لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۴

انتقاد شدید آیت‌الله خامنه‌ای از مذاکرات صلح خاورمیانه


آیت‌الله علی خامنه‌ای نماز عید فطر امسال را در دانشگاه تهران اقامه کرد
آیت‌الله علی خامنه‌ای نماز عید فطر امسال را در دانشگاه تهران اقامه کرد
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، از مذاکرات صلح میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به شدت انتقاد کرد و آن را به ضرر مردم فلسطین دانست.

در خطبه‌های نماز عید فطر که روز جمعه، ۱۸ مرداد، در دانشگاه تهران برگزار شد، آقای خامنه‌ای پیش‌بینی کرد که تنها نتیجه متصور برای مذاکرات صلح خاورمیانه «عقب‌نشینی فلسطینی‌ها از حقوق خود و تشویق متجاوز به تجاوز بیشتر و سرکوب مبارزات مردم فلسطین» خواهد بود.

مذاکرات صلح خاورمیانه دوشنبه هفته گذشته پس از سه سال با میانجی‌گری ایالات متحده از سر گرفته شد.

به گفته مقامات دولت آمریکا، دو طرف اسرائیلی و فلسطینی موافقت کرده‌اند که مذاکرات دست‌کم ۹ ماه ادامه پیدا کند، در حالی که موضوعات پیچیده‌ای را باید حل و فصل کنند که سال‌ها مانع دستیابی به توافق و صلح شده است، مانند بازگشت پناهجویان فلسطینی و ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری.

اما این مذاکرات از همان آغاز مخالفت مقامات وزارت خارجه ایران را در پی داشت و اکنون نیز رهبر جمهوری اسلامی از دولت‌های دیگر کشورهای اسلامی می‌خواهد که در برابر آن موضع‌گیری کنند.

به گفته آقای خامنه‌ای، «۶۵ سال از اشغال رسمی فلسطین می‌گذرد و هنوز ظلم به مردم آن، انباشتن زندان‌ها از بی‌گناهان و جدا کردن کودکان فلسطینی از پدران و مادران خود ادامه دارد، در حالی که قدرت‌های غرب و کسانی که ادعای طرفداری از حقوق بشر و دموکراسی را دارند، از این روند حمایت می‌کنند».

ایران کشور اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و از آن به عنوان «سرزمین‌های اشغالی» نام می‌برد تا جایی که رئیس جمهور پیشین ایران، محمود احمدی‌نژاد، خواهان «محو اسرائیل از نقشه جهان» شد.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین در انتقاد از نقش آمریکا در از سرگیری مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل گفت که آمریکا نمی‌تواند میانجی باشد، چرا که دولت این کشور جانب اسرائیلی‌ها را گرفته است و از آنها حمایت می‌کند.

واشینگتن هفته گذشته مکان آغاز مذاکرات صلح بود که با حضور صائب عریقات، نماینده فلسطین، و تسیپی لیونی، نماینده اسرائیل، برگزار شد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که مذاکرات چهارشنبه آینده در بیت‌المقدس پی گرفته می‌شود و مکان بعدی آن نیز اریحا خواهد بود.

نگرانی از وقوع جنگ داخلی در مصر

رهبر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از خطبه‌های دوم نماز عید فطر به تحولات اخیر مصر پرداخت و نسبت به ادامه درگیری‌ها در این کشور هشدار داد.

علی خامنه‌ای گفت: «از آن‌ چه در مصر می‌گذرد، نگرانیم. بیم وقوع یک جنگ داخلی در مصر می‌رود و این نگرانی روز به روز تقویت می‌شود و این یک فاجعه است.»

مصر هم‌اکنون بحرانی را تجربه می‌کند که در پی اقدام ارتش در برکناری محمد مرسی از مقام ریاست جمهوری گسترش یافت.

این کشور در هفته‌های اخیر شاهد درگیری‌های خونینی بوده که یک طرف آن اخوان‌المسلمین و حامیان محمد مرسی قرار دارند.

در این شرایط آیت‌الله خامنه‌ای به «نخبگان سیاسی، دینی و مردم مصر» توصیه می‌کند که از وضعیت امروز کشوری مانند سوریه که درگیر جنگ داخلی است عبرت بگیرند و مقابل «حضور مزدوران غرب و تروریست‌ها» در کشور خود بایستند.

ایران در قبال بحران سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند و مخالفان او را «تروریست» و «عوامل بیگانه» می‌نامد.

به گفته رهبر جمهوری اسلامی، «اگر هرج و مرج و جنگ داخلی در مصر به وجود بیاید، بهانه‌ای برای دخالت ابرقدرت‌ها به‌ وجود می‌آید که خود بزرگ‌ترین بلا هستند».

آقای خامنه‌ای در نهایت به مصری‌ها هشدار داد که اجازه «دخالت قدرتمندان و بیگانگان» در امور کشور خود را ندهند.

ترورهای عراق و «نقش قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای»

اما بخش پایانی سخنان آقای خامنه‌ای به موضوع عراق و علمیات‌های تروریستی در این کشور اختصاص داشت که در سال جاری شدت یافته است.

رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید، «چون ابرقدرت‌ها و نیروهای مرتجع» از حکومت «مردم‌سالار» عراق ناراضی هستند، به وسیله این عملیات‌های تروریستی «می‌خواهند آب خوش از گلوی مردم عراق پایین نرود».

علی خامنه‌ای سپس تاکید کرد که دست برخی از قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در عملیات‌های تروریستی عراق در کار است، اما او نامی از این قدرت‌ها نبرد.

دولت شیعه عراق به ریاست نوری المالکی مورد حمایت حکومت ایران است. کشور عراق اما در سال‌های اخیر صحنه کشتار هزاران نفر از مردم خود به دست گروه‌های ترور بوده که بسیاری از این کشتارها نیز صورت فرقه‌ای داشته است.

اکنون آیت‌الله خامنه‌ای ضمن هشدار به عراقی‌ها درباره ادامه این روند می‌گوید که «اسرائیل با خشنودی به این وضعیت نگاه می‌کند».
XS
SM
MD
LG