لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۱

ایران «دو میلیون تن» گندم از قزاقستان وارد می‌کند


قزاقستان
قزاقستان
ايران پس از خريد بيش از يک ميليون تن گندم در چند هفته گذشته، برای تقويت ذخاير اين ماده غذايی به قزاقستان و ديگر کشورهای توليد کننده گندمِ حوزه دريای خزر روی آورده است.
يک منبع بازرگانی در اروپا به خبرگزاری رویترز گفته است که پيش بينی می‌شود ميزان واردات گندم ايران از قزاقستان به دو ميليون تن برسد.
بر اساس این گزارش ايران که زمانی صادرکننده گندم بود،‌ مطابق پيش‌بينی‌ها نياز به واردات پنج ميليون تن گندم در اين فصل دارد،‌ زيرا گفته می‌شود که محصول سال جاری به آن اندازه که اميد می‌رفت،‌ خوب نبوده است.
يک منبع بازرگانی در اروپا به رويترز گفت که ايرانيان نياز به واردات بين پنج تا شش ميليون تن گندم در سال درپیش روی میلادی خواهند داشت زيرا به گفته او ميزان توليد اين محصول در ايران و نيز کيفيت آن مناسب نبوده است.
يک منبع امور بازرگانی در خاورميانه نيز به رويترز گفت که ايرانی‌ها به تقويت ذخيره گندم خود نيازمندند.
بر اساس اين گزارش، ايران در هفته‌های اخير محموله‌هايی را از قزاقستان و روسيه خريداری کرده است و آنها را از طريق دريای خزر، وارد می‌کند.
يک تاجر اروپايی به رويترز گفته است که برداشت خوب گندم در قزاقستان نياز فراوان ايران به واردات اين محصول را تامين می‌کند و در سال جاری ۴۰ درصد از صادرات گندم قزاقستان به ايران يا عراق خواهد بود که بیشتر آن به ایران است.
پيش‌بينی شده است که محصول گندم قزاقستان در سال جاری به حدود ۱۳ ميليون و ۵۰۰ هزار تن برسد که در مقايسه با سال گذشته دو ميليون تن افزايش خواهد يافت.
رافائل گاليموف، رئيس هيات مديره شرکت «آک بيدايی» که ترمينال غلات را در بندر آکتائوی قزاقستان اداره می‌کند، به خبرگزاری رويترز گفته استکه ‌صادرات گندم به ايران از اين ترمينال افزايش يافته است.
او افزود اين ترمينال با ظرفيت کامل فعاليت می‌کند و از ابتدای ماه ژوييه تاکنون تنها غلات خريداری شده توسط ايران را ارسال کرده است.
آقای گاليموف اشاره کرد که فروش گندم به ايران بدون مشکل هم نبوده است و افزود: صادرکنندگان ما مشکلاتی مانند دريافت پول گندم فروخته شده خود دارند اما هميشه راهی برای حل اين موضوع پيدا می‌شود.
خبرگزاری رويترز در بخشی از گزارش خود اشاره کرد که حسن روحانی،‌ رئيس جمهوری آينده ايران،‌که به زودی مسئوليت قوه مجريه را بر عهده خواهد گرفت،‌ نيازمند به جريان انداختن دوباره اقتصاد است به ويژه که از درآمدهای نفتی اين کشور پايين آمده و ارزش ريال،‌ پول ملی ايران،‌کاهش يافته است.
ایران در هفته‌های گذشته حداقل يک ميلون و ۲۵۰ هزار تن گندم از روسيه و کشورهای حوزه دريای سياه خريداری کرده است.
يک منبع کشتيرانی در دريای سياه گفت که گندم خريداری شده از طريق رودخانه ولگا و دريای خزر به ايران ارسال شده‌اند.
XS
SM
MD
LG