لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

۱۳ میلیارد دلار، حجم قاچاق در سال ۹۵


ساختمان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز.
ساختمان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز.

قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، روز دوشنبه ۱۴ فروردین، با اشاره به اینکه حجم قاچاق در سال گذشته «حدود ۱۳ میلیارد دلار» بود، کشفیات قاچاق در سال گذشته برای نظام جمهوری اسلامی را یک «رکورد» محسوب کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، قاسم خورشیدی، اولویت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را «مقابله با قاچاق کلان و سازمان‌یافته» اعلام کرد و افزود: تعداد باندهای قاچاق کشف‌شده توسط نیروی انتظامی ۱۲۰۰ مورد بوده که نسبت به سال ۹۴ بیش از ۹۳ درصد رشد داشته است.

این آمار در شرایطی اعلام شده است که آیت الله علی خامنه ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، در اردیبهشت‌ ماه سال ۹۵ در سخنانی از ضرورت مبارزه با قاچاق کالا سخن گفته بود.

به گزارش رسانه ها در ایران، قاچاق کالا و ارز به عنوان یکی از موانع رشد تولید و تجارت قانونی به شمار می‌آید و مبارزه با قاچاق در دستور کار دستگاه های مختلف قرار دارد.

در همین ارتباط،‌ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۸۱ با فرمان آیت‌الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، با هدف «ایجاد کانون مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز» ایجاد شد.

به نوشته فارس، قاسم خورشیدی با تأکید بر اینکه حجم قابل ملاحظه‌ای از کشفیات، معطوف به کشف قاچاق کانتینری است، اضافه کرد: «براساس برآورد اطلاعات اولیه، حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان، مجموع کشفیات قاچاق، در سال ۹۵ بوده است.

پیشتر امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، روز ۱۴ بهمن سال گذشته، با هشدار به رئیس سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته بود: «روزانه سه هزار کانتینر، کالای قاچاق به ایران وارد می‌شود».

تاکید بر لزوم مبارزه با ته لنجی و کولبری

قاسم خورشیدی در بخش دیگری از سخنانش از «نقش برخی نمایندگان و استانداران در بحث ورود قاچاق به کشور» خبر داد.

به نوشته فارس، او بدون اشاره به نام این نمایندگان مجلس و استانداران گفت: «ده‌ها بار تذکر کتبی و شفاهی دادیم اما نماینده به دنبال رای خود و استاندار به فکر بلند نشدن صدای اعتراض است».

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این زمینه اشاره کرد که ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار قاچاق از طریق ته‌لنجی، کالای همراه ملوان، وارد ایران می‌شود.

پیش از این، به نوشته سایت اتحاد خبر، مهدی پورفاطمی، نماینده مجلس از دشتی و تنگستان، در نامه ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، در اردیبهشت سال گذشته با انتقاد از ایجاد محدودیت برای ته لنجی از سوی دولت نوشته بود: «در کنار فعالیت ۳۰۰ هزار لنج، افرادی هم در خصوص ته لنجی در استان بوشهر امرار معاش می کنند که می توان گفت زندگی ۳۰۰ هزار نفر از اهالی این استان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به موضوع ته لنجی گره خورده است».

محدودیت ورود ته لنجی، کالای همراه ملوان، در پی نامه رئیس گمرک ایران در روزهای پایانی سال ۹۴ به رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در بنادر جنوبی ایران اجرایی شده بود.

پس از اعتراض های مشابه که در رسانه های ایران نیز بازتاب یافت، تفاهم نامه ای از سوی رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، معاون امنيتي وزير كشور و رئيس گمرک ايران امضا شد. بر اساس این تفاهم نامه، لنج ها از ميزان كالايی كه تاكنون دريافت می كردند همچنان می توانند ٦٠ درصد آن را وارد كنند و با مدارك گمركی همراه كالا، در سطح استان بوشهر بدون هيچگونه ممانعتی جابجايی كالا انجام دهند.

با این همه،‌ به نوشته فارس، قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت که نمایندگان استان‌های مرزی در مجلس باید جلوی این قاچاق را بگیرند، اما می‌گویند «نارضایتی ایجاد می‌شود».

وی در همین ارتباط به قاچاق کالا از طرق کولبری اشاره کرد و گفت که «کولبری برای معیشت مرزنشینان نیست، بلکه روشی برای دور زدن قانون توسط قاچاقچیان است».

آقای خورشیدی با اعلام اینکه ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار درآمد قاچاق کالاهای نهایی مصرفی در سال ۹۵ از طریق کولبری بوده است،‌ افزود:«۹۰ درصد سود کولبری در جیب قاچاقچیان حرفه‌ای می‌رود و ۱۰ درصد بین ۶۱ هزار کولبر توزیع می‌شود».

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سخنان خود خواستار برخورد با ته لنجی و کولبری شد.

این در حالیست که وی در سخنانش هیچ اشاره ای به بحث اسکله‌های غیرمجاز نکرد.

مهدی کروبی، رئیس دوره ششم مجلس در سال ۸۱، برای نخستین بار از وجود ۳۳ اسکله غیرمجاز در اختیار نهادهای نظامی و انتظامی خبر داده بود که در ادبیات اقتصادی و سیاسی ایران به «اسکله‌های نامرئی» معروف شدند.

پس از آن، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، در تیر سال ۱۳۹۰ گفته بود که شماری از نهادها و سازمان‌ها از طریق اسکله‌ها و مرزهای غیرقانونی کالا وارد می‌کنند و باید جلوی آنها گرفته شود و از این نیروها با عنوان «برادران قاچاقچی» یاد کرده بود.

یک روز پس از آن، محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، گفت که نهاد تحت فرماندهی‌اش «همچون سایر نهادهای نظامی، اسکله‌هایی نظامی در اختیار دارد اما هیچ گونه مبادله تجاری در آنها انجام نمی‌شود».

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، نیز در بهمن سال ۹۴، بدون ذکر نامی از دستگاه یا نهاد خاصی گفته بود که «یک دستگاه فاسدی که... می‌تواند کالای قاچاق وارد کند، نمی‌گذارد کشور رشد کند».

XS
SM
MD
LG