لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

تصویب ساخت صدها خانه یهودی‌نشین در اسرائیل همزمان با سفر جان کری


نمایی از یک شهرک یهودی‌نشین در کرانه باختری
نمایی از یک شهرک یهودی‌نشین در کرانه باختری
همزمان با سفر جان کری، وزير امور خارجه آمريکا به اسرائيل، دولت اين کشور تصميم به ساخت صدها خانه جديد در شهرک‌های يهودی‌نشين شرق بيت‌المقدس و کرانه باختری گرفته است.

در گزارش‌های منابع مختلف، از صدور پروانه ساخت ۱۷۰۰ تا ۱۸۶۰ خانه در مرحله نخست و در مجموع ۳۵۰۰ خانه در آن سوی «خط سبز» سخن رفته است، هرچند که روزنامه «هاآرتص» شمار کلی خانه‌سازی‌های جديد را بيش از پنج هزار خانه دانسته است.

بر اساس گزارشی که جنبش چپ اسرائيلی «صلح اکنون» منتشر کرده است، دولت نتانياهو برای ساخت فوری بيش از هزار خانه در کرانه باختری و حدود هشتصد خانه در شرق بيت‌المقدس پروانه صادر کرده و به مقاطعه کاران قول داده است که با آنها بيشترين همکاری را برای ساخت سريع اين خانه ها به عمل آورد.

اتخاذ اين تصميم در آستانه سفر جان کری وزير امور خارجه آمريکا به اسرائيل و سرزمين‌های فلسطينی، يک اقدام تحريک آميز ديگر از سوی دولت بنيامين نتانياهو تلقی شده است.

اين تصميم دولت اسرائيل واکنش خشمگينانه فلسطينی‌ها و همچنين ناخشنودی آمريکا و ديگر اعضای جامعه جهانی را در پی آورده است.

اين در حالی است که بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل شامگاه يکشنبه دوازدهم آبان گفت دولت او برای ادامه مذاکرات سياسی با فلسطينی‌ها، «هيچ قولی جهت قطع ساخت و سازها به کسی نداده است».

تصميم به خانه‌سازی‌های جديد هفته گذشته همزمان با آزادی ۲۶ نفر ديگر از زندانيان امنيتی فلسطينی اعلام شده و يکشنبه شب دولت دستور صدور پروانه برای ساخت و سازها را صادر کرد.

اسرائيل در گام دوم از چهار مرحله‌ای که به آزاد کردن زندانيان امنيتی فلسطينی همزمان با پيشرفت گفت‌وگوهای سياسی تعهد داده بود، هفته گذشته ۲۶ عضو جنبش فتح را که مرتکب قتل شهروندان اسرائيلی شده بودند، پس از سالها بودن در حبس آزاد کرد و دو ماه پيش نيز ۱۰۴ زندانی را رها کرد.

اما هنوز دقايقی از آزادی گروه دوم زندانيان نگذشته بود که اسرائيل از خانه سازی‌های جديد در اراضی فلسطينی خبر داد.

تشکيلات خودگردان فلسطینی اعلام کرده که اسرائيل با اين اقدامات روند صلح را به خطر می‌اندازد و تا اين ساخت و سازها باشد، منطقه روی ثبات و آرامش نمی‌بيند و اسرائيل به جای اعتماد سازی، اعتمادسوزی بيشتر می‌کند.

نبيل ابو رودينه سخنگوی نهاد رياست جمهوری فلسطينی روز يکشنبه در رام الله گفت بار سنگين شکست روند صلح را از هم اينک بايد بر دوش اسرائيل به خاطر اين تحريکات نا به جا دانست.

آمريکا و جامعه جهانی همواره ساخت و سازهای اسرائيلی در شرق بيت‌المقدس و کرانه باختری را محکوم کرده است اما دولت‌های اسرائيل می‌گويند که سرنوشت اين يهودی نشين‌ها بايد در پيمان نهايی صلح تعيين شود.

جان کری وزير خارجه آمريکا که از روز يکشنبه دوازدهم آبان در تور منطقه ای به سر می‌برد، روزهای سه شنبه و چهارشنبه در ملاقات با محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی در بيت‌اللحم در کرانه باختری و نيز در ديدار با نتانياهو در بيت‌المقدس، مذاکرات سياسی اسرائيلی – فلسطينی را بررسی می‌کند.

گفت‌وگوهای سياسی طرفين که پس از چند سال وقفه با ميانجی‌گری آمريکا تجديد شد، از نيمه تابستان گذشته ادامه يافته ولی موضوعات مذاکرات، بر اساس توافق طرفين، محرمانه مانده است تا شايد منتج به نتيجه مورد نظر گردد.

در همين حال، ژنرال يعکوو عامی درور مشاور امنيت ملی اسرائيل که به کار خود خاتمه می‌دهد، در آخرين ارزيابی که روز يکشنبه دوازدهم آبان در جلسه دولت نتانياهو ارائه کرد، هشدار داد که اگر روند صلح اين بار نيز ناکام شود، اسرائيل «با تحريم و انزوای بيشتری» در جهان روبرو خواهد شد.
XS
SM
MD
LG