لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۰

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل:‌ باید مانع تبدیل ایران به کره شمالی دوم شد


رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: تلاش ایران برای تولید موشک های پیشرفته تر، بخشی از جاه طلبی اش برای ایجاد هژمونی خود در منطقه است.
رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: تلاش ایران برای تولید موشک های پیشرفته تر، بخشی از جاه طلبی اش برای ایجاد هژمونی خود در منطقه است.

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل می گوید: انتخابات اخیر ایران نشان داد که ایرانیان خواستار تغییر هستند اما فرماندهان سپاه پاسداران درصدد پیشبرد اهداف خود در منطقه، و از جمله تحریک اسرائیل هستند.

به گزارش رسانه های اسرائیل، ژنرال گادی آیزنکوت که روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد در همایش امنیتی – سیاسی هرتسلیا در اسرائیل سخن می گفت،‌ افزود: «ایران خود را یک قدرت منطقه ای می بیند؛ حزب الله سالیانه ۸۰۰ میلیون دلار از ایران پول می گیرد، نفوذ ایران در سوریه و جای پای ایران در غزه از طریق نفوذ جهاد اسلامی فلسطین و حماس تقویت می شود و شیوه های جنگی حماس بیشتر به حزب الله شباهت پیدا کرده است».

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل گفت «حفظ آرامش، مصلحت اول اسرائیل است» اما به توصیف او، «جلوگیری از تقویت صنعت نظامی ایران، هدف امنیتی برای همه منطقه است، و تلاش جهانی باید در این مسیر باشد که ایران به کره شمالی دیگری تبدیل نشود».

ژنرال آیزنکوت در سخنان خود به ارزیابی اولیه ارتش اسرائیل در مورد حمله موشکی بی سابقه روزهای گذشته ایران به دیرالزور در سوریه نیز اشاره کرد و افزود که گزارش ها در مورد نتایج عملی اقدام ایران «بزرگ نمایی شده اند».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سپاه پاسداران اعلام کرد که در تلافی حمله به مجلس ایران و آرامگاه آیت‌الله خمینی، شامگاه یکشنبه ۲۸ خرداد، «مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی و ساخت خودروهای انتحاری تروریست‌های تکفیری در منطقه دیرالزور در شرق سوریه» را با موشک مورد حمله قرار داده است.

به گزارش خبرآنلاین، نیروی قدس سپاه پاسداران اعلام کرده است که در پی این حمله موشکی، ۸۵ تن کشته شده اند. این در شرایطی است که به گزارش خبرگزاری فارس،‌ روابط عمومی کل سپاه پاسداران روز چهارشنبه در بیانیه ای از کشته شدن ۱۷۰ تن سخن گفته است.

این در حالیست که روزنامه هاآرتص به نقل از مقام های نظامی اسرائیل نوشت که تنها دو موشک از هفت موشک ایران به اهداف مورد نظر اصابت کرده اند.

در این ارتباط نیز رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل گفت: استفاده ایران از موشک هایش در حمله به سوریه حاوی «پیامی خاص» بوده ، هرچند که اکثر موشک های شلیک شده ایران به اهداف مورد نظر اصابت نکرده است.

ژنرال آیزنکوت در بخش دیگری از سخنانش گفت: تلاش ایران برای تولید موشک های پیشرفته تر، بخشی از جاه طلبی رژیم ایران برای ایجاد هژمونی مورد نظر خود در منطقه است.

یک روز پیشتر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفته بود: پیامی برای ایران دارد و آن اینکه اسرائیل را تهدید نکند.

«قاطعیت در جلوگیری از رسیدن سلاح بیشتر ایران بدست حزب الله»
و «کمک بشردوستانه» در سوریه

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در سخنانش درهمایش هرتسلیا گفت که این کشور «با قاطعیت عمل خواهد کرد تا نگذارد جنگ افزارهای پیشرفته تری از سوی ایران بدست حزب الله، هم پیمان ایران، برسد».

برخی از کارشناسان نظامی اسرائیلی در روزهای اخیر ابراز نگرانی کرده اند که تحویل موشک هایی مانند قیام و ذوالفقار از سوی ایران به حزب الله لبنان، می تواند در بحران های نظامی آینده میان حزب الله و اسرائیل، به زیان اسرائیل تمام شود.

در این میان،‌ روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد نوشت: تماس های نظامیان اسرائیلی با برخی از معارضین میانه روی سوری در مرز سوریه و اسرائیل افزایش یافته است.

اما ارتشبد آیزنکوت در همایش هرتسلیا گفت: اسرائیل «درچارچوب امور انسانی، به دادن برخی کمک ها، از جمله درمان پزشکی به برخی از سوری ها در مرز ادامه می دهد».

ژنرال آیزنکوت همچنین گفت که ارتش اسرائیل به ارتش آمریکا و ائتلاف بین المللی در خاورمیانه کمک می کند و این همکاری ها، خود را در بهبود مناسبات اسرائیل با کشورهای میانه رو در خاورمیانه نشان داده است؛ برخی از مناسبات در سال های اخیر بهبود چشمگیری یافته و برخی دیگر پنهان هستند».

XS
SM
MD
LG