لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

رویترز: ایران در دو هفته گذشته مقدار زیادی گندم از اتحادیه اروپا خریده است


خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ششم مهرماه بر اساس گفته‌های تاجران غلات اروپایی گزارش داده است که «شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران» طی دو هفته گذشته «بی‌ سر و صدا» حدود یک میلیون تن گندم خریده است که بخش عمده این خرید از کشورهای اتحادیه اروپا بوده است.

این گزارش می‌افزاید که ایران زمانی صادرکننده گندم بود، اما تحت فشار تحریم‌هایی که بخاطر برنامه مناقشه برانگیز هسته‌ای این کشور تصویب و به اجرا گذاشته شده است، تولید محصولات غلات این کشور نیز تحت تاثیر قرار گرفته و آن را مجبور کرده تا سریعا وارد بازارهای بین‌المللی فروش غلات شود تا جمعیت ۷۵ میلیونی خود را با گندم تامین کند.

این گزارش می‌افزاید که اگرچه تحریم‌های غرب واردات مواد غذایی به ایران را هدف قرار نداده است، اما تجار ایرانی برای تامین اعتبارنامه خرید یا انجام نقل و انتقالات بانکی دچار مشکل هستند.

یک تاجر غلات به خبرگزاری رویترز گفته است که ایرانی‌ها بیش از میزانی که انتظار می‌رفت به خرید گندم روی آورده‌اند، آنها نیاز بسیار زیادی به گندم دارند... و گندم اروپایی برای آنها جذاب‌تر بود.

این گزارش می‌افزاید که تاکنون معمولا واردات غلات بر عهده بخش خصوصی ایران بود، اما بخاطر اختلالات در پرداخت‌ها، بخش دولتی ایران نیز برای کمک به بخش خصوصی وارد میدان شده است.

ایران همچنین محموله‌های گندم استرالیا و روسیه را نیز برای دریافت در ماه‌های اکتبر، نوامبر و دسامبر خریده است.

یک تاجر دیگر به این خبرگزاری گفته است که ایران برای خرید گندم دست به هر اقدامی که توانسته، زده است. این گزارش می‌افزاید که هیچ جزئیاتی درباره قیمت گندم و شرایط پرداخت در دست نیست، اما آنچه که مسلم است ایران بخاطر تحریم‌ها، این پرداخت‌ها را به ارزهایی به غیر از دلار، مانند «ین» ژاپن و «یورو» اروپا پرداخت خواهد کرد.

یک تاجر غلات به رویترز گفته است که بخشی از حجم چشمگیر گندم خریده شده توسط ایران ممکن است برای تغدیه دام و طیور نیز باشد، چرا که ایران برای تغذیه دام و طیور نیز دچار کمبود است. وی اضافه کرد که ایران در سبد خرید اخیر خود، مقادیری ذرت و جو نیز قرار داده بود.

رویترز می‌گوید که شرکت مادر تخصصی بازرگانی ایران که زیرمجموعه وزارت صنعت ایران است، از روش خاصی برای معامله استفاده می‌کند، بدین معنی که به طور مستقیم با فروشندگان تماس می‌گیرد و قیمتی بیش از قیمت تعیین شده در مناقصه فروش پیشنهاد می‌کند، به همین خاطر بدست آوردن اطلاعات دقیق و جزئیات معاملات خیلی مشکل است.

یک تاجر اروپایی گفته است که مذاکرات ایران با هند و پاکستان برای معامله پایاپای نفت-محصولات نفتی با گندم به سرانجامی نرسیده و ایرانی‌ها در حالا بالا بردن ذخیره انبارهای غلات خود هستند.

در ۹ اوت، پاکستان موافقت کرد که در ازای دریافت سنگ آهن و کود شیمیایی ایران یک میلیون تن گندم به ایران تحویل دهد، هند نیز گفته است که حاضر به فروش افزون بر ۳ میلیون تن گندم به ایران است و مذاکرات در این زمینه هنوز هم ادامه دارد. اما یک تاجر اروپایی به رویترز گفته است که گندمی که ایران اخیرا از اروپا، روسیه، استرالیا و چند کشور دیگر خریده است، مرغوب‌تر از گندم پاکستان و هند است.

برپایه گزارش ۱۹ آوریل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، انتظار می‌رود که تولید گندم ایران در سال جاری نسبت به سال ۲۰۱۱ به خاطر کاهش بارندگی در مناطق کشت گندم کاهش یابد و به ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد.

بر پایه آمار فائو، ایران در سال ۲۰۱۰ حدود ۱۵ میلیون تن گندم تولید کرده بود. این در حالی است که که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، در سال ۱۳۸۷ قول داده بود که به زودی کشور در زمینه تولید غلات به «خودکفایی کامل» برسد.
XS
SM
MD
LG