لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

مخالفت شهردار بیت‌المقدس با هرگونه تقسیم این شهر


نیر برکات، شهردار شهر بیت‌المقدس، از مذاکره‌کنندگان صلح اسرائیلی که روز سه‌شنبه در بیت‌المقدس با فلسطینیان دیدار می‌کنند اکیداً خواست تا از هرگونه گفت‌وگو در مورد تقسیم این شهر خودداری کنند.

وی این مطلب را روز سه‌شنبه، ۱۲ شهریور، در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس بیان کرده و افزود که چنین تقسیمی «هرگز مثمر ثمر نخواهد بود و فکر بدی است».

مذاکره‌کنندگان اسرائیلی و فلسطینی اخیراً پس از پنج سال وقفه مذاکرات صلح را ازسر گرفته‌اند و مسئله چگونگی تقسیم بیت‌المقدس از اساسی‌ترین مسائل مورد مناقشه دو طرف است.

شهردار بیت‌المقدس در مصاحبه خود افزود که این شهر تنها در صورت یکپارچه ماندن می‌تواند «ثبات و رونق» داشته باشد.

وی اضافه کرد که دولتش «با ساکنان عرب شهر با صداقت و مساوات رفتار کرده و حتی آنها هم مخالف تقسیم شهر هستند».

اسرائیل پس از جنگ سال ۱۹۷۶ خود با همسایگان عربش، بیت‌المقدس را از اردن جدا کرده و به خاک خود ضمیمه کرد، اقدامی که در سطح بین‌الملل به رسمیت شناخته نشده‌ است.

فلسطینیان که خواستار ضمیمه بیت‌المقدس شرقی به مناطق خود هستند این بخش از این شهر را پایتخت آینده خود به‌ شمار می‌آورند و هرگونه ساخت‌ساز اسرائیلی در این بخش را غیرقانونی اعلام کرده‌اند.

بیت‌المقدس، اورشلیم، امروزه بزرگ‌ترین شهر اسرائیل به‌ شمار می‌آید و جمعیت آن تقریباً به طور مساوی میان ارتودکس‌های سکولار و غیرسکولار، فلسطینی‌های مسلمان، و یهودیان تندرو تقسیم شده‌ است.

فلسطینی‌ها حدود یک‌سوم از جمعیت ۸۰۰ هزار نفری شهر بیت‌المقدس را تشکیل می‌دهند.

منتقدان و ازجمله گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که خدمات عمومی در محلات عرب‌نشین بیت‌المقدس در سطح پایین‌تری نسبت به مناطق یهودی‌نشین شهر قرار دارند.

در همین حال، به نوشته آسوشیتدپرس، در یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۰ انجام شد ۳۵ درصد از عرب‌های ساکن بیت‌المدس شرقی گفته‌اند که در صورتی که کشور فلسطینی تشکیل شود «ترجیح می‌دهند شهروند اسرائیل باشند».

ننایج این نظرسنجی نشان داده است که تنها ۳۰ درصد از اعراب ساکن بیت‌المقدس گفته‌اند که شهروندی فلسطینی را بر شهروندی اسرائیل ترجیح می‌دهند و ۳۵ درصد نیز گفته‌اند که ترجیحی ندارند.
XS
SM
MD
LG