لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

موافقت با خواست های ۱۸۰۰ کارگر پيمانی مجتمع پتروشيمی تبريز


اعتصاب ۱۸۰۰ کارگر پيمانی مجتمع پتروشيمی تبريز با قبول درخواست آنها از سوی استانداری آذربايجان شرقی و وزارت کار و امور اجتماعی روز سه شنبه پايان يافت.

اين کارگران از روز هفتم اسفند ماه در اعتراض شرايط کاری خود دست به اتعصاب زده بودند.

درخواست ۱۸۰۰ کارگر پيمانی مجتمع پتروشيمی تبريز، حذف پيمانکار و قرارداد مستقيم کاری با اين واحد توليدی و نيز برخورداری از حقوق و مزايايی بود که برای کارگران رسمی در نظر گرفته شده است.

يکی از کارکنان مجتمع پتروشيمی تبريز به راديو فردا گفت: کارگرانی که در اين مجتمع شاغلند، بين ۱۵ تا ۱۷ سال سابقه کار دارند که پا به پای نيروهای رسمی کار کرده اند و از آنان مانند همين نيروها کار کشيده شده است.

درخواست های ۱۸۰۰ کارگر پيمانی مجتمع پتروشيمی تبريز در حالی مطرح شده است که آنان در شرايط دشواری کار می کنند.

يکی از کارکنان اين مجتمع، تعلق نگرفتن کارانه به اين ۱۸۰۰ کارگر را از جمله تبعيضی می داند که به گفته او، بر آنان اعمال می شود و می افزايد: اگر اضافه کاری هم به اين کارگران تعلق بگيرد، اختياری است و شامل همه نمی شود وبرخی اوقات حتی اضافه کاری کالشان پرداخت نمی شود.

وی همچنين با انتقاد از اينکه کارگران پيمانی مجتمع پتروشيمی تبريز حقوق و مزايای مساوی با نيروهای رسمی را دريافت نمی کنند، اضافه می کند: يک کارگر پيمانی دستمزدی در حدود ۴۰۰ هزار تومان در ماه دريافت می کند که اين مبلغ در صورت پرداخت اضافه کاری به او به حدود ۵۰۰ هزار تومان در ماه می رسد و اين در حاليست که شرايط کار اين کارگران بسيار سخت است و به طور مداوم با مواد شيميايی کار می کنند.

کارگران پيمانی اين واحد توليدی در جريان اعتراض صنفی ۱۱ روزه خود می گفتند که حذف نشدن پيمانکار برخلاف مصوبه هيئت دولت در زمينه تبديل وضعيت استخدام کارگران متخصص و فنی پيمانی به وضعيت قراردادی بوده است.

به گفته يکی از کارکنان مجتمع پتروشيمی تبريز، خواست های اعتصابيون پس از موافقت استانداری آذربايجان شرقی و وزارت کار و امور اجتماعی پايان يافت.

او می گويد: مقام های استانداری آذربايجان شرقی و وزارت کار و امور اجتماعی از کارگران سه ماه مهلت خواسته اند تا نسبت به تحقق خواسته های آنان اقدام کنند.

مجتمع پتروشيمی تبريز که جزو يکصد شرکت برتر ايران در سال مالی۱۳۸۸ قرار دارد، بر اساس شاخص های مالی همان سال، از سوی سازمان مديريت صنعتی ايران به عنوان سومين شرکت بزرگ و برتر اقتصادی منطقه شمال غرب ايران شناخته شد.

اين مجتمع در سال گذشته، علاوه بر ارائه ۲۶۵ هزار تن انواع محصولات پتروشيمی به صنايع پايين دست داخلی، محصولاتی به ارزش ۶۴ ميليون دلار نيز به ۲۳ کشور جهان صادر کرده است.

تجمع اعتراضی کارگران نساجی مازندران

خبرگزاری ايلنا روز چهارشنبه گزارش داد که تعداد زيادی از کارگران نساجی مازندران درمقابل فرمانداری قائمشهر تجمع کردند .

در اين تجمع اعتراضی، کارگران نساجی مازندران با در دست داشتن پلاکاردهايی، خواستار تحقق وعده های صاحبان اين کارخانه برای پرداخت حقوق معوقه شان شدند.

نساجی مازندران يکی از کارخانه‌های بزرگ نساجی در ايران به شمار می‌رود و به دلايل سوء مديريت و مشکلات اقتصادی در ۲۰ سال گذشته دچار بحران شده است.

در همين حال، دبيراجرايی خانه‌کارگر ساوه روز چهارشنبه به خبرگزاری ايلنا ‌گفت: حداقل ۲۴ واحد توليدی دراين منطقه به دليل داشتن شرايط بحرانی در پرداخت مطالبات کارگران خود دچارتاخير جدی هستند.

مهدی زمانی نوری اشاره کرد: دراين کارخانه‌ها که در زمينه‌های متفاوت توليدی چون ساخت لوله و پروفيل، آلومينوم، فولاد، چوب، شيشه و شير و لبنيات فعاليت دارند، بيش از ۱۸۰۰ کارگر مشغول فعاليت هستند.

اين عضو خانه کارگر با اشاره به اينکه بيشتر مطالبات معوقه کارگران اين واحدهای توليدی مربوط به سال‌های اخير و عيدی پاداش پايان سال است، گفت: در برخی از اين کارخانه‌ها با کارگران حتی بابت پرداخت مطالبات مربوط به چهار سال اخيرنيز تسويه حساب نشده است.

وضعيت نابسامان اقتصادی در ايران که بر فعاليت کارخانه ها و واحدهای توليدی تاثير گذاشته، باعث شده است که در ماه های اخير، گزارش های بسياری در مورد اعتراض ها و اعتصاب های کارگران در آبادان، کرمانشاه، رشت، اهواز، اصفهان و شيراز منتشر شود.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG