لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

«وانت پیکان غیراستاندارد» باعث اخراج هزاران کارگر می شود


وانت پیکار غیراستاندارد
وانت پیکار غیراستاندارد
با تعطيلی دو شيفت کاری شرکت ايران خودرو تبريز، هزاران کارگر در خطر از دست دادن کار خود قرار گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری های ايسنا و ايلنا، تعطيلی دو شيفت کاری شرکت ايران خودرو تبريز به دليل عدم شماره‌گذاری وانت پيکان صورت گرفته است.

کارخانه ايران خودرو تبريز در شهريور سال ۱۳۸۶ با توليد وانت پيکان، کار خود را آغاز کرد و در اين مدت، ده‌ها هزار فرصت شغلی غير مستقيم و مرتبط با آن ايجاد شده است که با تعطيلی اين کارخانه از دست خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، با تعطيلی دو شيفت کاری شرکت ايران خودرو تبريز، تنها يک شيفت کاری اين کارخانه، آنهم برای تعمير و نگهداری خطوط توليد و انبارها مشغول به کار است.

اين کارخانه برای ۵ هزار نفر به طور مستقيم فرصت شغلی ايجاد کرده بود. در عين حال، دهها هزار کارگر ديگر نيز در واحدهای قطعه سازی وابسته به ايران خودرو تبريز مشغول به کار بوده اند.

ماجرای تعطيلی دو شيفت شرکت ايران خودرو تبريز چيست؟

خبرگزاری های ايسنا و ايلنا نوشته اند که دليل، عدم شماره‌گذاری حداقل ۳۰ هزار دستگاه وانت پيکان توليدی و پيش فروش شده اين شرکت بوده است که در پارکينگ‌های آن خاک می‌خورند.

به نوشته ايسنا، مسئولان ايران‌خودرو می گويند: خطوط توليد کارخانه ايران خودرو تبريز تنها قادر به توليد وانت پيکان است و جايگزينی وانت پيکان در اين شرکت زمان‌بر خواهد بود و در حال حاضر امکان تغيير خط و توليد محصول جايگزين در اين شرکت وجود ندارد.

بر اساس اين گزارش، داستان وانت پيکان های توليدی اين کارخانه از آنجا آغاز شد که سازمان ملی استاندارد، در ارديبهشت سال جاری اعلام کرد که اين خودرو به دليل نداشتن استانداردهای ۵۱ گانه، از ابتدای مهرماه سال جاری، نبايد شماره‌ گذاری شود و نيروی انتظامی هم با همين عنوان از ابتدای مهرماه، شماره‌گذاری وانت پيکان را متوقف کرد.

اين اقدام نيروی انتظامی تاکنون و به رغم نامه نگاری های سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داشته است.

در اين ارتباط، اسماعيل احمدی‌مقدم، فرمانده نيروی انتظامی، اعلام کرد که هر وقت استاندارد اين خودرو را آوردند، اين نيرو هم آن را شماره‌گذاری خواهد کرد.

در اين ميان، غلامرضا صادقيان، قائم مقام شرکت ايران خودرو تبريز، گفت: در صورت عدم شماره گذاری ۳۰ هزار وانت پيکان توليد شده، تمامی کارگرهای اين کارخانه اخراج می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ايلنا، اين مقام ايران خودرو خواستار تعامل نيروی انتظامی و سازمان ملی استاندارد در زمينه شماره گذاری خودروهای وانت پيکان شد و وعده داد که در صورت ادامه توليد تا پايان سال جاری، تمامی خودرو‌های اين کارخانه به صورت استاندارد توليد خواهند شد.

قائم مقام شرکت ايران خودرو تبريز توضيح نداد که در اين ميان، سرنوشت حداقل ۳۰ هزا ردستگاه وانت پيکانی که نيروی انتظامی می گويد فاقد استاندارد لازم هستند، چه خواهد شد.

خبرگزاری ايلنا هم در گزارشی در اين خصوص نوشت: اگر چه بيکاری هزاران کارگر تامل برانگيز است، اما نمی‌توان از نهادهای نظارتی انتظار صدور مجوز ورود خودروهای فاقد استاندارد به بازار را داشت.

ايلنا نوشت: اين انتظار از ايران خودرو تبريز می‌رود که با توجه به تبليغات دولتی صورت‌گرفته در خصوص اشتغال زايی در استان آذربايجان شرقی، در مورد به کارگيری هزاران کارگر برای توليد خودروی غير استاندرد توضيح دهند.

اين در حاليست که داوود ميرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان ايران، در گفت و گو با خبرگزاری ايسنا، نيروی انتظامی را متهم کرد که با ناديده گرفتن دستور صريح دولت، از شماره گذاری وانت های توليدی خودداری کرده و صنعت خودروی ايران را به بازی گرفته است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG