لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

بازداشت و تهدید فعالان کارگری در آستانه روز جهانی کارگر


جعفر عظیم زاده و جمیل محمدی. منبع: سایت روزنه
https://rowzane.com
جعفر عظیم زاده و جمیل محمدی. منبع: سایت روزنه https://rowzane.com
اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرد که رییس و یک عضو هیات مدیره این اتحادیه یک روز قبل از روز جهانی کارگر، اول ماه مه، در تهران بازداشت شده اند.

بر اساس این گزارش،‌ جعفر عظیم زاده و جمیل محمدی روز چهارشنبه در منازل خود توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

این گزارش حاکی است که ماموران به خانه پروین محمدی، نایب رییس هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز مراجعه کردند و در منزل او را شکستند اما موفق به بازداشت او نشدند.

پیشتر آقایان عظیم زاده و محمدی و خانم محمدی همراه با سه عضو دیگر این تشکل کارگری، فراخوانی برای برگزاری تجمعی به مناسبت روز جهانی کارگر در مقابل ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تهران صادر کرده بودند.

این بازداشت ها در شرایطی صورت گرفته است که ماده ۲۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر می گوید:‌ هر انسانی محق به آزادی گردهمایی و تشکیل انجمن های مسالمت آمیز است.

اصل ۲۷ قانون اساسی نیز تاکید می کند تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است.‏‏

در روزهای اخیر گزارش هایی در مورد احضار فعالان کارگری در شهرهای مختلف ایران و هشدار به آنان در مورد مراسم بدون مجوز دولتی در روز جهانی کارگر انتشار یافته بود.

پیش از این بر اساس برخی گزارش ها،‌ دستگاه های امنیتی و انتظامی برخی از فعالان کارگری را در تهران، سنندج، کامیاران و منطقه پارس جنوبی در روزهای اخیر احضار کرده و در مورد برگزاری مراسم بدون مجوز دولتی برای روز جهانی کارگر به آنان هشدار داده بودند.

مهدی کوهستانی نژاد، مشاور کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری و عضو کنگره کار کانادا،‌ می گوید:«‌ دستگاه های امنیتی از جمله وزارت اطلاعات در شهرهای بزرگ و نیز کردستان ایران به طور مستقیم یا غیر مستقیم با فعالان کارگر تماس گرفته شده و از آنها خواسته شده است مراسمی را به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار نکنند و در جاهایی که دیده اند این فشارها و تهدیدها نتیجه ندارد،‌اقدام به بازداشت کرده اند.»

در همین ارتباط، چهار تشکل کارگری در بیانیه مشترکی به مناسبت روز جهانی کارگر ضمن طرح خواسته های صنفی برای کارگران خواستار به رسمیت شناخته شدن و رعایت حقوق سندیکایی مانند تجمع، اعتصاب، راهپیمایی و پایان آنچه سرکوب فعالان حقوق کارگری توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نامیدند، شدند.

این بیانیه را نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران فلزکار مکانیک، هیات موسس سندیکای کارگران نقاش و تزیینات و اتحادیه نیروی کار پروژه‌ای امضا کرده‌اند.

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های آزاد کارگری،‌ انجمن برق و فلزکار کرمانشاه و کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری نیز در بیانیه دیگری از جمله خواستار برپايي حق اعتراض و اعتصاب، تجمع، تحصن و راهپیمایی و حق آزادي بيان شده اند.

محمود صالحی، کارگر در استان کردستان،‌پیش از این در این مورد به رادیو فردا گفته است:«یکی از خواسته های طبقه کارگر برای اول ماه مه رگزاری آزادانه مراسم روز جهانی کارگر است.»

آقای صالحی با اشاره به قوانین ایران در مورد برگزاری آزادانه تجمع می افزاید:« روز جهانی کارگر، روز جهانی کارگر است. وز جهانی مسئولان نیست. ما حق داریم خودمان سازمان دهی کنیم،‌ به خیابان بیاییم و راهپیمایی کنیم اما جلوی این خواست کارگران گرفته می شود.»

مراسم روز جهانی کارگر در شرایطی برگزار شد که دولت حسن روحانی با درخواست خانه کارگر برای برگزاری راهپیمایی روز جهانی کارگر مخالفت کرده بود.

علی ربیعی،‌وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی،چند روز پیش اعلام کرد که‌ مراسم روز جهانی کارگر،‌۱۱ ارديبهشت،‌ در سالنی سر پوشيده برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ايلنا،‌ او دليل برگزار نشدن راهپيمايی روز جهانی کارگر را حضور حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، برای سخنرانی در اين مراسم اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG