لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۸

۱۰۰۰ کارگر در سوادکوه بیکار و خانه نشین شدند


عکس، آرشیوی است.
عکس، آرشیوی است.

خبرگزاری مهر روز چهارشنبه سوم خرداد گزارش داد که تعطیلی و واگذاری معادن در سوادکوه مازندران، حدود یک هزار کارگر را در این شهرستان خانه نشین و بیکار کرده است. این در حالیست که حقوق ۴ ماه گذشته آنان نیز پرداخت نشده است.

به نوشته این خبرگزاری، این وضعیت باعث تجمع کارگران در میدان مرکزی سوادکوه شد. با این همه،‌ مهر اشاره ای به زمان برگزاری این تجمع نکرد.

یکی از کارگران معدن سوادکوه به مهر گفت: «چهار ماه است که حقوق نگرفته‌ایم و اکنون نیز پیمانکاران معدن به ما گفته‌اند که کار تعطیل است و برای همین، در میدان شهر برای اعتراض جمع شده‌ایم.»

کارگر دیگری نیز گفت که پیمانکاران در نامه ای به شرکت سامان گفته اند که حاضر نیستند بر اساس قرارداد موجود کار کنند و در نتیجه کار را تعطیل کرده اند.

وی با اشاره به اینکه چه کسی پاسخگوی کارگران بیکار است،‌ اضافه کرد:«کار دیگری جز معدن برای ما در سوادکوه وجود ندارد که انجام دهیم و زندگی ما با کار در همین معادن می‌چرخد.»

این کارگر گفت که کارگران نمی خواهند زیر نظر پیمانکار کار کنند و افزود:« صاحب معادن شرکت سامان است و او باید پاسخگو باشد، چراکه پیمانکاران به فکر کارگران نیستند.»

یک کارگر دیگر هم با اعلام اینکه هیچ ‌کسی به فکر کارگر نیست،‌ گفت:«اگر اعتراض کنیم، سین‌جیم می‌شویم؛ درحالی‌که گرفتاری ما به خاطر این پیمانکاران و شرکت سامان است.»

در سالیان اخیر،‌ کارگران مناطق مختلف ایران با انتقاد از عملکرد شرکت های پیمانکاری خواستار بهبود شرایط کاری خود شده اند.

در این حال،‌ خبرگزاری مهر در گزارش خود اشاره ای به واکنش پیمانکاران و شرکت سامان نکرده است.

با این همه، عبدالجواد توحیدی،‌ فرماندار سوادکوه، گفت: «یک عده از کارگران بخش خصوصی و پیمانکاران وابسته به شرکت سامان با این شرکت درباره بحث حقوق معوقه اختلاف دارند و چند سال باهم درگیر هستند و عده‌ای کارگران را تحریک کردند.»

این مقام دولتی برطرف شدن مشکل را نیازمند مرور زمان دانست.

به گفته تشکل های کارگری و نیز برخی از خبرگزاری ها در ایران، اخراج و بیکاری از مشکلات کارگران ایران به شمار می روند.

در این ارتباط، اتحادیه آزاد کارگران ایران روز ۳۰ اردیبهشت خبر داد که شرکت پیمانکاری آهاب در تهران ۵۲۵ کارگر خود را اخراج کرده است.

به نوشته سایت اتحاد،‌ متعلق به اتحادیه آزاد کارگران ایران، اخراج این کارگران در شرایطی صورت گرفت که سه ماه حقوق و سنوات و بن کارگری آنها پرداخت نشده است.

این شرکت در پروژه های ساختمانی و از جمله در ساخت تونل های مترو در تهران فعال است.

بر اساس این گزارش،‌ بیشتر کارگران این شرکت، ‌افغان و بقیه کارگران فصلی از دیگر شهرستان ها هستند.

همچنین خبرگزاری فارس روز ۲۲ فروردین از بسته شدن مسیر ارتباطی معدن انگوران در استان زنجان از سوی جمعی از کارگران بیکار شده این معدن خبر داد. این کارگران همچنین مانع تردد و بارگیری کامیون‌ها از معدن انگوران شدند.

برپایه این گزارش٬ شماری از اهالی روستای قلعه‌جوق در نزدیکی معدن انگوران نیز در این اقدام اعتراضی با کارگران همراهی داشتند.

به نوشته فارس، علت همراهی روستائیان با کارگران٬ بیکارشدن شماری از کشاورزان روستای قلعه‌جوق به دلیل از بین رفتن زمین‌های کشاورزی در دو کیلومتری معدن انگوران بوده است.

معدن انگوران واقع در شهرستان ماه‌نشان استان زنجان که زمانی به عنوان بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه شناخته می‌شد٬ پیش از به تعدیل شماری ازکارگران این معدن اقدام کرده بود.

XS
SM
MD
LG