لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۴

واکنش تند فرمانده سپاه به انتقاد روحانی از ورود سپاه به حوزه اقتصادی


محمدعلی جعفری فرمانده سپاه و حسن روحانی رئیس جمهور ایران
محمدعلی جعفری فرمانده سپاه و حسن روحانی رئیس جمهور ایران

فرمانده سپاه پاسداران در واکنش به اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، گفت اگر دولت «بدون تفنگ» باشد «توسط دشمنان تحقیر و تسلیم» خواهد شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ۶ تیر خبرگزاری فارس، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، در حاشیه جلسه شورای راهبردی سازندگی سپاه، به اظهارات اخیر حسن روحانی پاسخ داد.

حسن روحانی روز اول تیر ماه امسال در جمع فعالان اقتصادی در انتقاد به ورود نظامیان به حوزه اقتصادی ایران گفت: «بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست. از آن دولتی که تفنگ نداشت می‌ترسیدند چه برسد به اینکه اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه را در اختیار دارد و همه چیزی دارد و کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند.»

در واکنش به این اظهارات فرمانده محمدعلی جعفری فرمانده سپاه با بیان‌ اینکه «ما از این سرزنش‌ها نمی‌هراسیم»، گفت: «ممکن است ما را صاحبان تفنگ معرفی کنند، بله صاحب تفنگ که سهل است ما صاحب موشک‌های دشمن‌شکن هستیم و آنها را علیه دشمنان و برای حفاظت از نظام، مردم و امنیت ایران اسلامی به کار می‌گیریم و معتقدیم دولتی که تفنگ نداشته باشد توسط دشمنان تحقیر و سرانجام تسلیم می‌شود.»

فرمانده کل سپاه پاسداران در ادامه سخنان تازه خود دولت روحانی را به «بی‌انصافی» متهم کرد و گفت: «هجمه غیر منصفانه به سپاه اهداف دیگری را به ذهن متبادر می‌کند که فقط برای حفظ وحدت دربارهٔ آن سکوت می‌کنیم.»

حسن روحانی، پیش از این هم از فعالیت‌های اقتصادی نهادهای نظامی و امنیتی انتقاد کرده بود و آن را مانع رقابت‌پذیری برشمرده بود.

جدال لفظی فرماندهان سپاه و حسن روحانی، در چهار سال اخیر به کرات اتفاق افتاده است. در حالی که فرماندهان سپاه به دفعات از برجام انتقاد کرده‌اند، حسن روحانی این توافق را دستاوردی‌ بزرگ برای رفع تحریم‌ها، رونق اقتصادی و افزایش امنیت ایران می‌داند.

حسن روحانی در مبارزه‌های انتخاباتی ریاست جمهوری اخیر، حتی سپاه را متهم به اقدامات تحریک‌آمیز کرده و گفت بود: «برخی آمدند و تصویری از شهرهای زیرزمینی نشان دادند که برجام را برهم بزنند، روی موشک شعارهایی نوشتند تا برجام را برهم بزنند ولی مردم ما از همه اینها عبور کردند تا به امروز برسیم و شاهد پیشرفت بیشترمان در آینده شویم.»

روحانی همچنین بارها به کنایه گفته‌ بود که رقیبان اصولگرا و هوادارانشان مصونیت امنیتی دارند.

در روزهای اخیر حمله موشکی ایران به مواضع «داعش» در دیرالزور نیز موردی دیگر از مناقشه سپاه و رئیس جمهوری ایران بود.

در حالی که روحانی اعلام کرد حمله تلافی‌جویانه موشکی ایران «تصمیم فرد یا یک رکن نظامی نیست» بلکه «اینگونه تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می‌شود»، سپاه در بیانیه‌ خود گفت این حمله با «هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و تحت امر فرمانده معظم کل قوا» انجام گرفته است.

XS
SM
MD
LG