لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

نسرین ستوده در اوین: خانواده ام در زندان امنیت ندارند


نسرین ستوده
نسرین ستوده
وبسايت «جرس»، نزديک به اصلاح طلبان، گزارش داد که نسرين ستوده، حقوقدان و فعال حقوق بشری، برای دومين هفته متوالی از ملاقات با خانواده اش خودداری کرد.

وی که در شهريور ماه سال گذشته بازداشت شد، در زندان اوين زندانی است.

اقدام اعتراضی خانم ستوده پس از بازداشت چند ساعته اعضای خانواده او، بی احترامی به آنان و نيز محروميت از حق تلفن از ارديبهشت ماه تاکنون، صورت گرفته است.

دو هفته پيش، همسر و فرزندان خانم ستوده به جرم همراه داشتن يک دفترچه، چند ساعت بازداشت شدند و خواهر اين زندانی سياسی نيز مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفت.

رضا خندان، همسر نسرين ستوده، در گفت و گو با راديو فردا، با اشاره به ناراحتی و نگرانی وی از اين برخورد و تاثير آن بر فرزندانش می گويد:«همسرم همان لحظه اعتصاب غذای خشکی را آغاز کرد که در پی آزادی ما در ساعت ۵ عصر همان روز، به اعتصاب غذای خود پايان داد.»

آقای خندان بااشاره به نامه همسرش به رييس قوه قضاييه و سرپرست دادسرای اوين می افزايد: او اعلام کرد که به دليل آنکه خانواده اش در زندان امنيت ندارند، ترجيح می دهد برای آسيب نرسيدن به فرزندانش، از انجام چنين ملاقات هايی خودداری کند.

نسرين ستوده به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و تبليغ عليه نظام از سوی دادگاه انقلاب به ۱۱ سال حبس تعزيری، ۲۰ سال ممنوعيت خروج از کشور و ۲۰ سال محروميت از وکالت محکوم شده است.

رضا خندان می گويد:«خانم ستوده در آخرين صحبت خود با من گفت که هنوز حکم دادگاه تجديد نظر به او و وکلای مدافعش ابلاغ نشده است و مفهوم اين موضوع آن است که ممکن است دادگاه نظر به برائت داده باشد. به اين ترتيب، اينکه يک سال فشار مضاعف روی زندانی و خانواده اش وارد شده است در حالی که او هيچ جرمی نيز مرتکب نشده باشد، موضوعيت ندارد.»

نسرين ستوده ضمن عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر، کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز عليه زنان و انجمن حمايت از کودکان، وکالت پرونده‌های بسياری از فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، کودکان قربانیِ کودک آزاری و کودکان در معرض اعدام را برعهده داشته‌است.

خانم ستوده در سال ۱۳۸۸ برنده جايزه حقوق بشر «سازمان حقوق بشر بين‌الملل» شد. او پيش از بازداشت، بارها به‌خاطر فعاليت‌های حقوقی‌اش مورد تهديد قرار گرفته بود و به وی هشدار داده بودند که از وکالت شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل و رييس کانون مدافعان حقوق بشر، دست بردارد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG