لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

روحانی ممنوعیت صدور ویزا برای اتباع هفت کشور را «تبعیض غلط» نامید


روحانی: امروز روز جداسازی نیست
روحانی: امروز روز جداسازی نیست

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه ۱۳ بهمن، اقدامات اخیر دولت آمریکا در ممنوعیت صدور ویزا به مسافران هفت کشور مسلمان را «ایجاد دیوار حائل» نامید و آن را «تبعیض غلط و ناروا» توصیف کرد.

بر اساس فرمان اجرایی رییس‌جمهوری آمریکا که روز ۹ بهمن امضاء شد، اتباع هفت کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، سومالی، سودان و لیبی تا ۹۰ روز نمی‌توانند ویزای ورود به آمریکا بگیرند. ورود پناهجویان به آمریکا نیز به مدت ۱۲۰ روز معلق شده است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین گفته است که در مدت ۹۰ روز منع ورود، هیچ مصاحبه ویزایی هم صورت نخواهد گرفت.

رئیس جمهوری آمریکا گفته است: ما تدابیر تازه سخت گیرانه‌ای درباره گزینش (کسانی که وارد آمریکا می شوند) اتخاذ کردیم تا از ورود تروریست‌های اسلام گرای رادیکال به امریکا جلوگیری کنیم.

آقای ترامپ همچنین در بیانیه‌ای گفته است این فرمان به مسلمانان مربوط نمی‌شود و این یک تلقی‌ست که رسانه‌ها «به‌شکلی دروغین» به آن دامن زده‌اند: «این [فرمان] به دین مربوط نمی‌شود، بلکه به ترور و حفاظت از امنیت کشورمان مربوط می‌شود».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی گفت: «دوران دیوار کشی بین ملت ها برای ایجاد فاصله گذشته است.»

رئیس جمهوری ایران با اشاره به اینکه «امروز روز جداسازی نیست» درباره فرمان اجرایی دونالد ترامپ برای ممنوعیت صدور ویزا برای اتباع هفت کشور گفت: «آدم هایی که در سیاست نبودند- در عالم دیگری بودند- و این فضا برای آنان جدید است تا وقتی که بفهمند در دنیا چه خبر است، ممکن است خسارت هایی به خود و دیگران بزنند.»

حسن روحانی با اشاره به ممنوعیت صدور ویزا برای ایرانیان افزود:«با این اقدام به طور واضح پرده دو رویی را از حرف نادرستی که سال ها می زدند و پشت پرده طور دیگری عمل می کردند، برداشتند.»

رئیس جمهوری ایران در سخنان خود آمریکا را به «زیر پا گذاشتن اصول بین المللی» متهم کرد و گفت: «از دوران اینکه بخواهیم از دیوار برای فاصله بین ملت ها و کشورها استفاده کنیم، خیلی سپری شده است و در شرایطی هستیم که باید به خوبی پیام خود را به مردم جهان برسانیم.»

پیش از حسن روحانی، شماری از مقام های جمهوری اسلامی ایران نیز از اقدام اخیر آمریکا انتقاد کرده بودند.

فرمان ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور، موجی از اعتراض‌ها در سایر کشورهای جهان و نیز در داخل آمریکا به همراه داشته است.

در مقابل، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در دفاع از دستور منع ورود گفته که هدف از صدور آن «حفاظت از مردم آمریکا» است و عملکرد این فرمان نیز «خیلی خوب» بوده است.

در عین حال، کشورهایی مانند اسرائیل، جمهوری چک و لهستان از فرمان اجرایی رئیس جمهوری آمریکا دفاع کرده اند. در داخل آمریکا نیز از جمله حامیان فرمان دونالد ترامپ، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از حزب جمهویخواه، در بیانیه‌ای گفت: «رئیس‌جمهوری ترامپ کاملا حق دارد دست به همه کار بزند تا دقیقا ببینیم چه کسانی وارد کشور ما می‌شوند».

همچنین موسسه «راسموسن ریپورتس» براساس نظر سنجی که چند روز پیش از صدور فرمان دونالد ترامپ انجام شده است، نوشت: اکثریت رای‌دهندگان آمریکایی با ممنوعیت موقت ورود شهروندان ۷ کشور به خاک آمریکا، تا زمانی که دولت بتواند به شکل موثرتری افراد «مظنون به تروریسم» را شناسایی کند، موافق بودند.

با این همه، وزارت امنیت داخلی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرده است: «فرمان‌های رئیس‌ جمهوری همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند. سفرهای ممنوعه، ممنوع باقی خواهند ماند و دولت ایالات متحده این حق را برای خود محفوظ می‌داند که ویزاهای صادر شده را هر زمان که امنیت ملی یا امنیت مردم ایجاب نماید، لغو کند.»

در همین حال،جان کلی، وزیر امنیت داخلی آمریکا، روز سه شنبه ۱۲ بهمن، گفت: «برخی از کشورهایی که تحت تاثیر فرمان اجرایی دونالد ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع‌شان به خاک ایالات متحده قرار می‌گیرند احتمالا به این زودی از فهرست ممنوعیت خارج نمی‌شوند.»

جان کلی در این زمینه توضیح بیشتری نداد، اما در عین حال گفت:«به شهروندان هفت کشور که تابعیت دوگانه دارند در صورت استفاده از گذرنامه دیگری که مشمول محدودیت نیست اجازه ورود به خاک آمریکا داده می‌شود.»

XS
SM
MD
LG