لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

گزارشهای ضدونقیض از بازداشت مدیرعامل معدن یورت آزادشهر گلستان


کارگران معدن یورت چند ماه حقوق معوقه دارند.
کارگران معدن یورت چند ماه حقوق معوقه دارند.

گزارشهای ضدونقیضی درباره بازداشت مدیرعامل معدن یورت آزادشهر از سوی رسانه های ایران منتشر شده است.

در حالی که فرمانده انتظامی استان گلستان روز پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت از دستگیری رییس معدن «زمستان یورت» آزادشهر خبر داد، رییس دادگستری گلستان این خبر را شایعه خوانده است.

خبرگزاری ایسنا و سایت روزنامه ایران از علی اکبر جاویدانف فرمانده نیروی انتظامی استان گلستان، نقل قول کرده‌اند که در جمع خبرنگاران و مردم «معترض» به حادثه معدن آزادشهر، گفته که «رییس معدن زمستان یورت آزادشهر با اسکورت ویژه دستگیر و تحویل مقامات قضایی» شده است.

وی همچنین تاکید کرد که علت حادثه با پایان بررسی‌های کارشناسی اعلام خواهد شد.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری ایرنا، هادی هاشمیان، رییس دادگستری کل گلستان موضوع بازداشت مدیرعامل این معدن را «شایعه» خوانده و «از رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی خواست که به شایعات دامن نزنند».

بنابر گزارش‌ها، تاکنون پیکر ۲۶ جان‌باخته حادثه معدن یورت کشف شده است.

مسئولیت ایمنی معدن یورت برعهده چه کسی است؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:53 0:00
لینک مستقیم

یک نماینده مجلس می‌گوید که تنها «بیمه کامل» برخی از کارگران معدن زمستان یورت که روز چهارشنبه دچار حادثه شد، «بیمه فوت» آنها بود و شماری از این افراد٬ بین شش ماه تا یک سال حقوق طلب دارند.

علیرضا ابراهیمی٬ نماینده آزادشهر و رامیان از حوز‌ه گلستان، این اظهارات را روز پنج‌شنبه در گفت‌و‌گو با جام‌جم‌آن‌لاین بیان کرد.

وی گفت: «برخی از کارگران از شش ماه تا یکسال حقوق عقب‌مانده دارند و از نظر بیمه درمانی هم از چتر حمایتی مطلوبی برخوردار نبوده٬ تنها بیمه فوت آنها به نظر کامل است».

گزارش دیگری حاکی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت که در پی حادثه انفجار معدن زمستان یورت شهرستان آزادشهر به گلستان سفر کرده است٬ گفته که «معوقات» کارگران این معدن پرداخت می‌شود.

خبرگزاری ایلنا نوشته است: «این کارگران حسب شواهد و قرائن چند ماه حقوق معوقه دارند و بعضا بابت ۱۶ ساعت کار در روز حدود ۹۸۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند».

یکی از این معدنچیان به خبرگزاری فارس گفته است: «هر کدام از این معدن‎کاران از پنج ماه تا ۱۲ ماه حقوق معوقه دارند، بیمه آنها با تاخیر واریز می‎شود و برخی از آنها در آستانه بازنشستگی هستند اما بی‎توجهی به مسئله بیمه، آنها را دچار گرفتاری کرده است».

تعیین هویت ۱۹ تن از جان‌باختگان

رسانه‌ها در ایران از تعیین هویت ۱۹ تن از اجساد جان‌باختگان معدن یورت خبر داده‌اند. به گزارش ایسنا، تاکنون ۲۲ جسد به پزشکی قانونی آزادشهر در استان گلستان منتقل شده و جواز دفن آنها صادر شده‌ است.

رییس سازمان امداد و نجات به خبرگزاری ایسنا گفته است که همچنان شش تا ۱۳ نفر در معدن زغال سنگ یورت محبوس شده‌اند. همچنین ۸۳ نفر توسط اورژانس و هلال احمر به مراکز درمانی منتقل شدند.

سرپرست مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گلستان نیز خبر داد که تاکنون ۲۰ تن از مجروحان این حادثه از بیمارستان ترخیص شده‌اند و درمان سایر مجروحان ادامه دارد.

علیرضا کمال غریبی گفت که دو نفر از مصدومان در بخش آی‌سی‌یو در بیمارستان گنبدکاووس بستری هستند.

انفجار در عمق ۱۲۰۰ متری زمین

انفجار در معدن زمستان یورت ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح چهارشنبه رخ داد. این معدن در آزادشهر استان گلستان واقع است.

حسن صادقلو، استاندار گلستان، نیز اعلام کرد که این حادثه در عمق ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ متری زمین اتفاق افتاده است.

به دنبال این رخداد مرگبار، حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، در پیامی دستور داد تا «همه بخش‌ها و نهادها با هماهنگی از همه امکانات در دسترس برای تسریع امدادرسانی و نجات محبوس‌شدگان استفاده کنند».

در مقابل محمد دهقان، رییس ستاد محمدباقر قالیباف، نامزد اصولگرای انتخابات ریاست‌جمهوری، در حساب توئیتری خود نوشت: «به داد کارگران مظلوم معدن زغال سنگ برسید. دولت چهار درصدی، خسته و غایب بزرگ بحران‌هاست».

از سوی دیگر جعفر سرقينی، معاون امور معادن وزارت صنعت ایران، اعلام کرد که «سهم عمده» معدن یورت متعلق به بسیج است و این معدن متعلق به دولت نیست.

به گفته آقای سرقینی، «سهم عمده» اين معدن یعنی حدود ٢٠ درصد متعلق به «صندوق مهر ايرانيان» وابسته به بسيج، حدود ده درصد متعلق به «تكادو»، وابسته به شرکت «صنايع و معادن احيای سپاهان» و بخشی از آن متعلق به شرکت زغال سنگ «نگين طبس» است.

وی اعلام کرد که نزديک به ٥٠ درصد از سهم این معدن نیز متعلق به كارمندان بازنشسته زغال‌ سنگ و مردم عادی است.

به گفته آقای سرقینی، كارشناسان اين معدن را «در زمره معادن كم‌ريسک» ارزيابی كرده‌ بودند.

علی ربیعی، وزیر کار ایران، شامگاه چهارشنبه به خبرگزاری صداوسیما گفت که علت وقوع انفجار و محبوس شدن کارگران در این معدن، اشتباه آنان برای روشن کردن لوکوموتیو حمل زغال سنگ «به شیوه باتری به باتری» بوده است.

در سال‌های گذشته نيز تعدادی از کارگران معادن ایران بر اثر حوادث در حين کار کشته و مجروح شده‌اند.

از جمله در سال ۹۳ بر اثر انفجار در معدن گرانيت «قلعه خرگوشی» در اردکان استان يزد پنج نفر کشته شدند.

در اسفند سال ۹۲ نیز انفجار گاز در معدن «چشمه پودنه» زغال‌سنگ کوهبنان موجب کشته شدن سه نفر و زخمی شدن شش معدنچی ديگر شد.

XS
SM
MD
LG