لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

اعتراض کارگران فولاد بویراحمد به نبود ایمنی در کارخانه و پرداخت نشدن مطالبات مزدی


جمعی از کارگران کارخانه فولاد بویراحمد، روز سه شنبه دوم خرداد، با تجمع در استانداری کهگیلویه و بویراحمد خواستار بهبهود وضعیت و شرایط کاری، پرداخت برخی مطالبات معوق و تعیین تکلیف وضعیت بیمه ای و شغلی خود در این واحد تولیدی شدند.

این تجمع یک روز پس از انفجار در کارخانه فولاد بویراحمد که ۹ زخمی برجای گذاشت، برگزار شد.

به نوشته خبرگزاری دولتی ایرنا، ۶ تن از این کارگران که دچار سوختگی شدید شده بودند، به شهرهای اصفهان و شیراز اعزام شدند.

خبرگزاری ایلنا نیز گزارش داد که حال سه تن از این کارگران در شیراز به دلیل سوختگی صددرصد، به شدت وخیم است.

به گزارش ایلنا، کارگران شرکت کننده در این تجمع صنفی که در سه سال گذشته چند بار برای پیگیری معوقات مزدی و مشخص نبودن شرایط ادامه کارشان تجمع کرده بودند، روز سه شنبه علاوه برپگیری مطالبات معوقه خواستار توجه به شرایط ایمنی حاکم در کارخانه فولاد بویراحمد شدند.

آنها گفتند: علاوه بر آنکه چند ماه دستمزد معوقه طلبکارند از کمترین امکانات و تجهیزات اولیه ایمنی برخورداند که یک نمونه آن تلفات انسانی حادثه روز دوشنبه بوده است.

به گفته این کارگران،‌ تا پیش از وقوع این حادثه، آنها همیشه با مشکل تمدید نشدن دفترچه بیمه های خود به دلیل بدحسابی کارفرما مواجه بودند اما در پی این رویداد، تمامی این مطالبات به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شده است.

در همین حال،‌ فتاح محمدی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، با حضور در اجتماع کارگران گفت که تمامی مشکلات و دغدغه های کارگران کارخانه فولاد بویراحمد در اسرع وقت و اوایل هفته آینده با مسئولان کشوری و استانی این واحد صنعتی به طور جدی پیگیری خواهد شد.

وی با اعلام اینکه پیگیری مطالبات و حقوق کارگران کارخانه یکی از اولویت های جدی مسئولان است، گفت: تاکنون پیگیری های لازم نیز در این راستا با مدیران این کارخانه در سطح ملی انجام شده است.

در این میان، روابط عمومی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد که علت حادثه روز دوشنبه هنوز مشخص نیست و تیمی از دستگاه‌های مختلف از جمله آتش‌نشانی، اداره کار و استانداری در حال بررسی و تحقیقات لازم در زمینه ایمنی کار و بیمه کارگران این کارخانه هستند.

کارخانه فولاد یاسوج یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی استان کهکیلویه وبویر احمد محسوب می‌شود که در آن نزدیک به ۱۶۰ کارگر مشغول کارند.

به نوشته ایرنا، این کارخانه که حدود هشت سال پیش آغاز به کار کرد، متعلق به بخش خصوصی است.

از ایران به عنوان ایران «رکورد‌دار» حوادث کارگری در جهان نام برده می‌شود.

این موضوع را ۲۳ شهریور ماه سال گذشته اکبر شوکت٬ رئیس کانون کارگران ساختمانی کشور اعلام کرده و گفته بود در سال ۱۳۹۴ بر اثر حوادث ساختمانی٬ هزار و ۲۰۰ کارگر جان خود را از دست دادند.

بر اساس اعلام مقام‌های مسئول در ایران، در حال حاضر بیماری‌های شغلی و حوادث ناشی از کار سالیانه بیش از دو درصد رشد تولید ناخالص ملی ایران را می‌بلعد.

در این ارتباط،‌ سازمان پزشکی قانونی از افزایش ۱۰ درصدی مرگ و میر‌های ناشی از حوادث کار در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ خبر داد.

به گزارش روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت خبرگزاری صدا و سیما٬ تازه‌ترین گزارش سازمان پزشکی قانونی از مرگ ۱۶۴۵ در سال ۹۵ بر اثر حوادث کار حکایت دارد.

این میزان قربانی حوادث کار در مقایسه با سال ۱۳۹۴ که آمار قربانیان حوادث کار ۱۴۹۴ تن بود ، ۱۰.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

حادثه انفجار کارخانه فولاد بویراحمد ۲۰ روز پس از انفجار و ریزش معدن زمستان یورت در آزادشهر استان گلستان روی داد. در آن حادثه ۴۳ تن کشته و حدود ۷۰ تن زخمی شدند.

به نوشته ایلنا، چهار روز پس از این حادثه، علی ربیعی،‌ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: «نیاز داریم تا درباره تمام تجهیزات و ایمنی معادن‌مان تجدید‌نظر کنیم» و افزود: «آنچه که در کتاب آمده در این‌جا رعایت شده اما به نظرم ما نیاز به مباحث بسیار جدی‌تری در این باره داریم.»

او اشاره کرد که تجهیزات معادن در ایران کهنه است و «به شکلی نیست که امروز ایمنی کامل را به همراه داشته باشد». با این همه، علی ربیعی قواعد مربوط به استانداردها در معدن یورت را «بیشتر» از استاندارد دانست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی روز ۱۳ اردیبهشت در مورد ایمنی این معدن گفته بود: مسئولان صنعت معدن در آذر ماه سال گذشته از این معدن بازرسی داشتند و این معدن جزو معدنهای کم مسئله مطرح شده بود و ارزیابی مناسب از بازرسان گزارش شد.

علی ربیعی و محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در روزهای اخیر دلیل اصلی حادثه معدن در آزادشهر را اتصال باتری به باتری از سوی کارگران عنوان کرده بودند.

به نوشته سایت الف، آقای نعمت زاده حتی گفت که معدن فاقد گاز متان بوده و اتصال باتری به باتری باعث آتش گرفتن ذرات ذغال سنگ شده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز به نقل از علی نصیری،‌ مدیرعامل شرکت زغال سنگ شمال شرق، ‌نوشته بود که «علت اولیه حادثه متاسفانه به دلیل بی احتیاطی چند نفر از همکاران برای بردن باطری به داخل معدن برای موتور دیزل بوده که اصولا بردن باطری ممنوع است.»

این سخنان پس از آن ابراز شد که خبرگزاری تسنیم به نقل از یک کارگر معدن نوشت که در محل کارگاه یک دستگاه گاز برای سنجش گاز در معدن وجود نداشت.

در این ارتباط، به نوشته شماره ۳۱ اردیبهشت روزنامه اعتماد، به نقل از یکی از امدادگران، این معدن حتی فاقد هواکش بوده است.

در عین حال،‌ به گزارش برخی رسانه ها، شماری از کارگران معدن یورت گفته اند که ایمنی این معدن در وضعیت نامناسبی قرار داشت و آنها چند بار در این مورد هشدار داده بودند اما این این موضوع نادیده گرفته شده بود.

ابراز نارضایتی معدنچیان در جریان دیدار حسن روحانی از معدن زمستان یورت باعث شد که او اعلام کرد که دستور پیگیری این حادثه و یافتن عاملان و مقصران را صادر کرده است. با این همه، به رغم گذشت حدود سه هفته از این حادثه، هنوز گزارشی رسمی در این موارد منتشر نشده است.

در این میان، در کنار بحث نبود ایمنی در محیط کار، وضعیت بیمه کارگران معدن نیز بحث برانگیز شده است.

به نوشته ایلنا، علی ربیعی روز ۱۷ اردیهبشت در مورد موضوع بیمه نبودن کارگران این معدن و نیز سایر معادن در ایران گفت: «در صورتی که پیمانکاران معادن، بیمه‌ کارگران را رد نکرده باشند طبق بخشنامه‌‌ای که مصوب شده است، کارفرمای اصلی باید پیمانکار را تغییر دهد.»

در این ارتباط،‌ خبرگزاری ایسنا روز ۱۴ اردیبهشت خبر داده بود که تعداد زیادی از این کارگران بیمه حادثه و مسئولیت نداشته اند.

سعید مازندرانی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان، هم چند روز پیش به ایرنا گفت که همه کارگران این معدن، بیمه کارگری معدن بودند.

این در حالیست که خبرگزاری ایسنا اشاره کرده است که کارفرمای خصوصی معدن برای تعداد کمی از کارگران «بیمه مسئولیت بی‌نام» تهیه کرده بود.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایلنا،‌ علی خدایی، عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، گفت: کارفرما و پیمانکار معدن در ارتباط با محاسبه دستمزد کارگران، ثبت لیست بیمه تامین اجتماعی و تامین ایمنی کارگاه تخلفاتی کرده اند که باید صحت و میزان هرکدام از آنها در تحقیقات کمیته حقیقت‌یاب مشخص شود.

علیرضا ابراهیمی، نماینده رامیان و آزاد شهر از مجلس، هم در مصاحبه با جام جم آنلاین سخنان بازماندگان حادثه انفجار معدن یورت مبنی بر اینکه بیمه کارگران تحت عنوان آرایشگری و کتابداری رد می شده است را تایید کرد.

XS
SM
MD
LG