لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

تصرف آخرین جاده غرب موصل؛‌ شبه نظامیان داعش محاصره شدند


واحدهای ارتش عراق تحت حمایت آمریکا روز چهارشنبه ۱۱ اسفند، آخرین جاده خروجی از غرب موصل را در کنترل گرفتند و به این ترتیب، شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی (داعش) در ناحیه محدودی در داخل شهر محاصره شدند.

یک ژنرال لشگر نهم زرهی عراق در تماس تلفنی به خبرگزاری رویترز گفت که نیروهای این لشگر در یک کیلومتری دروازه سوریه در غرب شهر موصل هستند. او افزود:«این جاده عملا تحت کنترل ما است.»

به نوشته رویترز، ساکنان موصل گفتند که از روز سه شنبه دهم اسفند نتوانسته اند در این جاده که از دروازه سوریه شروع می شود تردد کنند. این جاده، موصل را به شهر تلعفر مرتبط می کند، که یکی دیگر از پایگاه های مهم گروه حکومت اسلامی در ۶۰ کیلومتری غرب موصل است و از آنجا به سمت سوریه ادامه می یابد.

نیروهای عراقی پس از یکصد روز نبرد شرق موصل را تصرف کردند و ده روز پیش تهاجم خود را برای تصرف مناطق غربی رود دجله آغاز کردند. اگر آنها بتوانند گروه حکومت اسلامی را در موصل شکست دهند، شاخه خلافت خودخوانده این گروه در عراق که در سال ۲۰۱۴ میلادی از سوی ابوبکر البغدادی اعلام شد، نابود خواهد شد.

ژنرال بریتانیایی روبرت جونز، معاون فرماندهی نیروهای ضربت عملیاتی در منطقه گفت: ائتلاف به فرماندهی آمریکا شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی را با چنان سرعتی از پای در می آورد که نمی توانند نیرویی را جایگزین آنها کنند.

ژنرال استیون تاونسند، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، نیز گفت:‌ به اعتقاد او، نیروهای تحت حمایت آمریکا شهرهای موصل و رقه، مرکز اصلی گروه حکومت اسلامی در سوریه را طی شش ماه آینده بازپس خواهند گرفت.

در این میان، ژنرال عبدالوهاب السعیدی، معاون فرمانده نیروهای ضد تروریستی، که در جنوب غربی موصل مستقرند، گفت: مسدود شدن بزرگراهی که به سمت غرب می رود به این معناست که شبه نظامیان در داخل شهر به دام افتاده اند.

واحدهای ارتش عراق که با کمک آمریکا آموزش دیده اند در تلاش هستند تا به واحدهای واکنش سریع پلیس فدرال عراق و لشگر نهم زرهی بپیوندند و حلقه محاصره در اطراف محلات تحت کنترل گروه حکومت اسلامی را تنگ تر کنند.

ژنرال السعیدی گفت:«بسیاری از آنها کشته شده اند و آنهایی که هنوز زنده مانده اند یا به محلات مسکونی عقب نشینی کرده و یا در زدو خوردهای روزهای اخیر کشته شده اند.»

به نوشته رویترز،‌ محله مامون در غرب موصل مانند شهر ارواح است. چند خانواده که هنوز در این محله هستند گفتند از ترس تله های انفجاری که توسط شبه نظامیان کار گذاشته شده است از منزل خارج نمی شوند.

تخمین زده می شود چند هزار شبه نظامی از جمله خارجیانی که از کشورهای اروپایی و غربی به گروه حکومت اسلامی پیوسته اند هنوز در شهر موصل به سر می برند و اکثر آنها در محلات مسکونی غرب شهر مستقر هستند.

جمعیت غیرنظامی شهر موصل در آغاز عملیات نظامی اخیر حدود ۷۵۰ هزار تن تخمین زده می شد.

به گفته حکومت عراق تاکنون ۲۶ هزار تن از محلات غربی موصل آواره شده اند. طبق آمارهای سازمان ملل متحد، از زمان شروع عملیات آزادی موصل در اواسط ماه اکتبر تاکنون، در مجموع بیش از ۱۷۵ هزار تن از مردم این شهر آواره شده اند.

نهادهای امداد تعداد کشته ها و مجروحان نظامی و غيرنظامی نبردها را چند هزار تن تخمين می زنند.

به نوشته رویترز،‌ نيروهای ضد تروريستی و واحدهای واکنش سريع وزارت کشور عراق به ۴۰۰ متری ساختمان های ایالتی و دولتی موصل رسيده اند. تصرف این ساختمان ها به نیروهای عراقی کمک می کند تا به مواضع شورشیان در بخش های قدیمی شهر در محلات اطراف حمله کنند و در عین حال این موضوع از نظر احیای قدرت سیاسی ایالتی و مرکزی نقش نمادین مهمی خواهد داشت.

در همین حال،‌ مهندسان ارتش عراق تعمیر جنوبی ترین پل شهر موصل را که روز دوشنبه نهم اسفند به تصرف نیروهای دولتی درآمد آغاز کرده اند. این پل یکی از پنج پل شهر موصل است که همگی به خاطر حملات هوایی خسارت دیده اند.

XS
SM
MD
LG