لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی: نامزد‌های انتخابات، تعریف درستی از حاشیه‌نشینی ندارند


رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اعلام اینکه ۱۹ میلیون تن در ایران در «مناطق ناکارآمد» زندگی می‌کنند٬ گفت که نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری تعریف درستی از حاشیه‌نشینی ندارند.

حسن موسوی چلک روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت،‌ در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا، «بافت‌های فرسوده»، «بافت‌های تاریخی»، «روستاهای الحاقی به مناطق شهری» و «سکونت‌گاه‌های غیر رسمی» را چهار منطقه تشکیل دهنده «محلات ناکارآمد شهری» معرفی کرد.

وی گفت که این تعریف در «سند ملی احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی محلات ناکارآمد شهری» که در دولت یازدهم تصویب شده٬ گنجانده شده است.

آقای موسوی چلک افزود که دبیرخانه ستاد اجرایی این سند در وزارت راه و شهرسازی است و تنها مرجع اعلام آمار حاشیه نشینی نیز همین وزارت خانه است.

او به نقل از عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، آخرین آمار ساکنان این مناطق چهارگانه را ۱۹ میلیون تن اعلام کرد.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، آمار ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی را بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن اعلام کرده و گفت: هشت تا ۹ میلیون تن دیگر هم در سه منطقه دیگر زندگی می‌کنند.

موضوع حاشیه‌نشینی یکی از محور‌های مناظره روز جمعه (هشتم اردیبهشت) شش نامزد ریاست جمهوری را تشکیل می‌داد. از جمله محمد باقر قالیباف در این مناظره گفت که ۱۱ میلیون تن در حاشیه نشین ها زندگی می کنند.

به نوشته ایسنا، حسن موسوی چلک گفت که در مناظره «هیچ یک از آنها {نامزد‌ها} تعریف درستی از حاشیه نشینی و سکونت‌گاه‌های غیررسمی نداشتند» و برخوردی «سطحی» با این مساله کردند.

وی افزود: «جای تاسف است که حتی یک نفر از کاندیداهای ریاست جمهوری، سند ملی احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی محلات ناکارآمد شهری را نخوانده بود.»

در مورد آمار حاشیه‌نشین‌ها در ایران سال‌هاست که ارقام متفاوتی، بین ۱۱ تا ۱۶ میلیون تن، اعلام می‌شود و از دو سال پیش تاکنون و در پی درخواست آیت‌الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی، قوای سه‌گانه و بسیاری از نهاد‌ها مامور حل و فصل مشکلات حاشیه‌نشین‌ها شده‌اند.

از حاشیه‌نشینی به عنوان یکی از عوامل تشدید آسیب‌های اجتماعی هم‌چون اعتیاد٬ طلاق٬ قتل و فساد و جرایم خرد و کلان نام برده می‌شود و در عین حال،‌ از نتایج تلاش‌های مقام‌های جمهوری اسلامی برای کنترل یا کاهش این آسیب‌ها گزارش دقیقی در دست نیست.

مناطقی که حاشیهنشینان امروز در آن سکونت میکنند از نظر جغرافیایی با تراکم بالای جمعیت، بیکاری گسترده، میانگین پایین سطح آموزش و درآمد، فقر و استاندارد پایین زندگی از سایر نقاط شهری متمایز می‌شوند.

مناطقی همچون نعمت آباد، پاکدشت، قیام دشت (تهران)، زورآباد (کرج)، اخماقیه و کشتارگاه (تبریز)، خواجه ربیع (مشهد)، زورآباد، حاجی آباد و عباس آباد (سنندج)، شیرآباد، قریب آباد (زاهدان)، خضر و سنگ سفید (همدان)، نمونه‌های حاشیه نشینی جغرافی در ایران به شمار می‌آیند.

عليرضا محجوب، عضو کميسيون اجتماعی مجلس٬ در اسفند سال ۹۳ گفته بود که حاشیه‌نشینی در ایران رشدی ۱۷ برابری داشته است.

XS
SM
MD
LG