیه در این استان‌ها با توجه به شرایط منطقه به طور ویژه‌تر اجرایی و انجام شده است.»

علی‌اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هم مرداد سال گذشته گفته بود که بیش از ۲۵ میلیون تن از ایرانیان «نان برای خوردن ندارند و این آمار را وزارت رفاه هم تائید می‌کند».

به گفته کمیته، مزد سال ۹۶،‌ سبد معیشت یک خانوار سه و نیم نفره کارگری، ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان است. این در حالی است که حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای سال جاری،‌۹۳۰ هزار تومان تعیین شده و در مواردی نیز پرداخت همین حداقل دستمزد ماه‌ها به تعویق می‌افتد.

در این میان، روزنامه جوان روز ۱۰ تیر به نقل از عبدالرضا مصری، نماینده مجلس، ‌نوشت که «کارگران زیرزمینی» به ویژه در شهرهای دستمزدی «۲۰۰ هزار تومانی» دریافت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG