لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

لاریجانی: برای حل پرونده ایران فرصت ایجاد شده است


علی لاریجانی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران از مذاکراتش با مقامات اروپایی به عنوان نقطه ای مثبت یاد کرد.
علی لاریجانی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران از مذاکراتش با مقامات اروپایی به عنوان نقطه ای مثبت یاد کرد.

علی لاريجانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران، روز چهارشنبه و پس از بازگشت از سفر هفت روزه خود به کشورهای اروپایی به خبرنگاران گفت که دراين سفر توانسته فرصت هايی برای حل پرونده هسته ای ايران ايجاد کند که بايد از آنها به شکل درستی استفاده کرد.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ايرنا، دبير شورای عالی امنيت ايران گفت: «اکنون چارچوب کار از ظرافت، دقت نظر و عقلانيتی برخوردار شده است که بايد از اين فرصت به خوبی استفاده کرد.»


آقای لاريجانی درباره ديدار خود با مقامات سوييسی بدون اينکه اشاره ای به نتيجه اين مذاکرات داشته باشد، گفت: «در ديدار با رييس جمهوری سوييس مسايل منطقه و به خصوص آخرين تحولات در زمينه برنامه های هسته ا ی ايران مورد گفت و گو قرار گرفت.»


آقای لاریجانی تاکید که سوییس پیش از این در جریان مناقشات بر سر برنامه هسته ای ایران، قعالیت هایی داشته و گفت که نقطه نظرات ميشلين کالميری، رييس جمهوری سوييس نياز به بررسی و مشورت بيشتر دارد.


سوييس پيش از اين طرحی را برای برون رفت از اختلاف نظرهای موجود بر سر برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی ارايه داده بود . بر اساس این طرح، همزمان با تعليق فعاليت های غنی سازی توسط دولت ایران، سازمان ملل هم باید تحريم های خود را به حالت تعليق درآورد.


علی لاريجانی، يک هفته پس از ملاقات خود با خاوير سولانا، مسول سياست خارجی اتحاديه اروپا، به ديدار مقامات رسمی کشورهای آلمان و سویيس رفت.


علی لاريجانی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران در حالی از مثبت بودن گفت و گوهايش با مقامات اروپايی حرف می زند که برخی دیپلمات های بلندپایه، از «بی فايده بودن» اين گفت و گوها سخن گفته اند.


روز سه شنبه، خبرگزاری رويترز به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نوشت که اين مذاکرات بدون هيچ نتيجه ای به پايان رسيد، اين درحالی است که آقای لاريجانی، در گفت و گو با خبرگزاری دولتی ايران، ايرنا و واحد مرکزی خبر در آلمان، از مثبت بودن مذاکراتش با «فرانک والتر اشتاين ماير» وزير امور خارجه آلمان حرف زده است.


آقای لاريجانی محور گفت و گوها را مسايل بين المللی ازجمله، لبنان، افغانستان و عراق خواند و تاکيد کرد که با طرف های آلمانی در باره برنامه های هسته ای ايران مذاکراتی داشته است.


آقای لاريجانی از آلمان به عنوان کشور مهمی نام برد که مي تواند نقش تاثيرگذاری در معادلات منطقه ای داشته باشد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس از برلين، اشتاين ماير، از کمرنگ بودن نشانه های پيشرفت در مذاکرات طرفين سخن گفته است.


وزير امور خارجه آلمان گفته است که نمی تواند بگويد در زمينه حل مشکل به وجود آمده در پرونده هسته ای ايران قدمی به جلو برداشته است.


آقای ماير با اشاره به مرتبط بودن مذاکراتش با گفت و گوهای لاريجانی – سولانا اظهار داشت: «اين گفت و گوها بايد ادامه داشته باشد. بنابراين بايد منتظر ماند و ديد که آيا پيشرفتی حاصل می شود.»


همزمان محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران در سخنانی يک روز پيش از شروع نشست سران گروه «هشت» در آلمان، فعاليت های هسته ای ايران را «توقف ناپذير» خواند و گفت: « به شما وصیه می کنيم سماجت و بازی کودکانه را رها کنيد، ايران شيری آرام است که در گوشه ای نشسته، ما به شما توصيه می کنيم با دم شير بازی نکنيد.»


در هفته های اخير، خاوير سولانا دو بار با علی لاريجانی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران ملاقات کرده اما گفت و گوهای طرفين به نتيجه مشخصی نرسيده است.


بانک کی مون، دبيرکل سازمان ملل، به خبرگزاری فرانسه گفته است از اينکه اين ملاقات ها در مادريد به نتيجه نرسيده، نااميد شده است.


XS
SM
MD
LG