لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

نتانیاهو فلسطینی‌ها را به «عدم آمادگی برای شناسایی اسرائیل» متهم کرد


بنیامین نتانیاهو (راست) در کنار بان گی مون،‌دبیرکل سازمان ملل
بنیامین نتانیاهو (راست) در کنار بان گی مون،‌دبیرکل سازمان ملل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز جمعه مانع اصلی در راه حل نزاع اسرائیلی‌ـ‌فلسطینی را «عدم آمادگی فلسطینی‌ها برای شناسایی اسرائیل به عنوان کشوری برای یهودیان» دانست.

به گفته آقای نتانیاهو، یهودی‌نشین‌ها و ساخت‌وسازهای اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین را نباید مانع اصلی در حل نزاع اسرائیلی- فلسطینی دانست، بلکه معضل اصلی این نزاع دیرینه «عدم آمادگی فلسطینی‌ها برای شناسایی اسرائیل به عنوان کشوری برای یهودیان» است.

بنیامین نتانیاهو این سخنان را روز جمعه، بیست و پنجم مرداد، در دیداری که در بیت‌المقدس با بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، داشت بیان کرد.

آقای بان برای اعلام حمایت سازمان ملل متحد از مذاکرات تازه ازسرگرفته شده اسرائیلی- فلسطینی در روزهای گذشته به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی سفر کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نخست وزیر این کشور به دبیرکل سازمان ملل گفت: «حتی اگر صدها آپارتمان در «گیلو» در یا دیگر نقاط اورشلیم (بیت المقدس) بسازیم، این مسئله مهم نیست. ریشه نزاع، مخالفت فلسطینی‌ها با به رسمیت شناختن "کشور یهود" است، نه شهرک‌سازی‌ها.»

نتانیاهو همچنین افزود که «یکی دیگر از مسئله‌های اصلی رسیدن به کشور فلسطین عاری از سلاح است... این است که فلسطینی‌ها فرزندان خود را برای صلح آماده نمی‌کنند؛ آنها اسلحه را ستایش می‌کنند؛ بذر نفرت و باورهای ضد اسرائیلی را در مغز و دل کودکان خود پرورش می‌دهند؛ به فرزندان‌شان می‌گویند یهودی‌ها از نسل میمون و خوک هستند و اسرائیل حقی برای موجودیت و بقا ندارد...».

نخست وزیر اسرائیل همچنین به دبیرکل سازمان ملل گفت: «سال‌ها گفته‌اند که اختلافات فلسطین و اسرائیل دلیل اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه است، اما ببینید چه بی‌ثباتی بزرگی اکنون سراسر منطقه خاورمیانه را دربرگرفته است؛ همه کشورهای عربی و اسلامی در این تلاطم گرفتار شده‌اند.»

دبیرکل سازمان ملل که روز جمعه پیش از دیدار با نتانیاهو با شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، نیز دیدار و با او در یک نشست خبری شرکت کرد از اسرائیل و فلسطینی‌ها خواست برای موفقیت روند صلح تلاش کرده و از اقدامات تحریک‌آمیز دوری کنند.

مقامات فلسطینی در دیدار با آقای بان، با بیان خشم از مصوبه‌های جدید دولت اسرائیل برای خانه‌سازی بیشتر در اراضی اشغالی گفتند اسرائیل در روند گفت‌وگوهای تازه کارشکنی می‌کند و اگر این روند مختل شود، باید اسرائیل را عامل آن دانست.

ایران و «سلاح راهبردی» آن در کانون مذاکرات بان با سران اسرائیل

مسئله ایران و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز یکی از مقوله‌های اصلی در مذاکرات میان مقامات اسرائیل با دبیرکل سازمان ملل در سفر او به این کشور بود.

بنیامین نتانیاهو به آقای بان گفت: «تلاش هسته‌ای ایران باید همه را نگران کند؛ من شما را در جریان آخرین اطلاعاتی که در این مورد داریم می‌گذارم.»

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، نیز که روز جمعه با بان گی مون در تل‌آویو دیدار کرد گفت: «مهم‌ترین سلاح راهبردی جمهوری اسلامی در منطقه حزب‌الله است.»

یعلون گفت: «وجود حزب‌الله مانند وجود دولتی در دل دولت اصلی لبنان است؛ سازمانی است که از ایران و سوریه مجهز می‌شود و باید آن را به چشم یک دشمن دید.»

یعلون در حالی این سخنان را بیان کرد که پنج‌شنبه شب منطقه شیعه‌نشین «الضاحیه» در جنوب بیروت که مقر اصلی حزب‌الله لبنان است، با انفجار بمبی سهمگین تکان خورد و تلفات بسیار برجای نهاد.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، جمعه شب با ابراز آمادگی برای رفتن به سوریه و جنگیدن علیه معارضین سوری، «قول» داد که نیروهای خود را در بحران سوریه برای کمک به بقای حکومت بشار اسد دو برابر کند و نیز افزود: «اگر سربازی اسرائیلی وارد لبنان شود، قطعه‌قطعه خواهد شد.»
XS
SM
MD
LG