لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

قاسمی: مواضع آمریکا در قبال آزمایش موشکی ایران مهم نیست


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه ۱۸ بهمن مواضع آمریکا در قبال «مسائل داخلی و موشکی» ایران را مهم ندانست و گفت: «بحث موشکی به دولت، حاکمیت و مردم ایران مربوط است و نیازی به مشورت یا صحبت با دیگران نداریم».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای قاسمی با اعلام این موضوع در یک نشست خبری افزود: «خودمان در مورد منافع و مصالح ایران تصمیم می‌گیریم و نه نیاز به مشورت داریم و نه صحبت با دیگران».

از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در ایالات متحده آمریکا، به ویژه پس از آنکه ایران روز دهم بهمن دست به آزمایش موشکی بالیستیک زد، جنگ لفظی میان دو طرف تشدید شده است.

آقای ترامپ در این زمینه به دفعات به ایران هشدار داده است که «با آتش بازی نکند».

او روز ۱۴ بهمن هم تأکید کرد که «ایران در حال به زانو در آمدن و فروپاشی بود ولی آمریکا با توافق اتمی، آن را نجات داد».

آقای ترامپ روز جمعه نیز در توئیت دیگری نوشت، ایران «متوجه نیست که رییس‌جمهور اوباما تا چه حد با آنها مهربان بوده است؛ اما من این طور نیستم».

مایکل پنس، معاون دونالد ترامپ، هم در این زمینه به ایران هشدار داده و گفته که بهتر است ایران نگاهی به تقویم بیندازد و دریابد که رییس‌جمهوری جدیدی در کاخ سفید مستقر شده است.

او در گفت‌وگو با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» که روز یکشنبه پخش شد، تأکید کرد که ایران نباید در جدیت رییس‌جمهوری جدید آمریکا تردید کند.

مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آقای ترامپ، نیز روز جمعه در بیانیه‌ای هشدار داده بود دولت آمریکا دیگر اقدامات تحریک‌آمیز ایران را که تهدیدی برای منافع آمریکا هستند، تحمل نخواهد کرد و «روزهای چشم‌پوشی بر اقدامات خصمانه و تهاجمی ایران در قبال آمریکا و جامعه بین‌المللی به پایان رسیده است».

در این میان، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با اشاره به این موضوع که دولت جدید آمریکا هنوز «تا استقرار کامل فاصله دارد»، اضافه کرد: «به شکل قابل قبولی که انتظار می‌رود، دولت به صورت یک دولت مستقر وجود ندارد».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مورد اظهار نظرهای مقام‌های آمریکایی گفت: «صحبت‌هایی گفته می‌شود ضدونقیض است و با هم تطابق ندارد. بعضی صحبت‌ها غیردوستانه، خصمانه و حتی تهدیدآمیز است و ما از آن زیاد تعجب نمی‌کنیم. خیلی هم برای‌مان مهم نیست».

بهرام قاسمی با اشاره به این موضوع که «واقعیت‌ها خودشان را در زمان لازم و مناسب نشان می‌دهند و شرایط را بر دیگران تحمیل می‌کنند» افزود: «منتظریم وضعیت کمی جلوتر برود و یک ارزیابی دقیق‌تر و بهتری از دولت آمریکا داشته باشیم».

وی بر این نکته تاکید کرد، «باز هم باید صبر کرد و خیلی عجولانه صحبت نکرد» و افزود: «منتظر باشیم تا ببینیم در عمل نهایتا دولت آمریکا چگونه می‌خواهد در مورد مسائل داخلی خودش، اروپا و جهان که یک آشفتگی ایجاد کرده، عمل کند. باید صبور بود و کمتر صحبت کرد و بیشتر تماشا کرد».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اضافه کرد:«ما نیازی به محک زدن آنها نداریم و کار ترامپ از محک زدن گذشته است و شناخت دقیق و عمیقی از طرف مقابل داریم و آنچه که رخ می‌دهد بر اساس برنامه‌ریزی است که انجام شده است.»

به نوشته «جام جم آنلاین»، وی روز ۱۹ آبان سخنان دونالد ترامپ درباره تعامل با دنیا را منوط به گذشت زمان دانسته و گفته بود: «باید صبر کرد ودید این انتظارات تا چه در عمل اجرایی خواهد شد».

کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی، نیز روز سوم آذر در مصاحبه با سایت «جماران» با تأکید بر اینکه «برای اظهارنظر در مورد مواضع ترامپ زود است»، افزوده بود: «ما برای هر تحولی که بخواهد روی دهد آماده هستیم».

با این همه، شمار قابل توجهی از مقام‌های سیاسی و نظامی ایران در روزهای اخیر حملات لفظی تندی علیه رییس‌جمهوری آمریکا و سیاست‌ها و دیدگاه‌های او کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG