لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه جبران آثار ناشی از حوادث کار در ایران است


حسن هفده تن، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ روز شنبه اعلام کرد که سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان بابت جبران آثار ناشی از حوادث کار در ایران هزینه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا،‌ حسن هفده تن گفت که ایران از لحاظ ایمنی در بین ۱۸۹ کشور جهان،‌ رتبه ۱۰۷ را دارد.

او که در جلسه بررسی و تبادل نظر در خصوص تشکیل سازمان نظام مهندسی ایمنی سخن می گفت، افزود: وقتی ایمنی در کشور ضعیف است، ضریب رشد اقتصادی تا حدود زیادی کاهش می‌یابد.

معاون وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی همچنین به نقل از آمار سازمان بین المللی کار گفت که از بین رفتن یک نفر در محیط کاری، اقتصاد کشور را حدود هفت هزار روزکاری از بین می‌برد.

به گزارش خبرگزاری ها،‌ تعداد قربانیان حوادث کار در ایران در سال های اخیر رو به افزایش بوده است. برای مثال،‌ به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از سازمان پزشک قانونی ایران تعداد قربانیان سال ۹۲ در مقایسه با سال پیش از آن ۱۱ درصد افزايش يافت.

معاون وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه این وزارت خانه به این نتیجه رسیده است که حوادث ناشی از کار را با همکاری شرکای اقتصادی دولت کاهش دهد،‌ اضافه کرد: ایمنی مهمترین زیر ساخت توسعه کشور است و اگر اینگونه نباشد توسعه متوازن و پایدار رخ نخواهد داد.

وی هدف از تشکیل سازمان نظام مهندسی ایمنی را تامین ایمنی و ایمن سازی محیط کار و رفتار نیروی کار دانست و گفت: ایجاد حساسیت نسبت به موضوع ایمنی، مشارکت پذیری حداکثری کارفرمایان و از میان بردن زیان‌هایی است که از این قبال متوجه اقتصاد می‌شود.

حسن هفده تن اشاره کرد که دولت، مسائل مختلف را به بخش غیر دولتی واگذار می کند و به دنبال آن است که سازمان نظام مهندسی ایمنی به صورت تخصصی و حرفه‌ای اداره شود.

بحث سازمان نظام مهندسی ایمنی و لزوم کاهش میزان حوادث ضمن کار در شرایطی مطرح شده است که به گزارش ایلنا، محمد اصابتی، مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اخیرا گفته است: برای بازرسی از بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار کارگاه تنها ۸۰۰ بازرس کار وجود دارد.

نتیجه چنین وضعیتی به گفته این مقام وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی،‌ طولانی‌تر شدن روند بازرسی‌های دوره‌ای بازرسان کار از محیط‌های تولیدی است و در چنین شرایطی انجام بازرسی از همه کارگاه‌ها به چند سال زمان نیاز دارد.

بحث درباره حوادث ضمن کار و تلفات ناشی از آن در حالی مطرح شده است که تشکل های کارگری پیش از این بر اهمیت آموزش به کارگران توسط تشکل های واحدهای تولیدی نیز تاکید کرده اند.

معاون روابط کار وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی هفته گذشته گفت:‌ تلفات ناشی از بیماری‌های شغلی بسیار بیشتر از تلفات حوادث ناشی از کار است.

به گزارش ایلنا، ‌حسن هفده تن افزود: شمار کارگران بازنشسته‌ای که بر اثر عوارض ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند تا شش برابر آمار کشته شدگان حوادث کار ارزیابی می‌شود.

معاون وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ در یک دهه گذشته بیش از ۴۰ درصد درآمد مزدبیگران بابت درمان هزینه شده است و هشدار داد که در نتیجه این وضع، طبقه مزدبگیر و به ویژه کارگران در آینده نزدیک زیر خط فقر خواهند رفت.

XS
SM
MD
LG