لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

دستور نتانیاهو برای خانه سازی بیشتر در مناطق مورد اختلاف با فلسطينيان


بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، دستور ساخت بيش از يک هزار واحد مسکونی جديد در مناطق مورد اختلاف با فلسطينيان در شرق و شمال بيت المقدس (اورشليم) را صادر کرد.

دربرخی از گزارش ها گفته شده است که احتمال گسترش اين پروژه تا دو هزار واحد مسکونی وجود دارد اما آقای نتانياهو در حال حاضر با ساخت ۱۰۶۰ واحد موافقت کرده است.

اين واحدهای مسکونی در محله های «رامات شلومو» و «هار خوما» احداث خواهند شد.

به گزارش رسانه های اسرائيل، بنيامين نتانياهو اين طرح خانه سازی را در پی توافق روزهای گذشته با نفتالی بنت، وزير اقتصاد و رهبر حزب «خانه يهود» اعلام کرد. اين حزب يکی از همپيمانان دولت ائتلافی آقای نتانياهو است.

دولت اسرائيل اعلام کرده است که زيرساخت های ضروری برای اين واحدهای مسکونی «زندگی فلسطينيان را نيز بهبود می بخشد.»

پيشتر حزب «خانه يهود» گفته بود که دولت نتانياهو عملاً خانه سازی در شرق بيت المقدس (اورشليم) را در هشت ماه اخير راکد گذاشته و ممکن است اين موضوع به خروج اين حزب از هم پيمانی با دولت منجر شود.

پيش از اين نيز محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی، روز يکشنبه چهارم آبان، از آمريکا خواسته بود دولت اسرائيل را تحت فشار بگذارد تا به گفته او،‌ وضعيت در بيت المقدس شرقی وخيم تر نشود.

در اين حال،‌ انتظار می رود جامعه جهانی نيز طرح جديد خانه سازی را مورد انتقاد شديد قرار دهد.

سه هفته پيش نيز زمانی که انتشار خبر خانه سازی های جديد اسرائيل در اراضی مورد اختلاف با فلسطينيان بر ديدار بنيامين نتانياهو با باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در کاخ سفيد سايه افکند، واشينگتن تاکيد کرد که به شدت با اين موضوع مخالف است.

اتحاديه اروپا نيز تهديد کرده است که ممکن است اسرائيل را مورد تحريم هايی قرار دهد.

در کنا راين انتقادها، شماری از وزيران عضو دولت آقای نتانياهو به توافق نتانياهو - بنت و دستور ساخت واحدهای مسکونی جديد واکنش تندی نشان دادند.

تزيپی ليونی، وزير دادگستری اسرائيل و مذاکره کننده ارشد پيشين اين کشور در گفت و گوهای صلح با فلسطينيان، روز دوشنبه، پنجم آبان، گفت: اين تصميم ها، هم برای امنيت و هم برای مناسبات ديپلماتيک اسرائيل پرخطر است.

يائير لاپيد، وزير دارايی اسرائيل، نيز گفت: اين ساخت و سازها در موقعيت زمانی کنونی، مناسبات با آمريکا را بدتر و جايگاه بين المللی اسرائيل را نيز تضعيف می کند.
آقای لاپيد روز شنبه، سوم آبان، نيز گفته بود: مناسبات اسرائيل با دولت آمريکا بحرانی شده است و نتانياهو بايد زودتر به اين بحران رسيدگی کند.

رسانه های اسرائيل و خبرگزاری آسوشيتدپرس جمعه گذشته خبر داده بودند که در همين ارتباط، معاون رييس جمهوری، وزير امور خارجه و مشاور امنيت ملی آمريکا در جريان سفر هفته گذشته ژنرال موشه يعلون، وزير دفاع اسرائيل، به واشينگتن، با او ديدار نکرده اند.

در اين ميان، حزب کارگر اسرائيل روز دوشنبه از احزاب تحت رهبری يائير لاپيد و تزيپی ليونی که هم پيمان نخست وزير اين کشور هستند، خواست از دولت خارج شوند.
خانه سازی های جديد اسرائيل در حالی اعلام شده که وضع امنيتی در محله های عرب نشين شرق و شمال بيت المقدس در هفته های گذشته رو به وخامت نهاده است.

XS
SM
MD
LG