لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

سپاه دستگیری ۳ عضو خود از سوی عربستان را تکذیب کرد


رسول سنایی راد،‌ معاون سیاسی سپاه پاسداران.
رسول سنایی راد،‌ معاون سیاسی سپاه پاسداران.

معاون سیاسی سپاه پاسداران روز سه شنبه ۳۰ خرداد،‌ دستگیری سه عضو این نیروی نظامی از سوی عربستان سعودی را تکذیب کرد.

سردار رسول سنایی راد در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم با اعلام اینکه این موضوع «کذب محض»‌است،‌ افزود: «این ادعا فاقد هرگونه ارزش خبری است و این موضوع بیشتر به یک جُک و طنز و شبیه است.»

این مقام سپاه پاسداران، ‌عربستان سعودی را متهم به «ابداع ناشیانه در عرصه جنگ روانی»‌ کرد که به توصیف او،‌ «برای پاسخ به نیازهای روانی تبلیغی دنبال می‌کند.»

وزارت اطلاعات عربستان سعودی روز دوشنبه ۲۹ خرداد اعلام کرده بود که سه عضو سپاه پاسداران را که روز جمعه ۲۶ خرداد سوار بر یک قایق حامل سلاح به سکوهای نفتی مرجان این کشور در خلیج فارس نزدیک شده بودند،‌ دستگیر کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت اطلاعات عربستان سعودی اشاره کرده بود که دو قایق دیگر همراه این قایق بودند که فرار کردند.

بر پایه این گزارش،‌ مقام های عربستان سعودی در حال بازجویی از این سه عضو سپاه پاسداران هستند.

این در حالی است که ایران روز جمعه از کشته شدن یک ماهیگیر ایرانی به دست نیروهای عربستان سعودی خبر داده بود.

مجید آقابابایی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور، روز شنبه ۲۷ خرداد گفت: دو قایق ماهیگیری ایرانی بر اثر امواج دریا از مسیر خود خارج شدند‌ و هدف گلوله مرزبانان عربستان سعودی قرار گرفتند.

این در حالی بود که مرزبانی دولت عربستان علت درگیری را «عبور» دو کشتی ماهیگیری ایرانی از مرز آبی تعیین شده اعلام کرده بود.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور روز دوشنبه نیز در گفت و گو با سایت باشگاه خبرنگاران جوان با رد سخنان مقام های عربستان سعودی در مورد بازداشت سه عضو سپاه پاسداران اضافه کرد: «افرادى كه با نيروهاى عربستان روبرو شدند صيادان ساده اى بودند كه قايق آنها هم قايق ماهيگيرى بوده است.»

مجید آقابابایی، با اعلام اینکه «صيادان هيچ نوع ابزار نظامى همراه نداشتند» عربستان سعودی را متهم کرد که «با تيراندازى به دو قايق صيادى ايرانى باعث مرگ يكى از ماهيگيران شد.»

پیشتر برخی منابع خبری در ایران خبر داده بودند که شامگاه ۲۶ خرداد، دو قایق ماهیگیری ایرانی با شلیک نیروهای گارد مرزی عربستان سعودی مواجه شده‌اند و یکی از سرنشینان آنها کشته شده است.

این اتفاق در شرایطی روی داده است که مناسبات ایران و عربستان سعودی از چند سال پیش رو به سردی و تنش رفته است. از جمله دلایل این وضعیت،‌اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی و حمله به اماکن دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد بوده است.

در عین حال،‌هر دو کشور،‌یکدیگر را به دخالت در امور داخلی خود و نیز کشورهای منطقه متهم می کنند. اتهاماتی که از سوی هر کدام از آنها رد شده است.

در این میان، درپی کشته‌شدن یک ماهیگیر ایرانی٬ فعالیت کشتی‌های ماهیگیری در استان بوشهر متوقف شده است.

خبرگزاری ایلنا روز دوشنبه به نقل از یک صیاد بوشهری نوشت که این برای نخستین بار است که تردد کشتی‌های ماهیگیری به دلیلی جز «نامساعد بودن وضعیت جوی و مواج بودن دریا» متوقف می‌شود.

هر چند که ورود ماهیگیران ایرانی به آب‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس و دستگیر شدن آنان در سال‌های گذشته سابقه داشته، اما شلیک به ماهیگیران و کشته شدن آنان در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

XS
SM
MD
LG