لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

فرمانده سپاه:‌ وارد عرصه کشاورزی شده ایم


فرمانده کل سپاه پاسداران روز چهارشنبه ۱۱ اسفند، گفت که این نیروی نظامی به تازگی برای کمک به «اقتصاد مقاومتی» وارد عرصه کشاورزی شده است.

به گزارش نسیم آنلاین، محمدعلی جعفری این موضوع را در چهارمین جشنواره «جهادگران علم و فناوری» در نمایشگاه «دانش‌بنیان» دانشگاه آزاد اسلامی ابراز داشت.

با این همه،‌ وی توضیح بیشتری درباره جزئیات اقدامات سپاه پاسداران در حوزه کشاورزی نداد.

خبرگزاری ایسنا نیز با انتشار این خبر به نقل از فرمانده کل سپاه پاسداران نوشت که وی در جشنواره «جهادگران علم و فناوری» ابراز امیدواری کرد که این نیروی نظامی «اولین خواهان و خریدار محصولات فناوری داخلی باشد.»

وی گفت که «اکثر محصولات تولید شده محصولات دفاعی، کشاورزی و صنعتی است و امیدواریم سپاه اولین خواهان و خریدار این محصولات باشد و به مرور این کار در کشور توسعه پیدا کند.»

محمد علی جعفری افزود که «متاسفانه با اتصال راحت‌تر٬ به خارج از کشور وصل شده‌ایم و محصولات خارجی را که در کشور داریم، به راحتی می‌خریم و این مشکل عرصه تحقیقات و فناوری است.»

سپاه پاسداران که علاوه بر عرصه نظامی٬ سال‌هاست وارد حوزه‌ فرهنگ و سیاست نیز شده است٬ پیش از این اعلام کرده بود در عرصه «محرومیت‌زدایی از مناطق محروم» هم فعال شده است.

ابوالقاسم منصوری، معاون طرح و برنامه نیروی زمینی سپاه پاسداران پیشتر در گفت‌ و ‌گو با خبرگزاری فارس گفته بود که «موضوع محرومیت‌زدایی عملاً از سال ۸۷ به صورت رسمی در سپاه در دستور کار قرار گرفته است.»

وی هدف از ورود سپاه پاسداران به محرومیت‌زدایی را «تقویت هم‌سویی و همراهی هرچه بیشتر جمعیت ساکن در این مناطق با نظام و اشتغال‌زایی همزمان» اعلام کرده بود.

سپاه پاسداران در سال‌های اخیر در قالب اجرای طرح «اقتصاد مقاومتی» و با همکاری سازمان بسیج٬ ده‌ها پروژه خرد و کلان در زمینه دامداری و کشاورزی در شهر‌های مختلف ایران به اجرا گذاشته است.

این دو نهاد نظامی همچنین اعلام کرده‌اند به نیروهای بسیج که دارای طرح توجیهی اقتصادی باشند در قالب طرح «اقتصاد مقاومتی» تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات می‌دهند.

فعال شدن سپاه پاسداران و سازمان بسیج در حوزه کشاورزی و دامداری پس از خواسته آیت‌الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی، مبنی بر اجرای طرح «اقتصاد مقاومتی» و با هدف مقابله با تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران صورت می‌گیرد.

انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر واردات محصولات کشاورزی «دست‌کاری شده» با هدف «ترور بیولوژیک» در ایران٬ می‌تواند یکی دیگر از زمینه‌های ورود این نیرو‌های نظامی به حوزه کشاورزی باشد.

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل ایران نیز تیر ماه سال ۱۳۹۴ گفته بود که «باید در کنار بهره‌گیری از فرصت‌های بیوتکنولوژی در حوزه کشاورزی مثل تراریختگی، به شدت مراقب تهدیداتش هم باشیم.»

او گفته بود که «در فضای پدافند غیرعامل، با مسئله‌ای به نام تهدیدات زیستی در فضای کشاورزی مواجه هستیم. معمولاً این مفهوم را با اصطلاح "اگروتروریسم" مطرح می‌کنند.»

XS
SM
MD
LG