لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

سنایی‌راد: دولت‌ها برخی شرکت‌ها را به جای بدهی به سپاه تحمیل کرده‌اند


رسول سنایی‌راد معاون سیاسی سپاه پاسداران
رسول سنایی‌راد معاون سیاسی سپاه پاسداران

معاون سیاسی سپاه پاسداران می‌گوید این نیروی نظامی به «درخواست» دولت‌ها وارد «سازندگی» شد و دولت‌ها در این حوزه٬ «برخی شرکت‌ها را در عوض بدهی٬ به سپاه تحمیل» کرده‌اند.

رسول سنایی‌راد روز چهارشنبه هفتم تیر با اعلام این مطلب به خبرگزاری فارس گفت:‌ سپاه پاسداران براساس قانون اساسی وارد عرصه «سازندگی» و «کمک به نظام برای عبور از تحریم‌ها» شده است.

او افزود: «حضور سپاه در عرصه سازندگی بنا به درخواست دولت‌ها بود و سپاه اصراری بر اینکه در این عرصه حضور داشته باشد، نداشت، بلکه کمک حال دولت‌ها بوده است.»

به گفته رسول سنایی راد،‌ «نقش‌آفرینی سپاه محدود به هیچ کدام از دولت‌ها نبوده و علی‌رغم برخی از واکنش‌های که می‌توانست موجب دلسردی باشد و برخی از برخوردهای جفاگونه، در عرصه سازندگی حضور داشته است».

معاون سیاسی سپاه پاسداران حضور این نیروی نظامی در عرصه «سازندگی» را با «تائید» و «مجوز» ستاد کل نیرو‌های مسلح اعلام کرد و گفت که «حضور سپاه عرصه را برای هیچ شرکت خصوصی، دولتی و نیمه خصوصی تنگ نکرده است. بلکه با امکاناتی که داشته زمینه را برای حضور شرکت‌های خرد و کلان فراهم آورده است».

وی با اعلام اینکه سپاه پاسداران وارد پروژه‌هایی می‌شود که «ریسک بالایی» دارد و «مقدورات شرکت‌ها در حد آن پروژه نیست» افزود: «گاهی برخی از بازیگران سیاسی برای تسویه حساب‌های خاص، معترض این حضور سپاه در عرصه سازندگی می‌شوند و آن را حضوری در عرصه فعالیت‌های اقتصادی معرفی می‌کنند.»

وی اضافه کرد «واقعیت این است که اگر با نگاه اقتصادی به حضور سپاه بنگریم، این حضور در برخی پروژه‌ها حتی صرفه اقتصادی هم ندارد. بلکه در راستای نگاه کلان سپاه برای افزایش رضایتمندی مردم» بوده است.

به گفته رسول سنایی راد، «اگر این نگاه نبود، سپاه باید بسیاری از این پروژه‌ها را کنار می‌گذاشت.»

سخنان معاون سیاسی سپاه پاسداران در واکنش به انتقاد اخیر حسن روحانی٬ رئیس جمهوری ایران، از فعالیت این نیروی نظامی در عرصه‌های اقتصادی٬ بیان شده است.

آقای روحانی روز اول تیر در جمع فعالان اقتصادی در انتقاد به ورود نظامیان به حوزه اقتصادی گفته بود که «بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم».

وی افزوده بود که «این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست. از آن دولتی که تفنگ نداشت می‌ترسیدند چه برسد به اینکه اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه را در اختیار دارد و همه چیزی دارد و کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند.»

در واکنش به این انتقاد،‌ محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، گفته بود که «ما از این سرزنش‌ها نمی‌هراسیم» و «ممکن است ما را صاحبان تفنگ معرفی کنند، بله صاحب تفنگ که سهل است ما صاحب موشک‌های دشمن‌شکن هستیم».

آقای جعفری افزوده بود که «معتقدیم دولتی که تفنگ نداشته باشد توسط دشمنان تحقیر و سرانجام تسلیم می‌شود».

فرمانده کل سپاه پاسداران دولت روحانی را به «بی‌انصافی» متهم کرده و افزوده بود که «هجمه غیرمنصفانه به سپاه اهداف دیگری را به ذهن متبادر می‌کند که فقط برای حفظ وحدت دربارهٔ آن سکوت می‌کنیم.»

حسن روحانی، پیش از این هم از فعالیت‌های اقتصادی نهادهای نظامی و امنیتی انتقاد کرده بود و آن را مانع رقابت‌پذیری برشمرده بود.

جدال لفظی فرماندهان سپاه و حسن روحانی، در چهار سال اخیر به کرات اتفاق افتاده است. در حالی که فرماندهان سپاه پاسداران همراه با اصولگرایان، به دفعات از برجام انتقاد کرده‌اند، آقای روحانی این توافق را دستاوردی‌ بزرگ برای رفع تحریم‌ها، رونق اقتصادی و افزایش امنیت ایران می‌داند.

XS
SM
MD
LG