لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۹

یک مقام وزارت کشور: بیکاری زنان در ۱۰ سال اخیر افزایش یافته است


مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده گفت: «نرخ مشارکت اقتصادی زنان در سال ۹۲، ١٢.٤ درصد بوده است.
مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده گفت: «نرخ مشارکت اقتصادی زنان در سال ۹۲، ١٢.٤ درصد بوده است.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده روز سه شنبه دهم مرداد، از افزایش روند نرخ بیکاری زنان در ١٠ سال اخیر خبر داد و گفت: شاخص نرخ بیکاری زنان دارای تحصیلات عالی٬ «دو برابر» مردان است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، فهیمه فرهمندپور با اعلام اینکه ۴۵ درصد زنان ایران «فاقد درآمد» هستند،‌ افزود: «نرخ بیکاری زنان با تحصیلات عالی٬ ٢٣ درصد و در میان مردان ١١ درصد است».

وی این فاصله در ایران را در حال «کاهش» اعلام کرد٬ اما با این حال گفت که «شاخص بیکاری زنان دو برابر مردان است».

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده در همین حال٬ از «کاهش» نرخ مشارکت اقتصادی زنان نیز خبر داد و اضافه کرد: «نرخ مشارکت اقتصادی زنان در سال ۹۲، ١٢.٤ درصد بود. این درحالی است که اشتغال در بخش غیر رسمی با ۲۵ درصد هم فرصت و هم چالش برای زنان محسوب می‌شود».

موضوع نرخ مشارکت اقتصادی زنان و اشتغال آنان در شرایطی مورد اشاره قرار گرفته است که روزنامه شهروند روز هفتم تیر در گزارشی با تیتر «زنانى با حقوق هاى ۱۵۰ هزارتومانى» از «کار زنان تحصیل کرده با دستمزدی کمتر از قانون کار بدون بیمه و قرارداد» نوشته بود: «این روزها دختران و زنــان تحصیلکرده که در مهدکودکهای خصوصی، مطبهای پزشکان، دفاتر مهندسی و صنفهای مختلف بازار و... مشغول به کارند، بیشتر از هر دوره دیگری به چشم میآیند؛ کارگرانی ارزان که میل به استقلال، اجبار فقر، بیکاری و... آنها را وادار به پذیرش کارهایی با دستمزد پایین، بدون قرارداد و بیمه و شروطی متفاوت کرده است».

این روزنامه ضمن انتشار مصاحبه هایی با زنان شاغلی که بدون بیمه، با حقوق‌های ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی که بسیار کمتر از حداقل حقوق نزدیک به ۹۳۰ هزار تومانی مصوب برای سال ۹۶ است، افزوده بود: «ماجرای حقوق‌های بسیار پایینتر از نرخ تعیینشده توسط شورای عالی کار به یک شهر و دو شهر یا یک استان خاص محدود نمیشود، اگرچه در استانهای محروم این موضوع شایعتر است».

به نوشته شهروند، حسام نیکپور، معاون پژوهشی موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی، با اعلام اینکه «پیش از این ۸۰ درصد شاغلان بدون بیمه را زنان» تشکیل می دهند، گفته بود: «الان حدود ۱۰میلیون نفر جمعیت کارکنان در کشور وجود دارد که باید اختیاری خود را بیمه کنند و اجباری وجود ندارد. تعداد بیمه شدگان ایران حدود ۱۵میلیون نفر است که با در نظرگرفتن جمعیت ۲۱ونیم میلیون نفری کارکنان در ایران، حدود ۶ونیم میلیون نفر از کارکنان بیمه نیستند. این ۶ و نیممیلیون نفر کسانی هستند که مزد و حقوقبگیر نیستند و حداقل ۸۰درصد آنان را زنان تشکیل می دهند.»

به نوشته ایسنا، خانم فرهمند پور در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از فعالیت زنان «عمدتا در سطوح پایین تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی» و «قاعده هرم» در ایران٬ توزیع جمعیت زنان در بخش خدمات را ۵١.٦ ، کشاورزی ٢٢.٤ و صنعت را ٢۵ درصد اعلام کرد.

وی اشاره کرد که در استان گیلان ٦٠ درصد زنان در به شکل مستقیم در بخش کشاورزی فعال هستند اما نرخ مشارکت آنها در تبادلات مالی کمتر از ١۵ درصد است.

این مقام وزارت کشور در ادامه در مورد زنان سرپرست خانوار اشاره کرد که تعداد آنها دو برابر مردان است و گفت: «نسبت خانوارهای تک سرپرست ٨۵ درصد است که این میزان در مردان تنها ١۵ درصد اعلام شده است».

فهیمه فرهمندپور٬ سن بیش از ۸۰ درصد زنان سرپرست خانوار را نیز بالای ۵۰ سال عنوان کرد و افزود: به همین دلیل باید خدمات بیشتری به آنها ارائه شود.

وی میزان زنان فاقد درآمد در ایران را ۴۵ درصد٬ درآمدزا را ۱۸ درصد و نسبت کل زنان سرپرست خانوار به کل خانوارها را ١٢.١ درصد اعلام کرد.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده همچنین گفت که با استفاده از طرح اقتصاد مقاومتی می‌توان زمینه ارتقای شغلی این زنان را فراهم و نسبت به توانمندسازی آنها اقدام کرد.

وب‌سایت خبرآنلاین سال گذشته در گزارشی بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی كار سال ۱۳۹۴ نوشته بود که زنان ایران همچنین در وضعیت خوبی از نظر اشتغال قرار ندارند.

بر اساس این گزارش٬ بررسی نرخ بیكاری نشان می‌دهد ۱۱ درصد از جمعیت فعال سال ۹۴، بیكار بوده‌اند و نرخ بیكاری در بین زنان نسبت به مردان بیشتر بوده است.

این گزارش در عین حال از افزایش تعداد زنان خودسرپرست یا سرپرست خانوار خبر داده و با توجه به تغییرات سریع اجتماعی مانند روند فزاینده طلاق، افزایش تجرد قطعی دختران، بیشتر بودن مرگ و میر مردان و كسب استقلال دختران برای زندگی، نسب به افزایش تصاعدی این آمار هشدار داده بود.

خبرآنلاین همچنین درباره وضعیت اشتغال زنان در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای جهان نیز نوشته بود بر اساس گزارش سال ۲۰۱۳ توسعه انسانی سازمان ملل، از نظر نسبت جنسیتیِ مشارکت اقتصادی سوریه، افغانستان، الجزایر٬ عراق و ایران بدترین وضعیت را در سطح جهان داشته‌اند.

XS
SM
MD
LG