لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

عضو شورای شهر تهران: خاک پایتخت دیگر حاصلخیز نیست


محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، از آلودگی خاک پایتخت ایران و عدم حاصلخیزی آن خبر داد.

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه گزارش داد که آقای حقانی در سخنانی به مناسبت ‌روز جهانی خاک، روز ۱۴ آذر، اعلام کرد: «تهران علاوه بر اینکه از هوای سالم برخوردار نیست، از خاک حاصلخیز نیز محروم است».

این مقام مسئول با ابراز تأسف از این موضوع که «با تمرکز بر آلودگی هوا و کمبود آب، بحران خاک در تهران مورد بی توجهی قرار گرفته است» افزود که «آلودگی خاک تهران مسئله بسیار نگران‌کننده‌ای است»‌.

او وجود آلاینده‌های زیان بار همچون فلزات سنگین در محیط زیست به ویژه خاک را از جمله آثار «توسعه بی‌‌رویه شهرها و دخالت نابخردانه در طبیعت» دانست و اضافه کرد: «فلزات سنگین همچون سرب، نیکل و کروم وارد خاک و گیاهان شده و از آن طریق وارد زنجیره غذایی انسان و حیوانات می‌شوند».

به گفته رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، این آلاینده‌ها آثار مخربی بر جانداران دارند که «این اثر در انسان‌ها به مراتب بیشتر است».

آقای حقانی با بر شمردن هفت شریان اصلی آلودگی خاک تهران همچون صنایع آلاینده کوچک و بزرگ اطراف تهران، وجود شریان‌های فرسوده نفت و گازوئیل و مخازن ذخیره، پالایشگاه‌های یک و دو تهران، مرکز دفن زباله کهریزک، اراضی کشاورزی جنوب تهران و باران‌های اسیدی گفت: «‌این آلاینده‌ها علاوه بر آثار مخرب روی جانداران، بر انسان‌ها اثر مخرب‌تری دارند».

این مقام شورای شهر پایتخت ایران با اشاره به پالایشگاه یک و دو نفت تهران گفت که زمینی به وسعت چهار تا پنج هزار هکتار از خاک جنوب تهران به مواد نفتی آلوده شده که باعث خالی شدن محدوده‌ای وسیع از سکنه شده است.

او اضافه کرد که این پالایشگاه نه تنها خاک، بلکه چاه‌های آب این منطقه را نیز آغشته به مواد نفتی و مشتقات آن کرده است.

محمد حقانی در مورد مرکز دفن زباله کهریزک نیز گفت که «خاک تا عمق ۱۰۰ متری زمین آلوده شده و چاه‌های آب منطقه تا شعاع چهار کیلومتری را نیز آلوده کرده است».

این در شرایطی است که به گفته او، «وضعیت مرکز دفن زباله کهریزک طی دو سه سال اخیر، بهبود قابل ملاحظه‌ای یافته است».

سخنان رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در حالی عنوان شده است که روزنامه شهروند، روز یکشنبه ۱۴ آذر با اشاره به ابتلای مردم پایتخت ایران به «یک بیماری نادر تنفسی» نوشت: «در شهری که حتی یک معدن زغال سنگ هم ندارد تهرانی‌ها به بیماری آنتراکوز یا سیاه ششی گرفتار شده اند که تنها در میان کارگران معدن گزارش شده است».

تهران با بیش از ۱۳ میلیون تن جمعیت یکی از آلوده‌ترین کلان شهرهای جهان به شمار می رود و دولت‌های مختلف تاکنون نتوانسته‌اند عوامل انسانی افزایش آلودگی هوا در تهران و سایر کلان شهرهای ایران را کنترل و مهار کنند.

پیشتر در دوم آبان ماه، نرگس روحانی، عضو انجمن علمی ارزیابی محیط زیست ایران، اعلام کرده بود بنزین توزیعی در تهران صد در صد سرطان زاست.

دولت حسن روحانی در آبان ماه مصوبه‌ای را در مورد کاهش آلودگی هوای کلان‌ شهرها ابلاغ کرد، که بر اساس این مصوبه، خودروهای فرسوده در کلان‌ شهرها ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند و سازمان ملی استاندارد ایران نیز موظف شده است ظرف سه ماه، استاندارد ملی یا استاندارد مرجع تجهیزات را در مراکز معاینه فنی تدوین کند.

XS
SM
MD
LG